Gå til innhold

Første TV med Cell-prosessor


Anbefalte innlegg

24fps blir uansett ugunstig om TVen ikke kan vise 48Hz. 25fps derimot blir helt jevnt på en 50Hz kompatible TV.

 

24fps stammer jo fra et annet marked enn vårt og er laget for andre apparater enn våre, NTSC og er uansett ikke ment å se slik ut som det gjør hos oss.

Det er en stor forskjell i bildefrekvens mellom NTSC og film. Sistnevnte har 24 bilder per sekund mens NTSC har ca. 29,97 bilder per sekund

http://no.wikipedia.org/wiki/NTSC#Modulasj...for_transmisjon

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24fps blir uansett ugunstig om TVen ikke kan vise 48Hz. 25fps derimot blir helt jevnt på en 50Hz kompatible TV.

 

24fps stammer jo fra et annet marked enn vårt og er laget for andre apparater enn våre, NTSC og er uansett ikke ment å se slik ut som det gjør hos oss.

Det er en stor forskjell i bildefrekvens mellom NTSC og film. Sistnevnte har 24 bilder per sekund mens NTSC har ca. 29,97 bilder per sekund

http://no.wikipedia.org/wiki/NTSC#Modulasj...for_transmisjon

 

24 fps stammer fra film, 25 fps burde blitt kastet ut av døra forlengst. Det er ikke noe teknsik problem å ha en LCD som støtter feks 48 hz om du allerede støtter 50 hz. Men det er vel sikkert ikke alle sett det det gjøres. NTSC og PAL er også etterlevninger fra gamle dager som bør kastes i dass, i likehet med interlaced bilde.

 

AtW

Lenke til kommentar
Blir ikke 24fps fordoblet på LCD TVen uansett?

Hvordan ett 24fps bilde vises kommer ann på tvn.

Apropo oppløsninger:

500px-UHDV.svg.png

 

Dette ser jo helt rått ut og det fikk meg til å lure på hva slags oppløsning Ringen Kino har på sine digitale visninger. Filmene der ser mer enn bra nok ut på de store salene. Jeg vil tro de kjører 4096x2160.

 

Men dette er jo 16:9 formater, hvofor har de ikke 21:9 formater for kino?

Ingen kinoer i Oslo er 4K, Ringen bruker Barco 2K projektorer. Henholdsvis SP2000og

DP3000, oppløsning er ikke alt. Selv Oslo's storstue, Coloseum, har 2K. Kun 8 kinosaler i Norge som er 4K pr Mars 2009.

Lenke til kommentar
Hvilke er de 8?

 

Tror de har det på nova her i trondheim. Når det er sagt kan jeg ikke si jeg merker så enorm forskjell av å se filmer der at det gjør noe, kanskje har de ikke 4k-prosjekter allikevel, ellers så er det vanskelig å se forskjell uten å se det side ved side, eller så er ikke dagens kildemateriale godt nok, hva vet jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den TV'en fikk jeg lyst på. Kommer nok til å kjøpe den så lenge den koster under 50.000,- hvertfall. Men det jeg lurer på, er om den støtter HDMI 1.4 eller bare 1.3a? 1.3a støtter kun 2560x1600, mens 1.4 har støtte for 4096x2160. Og om den støtter max 1080p inn, og oppskalerer bildet, eller om det er mulig å koble til en kilde med høyere oppløsning, og få utnyttet native oppløsning.

Lenke til kommentar
Hvilke er de 8?

Bergen Magnus Barfot 2

Bergen USF/Dig Cinemateque

Kristiansand Aladdin Roed

Tromsø Verdensteatret

Trondheim Nova 1

Trondheim Nova 3

 

Oslo Norsk Filminstitutt

Oslo Tancred(filmes hus)

 

Alle bruker SRX-R220Sony. Mulig det bare blir 7 ettersom Tancred strengt tatt ligger i filmens hus, hvor Norsk filminstitutt holder til...men pdf fila jeg sitter med(artikkeln om digitalisering av kinoer i Norge sier 8 totalt). Tallene er pr. Mars 2009. http://www.mediasalles.it/training/dgt09/p...lvGjestland.pdf

 

Spørsmålet om man ser forskjell eller ei blir litt subjektivt. Skiller og en del på lysstyrke, SRX-R220 fra Sony har iflg. spec 18000 lumen mens Barco DP3000 har 30000. Altså litt mer lys...enn de 1000-2000 man pleier å ha hjemme i stua.

 

Oppløsning og tall til side, jeg tviler sterkt på at man blir skuffet over Ringen eller Coloseum selv om disse "bare" er 2K. Det er da ikke ille med en av verdens første heldigitale kinoer eller verdens største THX kino i alt annet enn verdens navle. Ringen er noe av det ypperste man får av kino opplevelse, uansett land på denne kloden selv om det ligger midti sentrum og i kjellern på ett leilighet/kjøpe senter kompleks.

