Gå til innhold

Liten, støysvak og effektgjerrig ubuntu hjemmeserver, hvor finner jeg?


sdf123

Anbefalte innlegg

Har lyst på en ny server, men greier ikke bestemme meg for hva jeg vil gå etter, men har funnet ut at jeg vil prøve å følge disse kravene:

*Mulighet til å installere Ubuntu feks, så en NAS er utelukket.

*Skal være så liten som mulig, gjerne på størrelse med en sånn HP server(se bilde nede)

*Være plass til 4 disker + en DVD-rom.(se bilder nede).

*Være støysvak og effektgjerrig da dette skal stå på 24/7.

*Være mulighet til å sette i RAID5 og GB-lan tilkobling.

 

Tranquil PC:

SQA_500.jpg

 

HP Mediasmart server:

mediasmart_800_22204d.jpg

 

Aspire Easy Store

WEB_ImagePLID128055_0Dim600x600SMWAbsSMHMinSTrue_0_largeA.Jpeg

 

Noen som vet om noe sånt? Som er ca 20x20x20cm.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde være mulig å bare kjøpe en HP server og innstallere Ubuntu på den? Så ikke ut som det var DVD drev på den da vel og merke.

 

Om du vil bygge selv kan du ta en titt på microATX kabinetter eller et oppsett med Atom for lavt strømforbruk. Se feks. på dette Lian Li microATX kabinettet.

 

Vet ikke hva serveren skal brukes til så vanskelig å anbefale spesifikk hardware til deg.

Raid5 kan du sette opp med software raid i linux, så slipper du dyre kontrollerkort :)

Lenke til kommentar

Serveren skal bare kjøre noen enkle oppgaver, ftp, torrent og musikk streaming. Så en Atom tror jeg burde funke bra. Stabilitet, støysvakt og effektgjerrig.

 

Syntes det virket litt stort det Lian Li kabinettet.

 

Grunnen til at jeg trenger DVD rom i front er at, når jeg kjøper musikk eller filmer på cd/dvd ønsker jeg å rippe det for å lagre det på filserveren.

 

EDIT:

Etter litt tenking så er det ikke så nøye at det er plass til en DVD-rom, det kan jeg jo eventuelt kjøpe eksternt ettersom bruken av det ikke kommer til å være så super stor.

 

Men størrelsen på kabinettet skal være ca 20x20x20.

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Driver å bygger noe tilsvarende. Mine krav var 4xdisker og støynivå som grenser mot lydløst.

Jeg valgte mini-ITX som utgangspunkt da den også bør være forholdsvis liten.

 

Valget gikk deretter på om jeg skulle gå for Atom eller Via løsning.

Atom er billigere, men Via hadde flere og bedre vifteløse-systemer.

Husk at de færreste mini-itx kort har 4xsata (spesielt de som er vifteløse). Jeg gikk for en løsning med 2xsata + PCI raid kort i tillegg.

 

HK: Jetway NF76-N1GL-LF (1Ghz via Nano CPU - vifteløs)

Minne: 2GB

Kabinett: Chenbro ES34069 (mini-ITX kabinettet med 4xsata) - review del 1/2 review del 2/2

Disker: 2x2TB green disker (flere disker på neste lønning)

OS: Windows Home server

 

(Bestilte dette på mandagen fra USA og har ikke fått de enda)

 

Legg også merke til at dette er nyeste Via Nano CPU og ikke den eldre C7.

 

Kommer til å tweake (evt. bytte ut) viftene i chenbro kabinettet for å få den enda mer stillegående.

Endret av muttok
Lenke til kommentar

Hm, det så jo interessant ut. Skal du kun kjøre det som filserver, eller har du planlagt noen tjenester? Litt skeptisk til en sånn VIA sak, hadde en sånn for en del år tilbake, og føler at den ikke hadde så mye kreft til mine tjenester.

 

Det kabinettet virket jo greit, lurt med ekstern PSU, da slipper man jo vifte der og.

Lenke til kommentar

Blir i hovedsak filserver, men med noen små tjenester i Windows home server (backup & antivirus for klienter, torrents, svn)

 

Via Nano (1.6ghz versjonen) skal være hakke kvassere enn Atom cpuen i følge tester. Noe mega racer er det jo ikke, men den skal duge til oppgavene.

 

Det kabinettet virket jo greit, lurt med ekstern PSU, da slipper man jo vifte der og

+ at den ikke generere varme i kabinettet i motsettning til vanlige vifteløse psu'er.

Endret av muttok
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...