 

Med fare for at jeg nå sporet veldig av... :whistle:

Lenke til kommentar

Angående film på Nova (Liv Ullmann-salen) i Trondheim så virker det som lufta mellom prosjektør og lerret forringer bildet. Luft med ulike temperaturer har ulik tetthet og dermed ulik brytningsindeks. Ventilasjonsanlegg, varme fra folk, med mer skaper temperaturforskjeller i salen. Varm og kald luft er i bevegelse der lyset passerer gjennom salen. Det er riktignok ikke stor forskjell i brytningsindeks men det virker som det gjør at pixlene flyter merkbart mye over i hverandre og at hele bildet er ørlite flytende. Overdriver vi ca 100 ganger så vil jeg sammenligne med å se sitt eget speilbilde i en vannpytt når det er litt vind i lufta. Er det flere enn meg som har lagt merke til dette?

 

Men tilbake til temaet: Jeg tror lufta i kinosaler forringer lyskjeglen så mye at det ikke er noe vits med 4k. Hadde de brukt bakprojeksjon eller utenkelig store LCD/Plasma-skjermer så hadde de i hvert fall unngått denne forringelsen av lyset mellom prosjektør og lerret.

Lenke til kommentar
NTSC og PAL er også etterlevninger fra gamle dager som bør kastes i dass, i likehet med interlaced bilde.

Personlig synes jeg hele TV/skjerm smørja burde kastes i dass og redesignes og harmoniseres fullstendig slik at vi kan få skikkelige formater som er kompatible over hele linja.

Hvem skal ta regninga? Ville vi lisensbetalere akseptert å ta hele regninga for NRK, for det ville nok vært realiteten...trolig da over skatteseddelen ;)

 

Kringkasting slik vi kjenner det idag er sentrert rundt standarder og mye bakover kompabilitet, derfor kan man ikke bare hive ut hele smørja. Det er billigere å konvertere formater i hytt og gevær enn å hva som i selv i lille Norge ville betydd milliarder, ja milliarder,i kostnader om man skulle kasta ut hele smørja.

 

Eller for å gjøre det litt mer fysisk, NRK sitt flaggskip for produksjon HD1 har en verdi på godt over 50millioner. Det meste av innholdet ville måtte byttes om man plutselig gikk for en ny standard.

 

Beijing OL var en milipæl for kringkasting som første OL hvor all produksjon på vegne av BOB var i HD. Neste steg er å gå fra 1080i50...til 1080p50 en gang når utstyret takler det gjennom hele kjeden, fra kameraet på stadion, ob bussen,encodere, satelitt kapasitet, sende kapasitet hos tilbydere av cabel/satelitt tv og dekodere hos slutt kunde.

Lenke til kommentar

Det er også et annet problem med den løsningen. Prosjektøren måtte hatt et kraftig vidvinkelobjektiv. Det går hardt ut over bildekvaliteten, spesielt i ytterkantene av bildet. Og hvis man skulle unngått å ha den sentrert midt foran lerretet så må man også ha ikke-sentrisk optikk. Noe som går ennå mer ut over bildekvaliteten og som ville blitt svært dyrt.

Lenke til kommentar
Hvem skal ta regninga? Ville vi lisensbetalere akseptert å ta hele regninga for NRK, for det ville nok vært realiteten...trolig da over skatteseddelen ;)

 

Kringkasting slik vi kjenner det idag er sentrert rundt standarder og mye bakover kompabilitet, derfor kan man ikke bare hive ut hele smørja. Det er billigere å konvertere formater i hytt og gevær enn å hva som i selv i lille Norge ville betydd milliarder, ja milliarder,i kostnader om man skulle kasta ut hele smørja.

 

Eller for å gjøre det litt mer fysisk, NRK sitt flaggskip for produksjon HD1 har en verdi på godt over 50millioner. Det meste av innholdet ville måtte byttes om man plutselig gikk for en ny standard.

 

Beijing OL var en milipæl for kringkasting som første OL hvor all produksjon på vegne av BOB var i HD. Neste steg er å gå fra 1080i50...til 1080p50 en gang når utstyret takler det gjennom hele kjeden, fra kameraet på stadion, ob bussen,encodere, satelitt kapasitet, sende kapasitet hos tilbydere av cabel/satelitt tv og dekodere hos slutt kunde.

Jeg vet et at regningen blir for stor til å gjøre noe med det, er bare litt surmulende og bitter fordi at når man først lager nye formater og har sjansen til å lage noe nytt så kommer man opp med merkelige ting som 720,1080 & 16:9. Og som nevnt, film er fortsatt stuck på 24fps.

Lenke til kommentar

Støy er helt opplagt ja, selv om de er digitale vil det nok være en del viftestøy anntar jeg. Men vil ikke bakprojeksjon ha samme problemet Simen1 med avstand? Du måtte i praksis hatt en hel tom kinosal bak lerrettet?

 

Det jeg tenker på er om det er mulig å overføre bildet gjennom kinosalen via fiberoptikk el. Men utfordringen blir jo uansett å få det opp på lerrettet.

 

Vice:

og hvilke formater ville du hatt over hele linja, 21:9?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...