Gå til innhold

Test: Logitech Harmony 1100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke verdt det uansett hvordan man vrir og vender på det. Synes 599 er dyrt bare

for 525 versjonen jeg, så noe mer tviler jeg på ola nordmann spytter ut uten videre.

(med mindre man har ALT annet da).

 

Synes heller ikke noe om touchscreen designet. Etter min mening skal en fjernkontroll

ha knapper i bøttevis, slik at man kan programere flest mulig "1 trykk's" moduser.

På en touchscreen som i testen får jeg intrykk i at man må trykke flere ganger

for å oppnå et resultat.

Til sammenligning, så bruker jeg sjelden mer enn to tastetrykk på min nåværende 525

for å komme dit jeg vil. Resten styres av mus/ps3 pad.

Lenke til kommentar

Prisen er egentlig ikke å veldig dårlig. Den var godt over 4000,- når den ble lansert.

 

For normale folk som ikke kan avansert programmering av andre enheter osv så er Harmony serien fra Logitech supert. For de som elsker å lage alt på sin egen måte, så er det bare å lete videre.

 

 

Skjønte ikke helt hva testeren mente med Help-funksjonen. Har selv hatt Harmony 1000, og bruker i dag One. På begge er Help funksjonen mye enklere enn hva det forklares her.

 

Når det trykkes Help, så sender den på signalene, og input signalene på nytt. Dette tar ikke lang tid. Hvis det ikke hjelper, så spør den om hva som er feil. Det fine med funksjonen er at den tidvis lærer seg hva som er galt.

Tipper det har skjedd noe i oppsettet til testeren her for at denne ikke fungerer korrekt.

 

Hadde som nevnt Harmony 1000 før. Men den var treg og vondt å bruke. Og som så mange andre som hadde den, så har man byttet til One i stedet, som er ekstremt bra. Spesielt godt er det at den har flere fysiske knapper. Ingenting er mer irriterende enn å måtte titte på kontrolleren for å se hvor du skal trykke, f.eks på Play og Pause osv.

 

Det virker som testeren har prøvd kontrolleren, og ikke levd med den over litt tid, noe ett slikt produkt må for få full oversikt over.

 

Det nevnes også at det ikke står hva de nederste opp og ned pilene på de fysiske knappene er til. Alle de fysiske knappene kan programeres til hva man ønsker, og det varierer fra utstyr til utstyr. Det kan jo være en kjempe god ting å ha for de med skikkelig forsterkere, hvor man kan legge inn f.eks. bass + og -, eller ble i EQ instillinger for forskjellige oppsett (Stereo og Surround). Det er bare fantasien som setter grenser.

 

Det burte også nevnes i testen at man kan legge inn bilder som trykknapper, slik mange gjør, så legger de inn kanal logoer for NRK, TV2 osv så er TV surfing mye enklere for alle som ikke kjenner kanal nummeret.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med at knappene er på høyresiden, og dermed er "beregnet for høyrehendte". Ethvert menneske med full funksjonalitet i begge hender har ingen problemer med å bruke såpass enkle enheter "feilhendt". Jeg er selv høyrehendt, men det er kun skriving på små flater jeg ikke klarer med venstre. Og hvor ellers skulle knappene være, egentlig? Over skjermen? Under? Nei, de må nok på høyresiden, siden 80-90% er høyrehendte (aner ikke noe nøyaktig tall, men det er i hvert fall langt flere høyrehendte enn venstrehendte) ...

Lenke til kommentar

Kan dere teste denne i linux? En del andre harmony kontrollere virker helt fint, og med tanke på hvor mange som kjører spesielt XBMC, og ymse andre, (Mythbuntu, boxee, geexbox, LinuxMce og lign) så hadde det vært en grei opplysning å ta med.

 

Det ser ut til at den kan brukes av keivhendte, eller med venstre hånd der tommelen rekker bort til knappene og resten av fingrene tar seg av skjermen, så slipper man tohåndsoperasjoner som krever at man løfter den opp for alt mulig.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

det er mye tull testeren skriver.

han/hun kan umulig å prøvd den særlig lenge

 

selv har jeg 555 som funger stor sett slik den skal.

man må bar huske på å legge inn funksjonen til de forskjelige knappen på en logisk måte

 

for min del så kunne jeg ikke bruk de merkede kappen til det de var beregnet for da stemte det ikke med resten av oppsettet mit

Lenke til kommentar

Hvis dere synes denne er dyr (eller er ute etter noe enda mer avansert :) ) så kan dere ta en titt på Philips sine Pronto fjernkontroller:

http://www.pronto.philips.com/

F.eks denne (jeg har kjøpt meg en brukt slik på ebay):

http://www.pronto.philips.com/index.cfm?id=1457

 

Priser fra 6000 til 18000kr:

http://www.avshop.no/CBC.aspx?q=c:100161;b:16

 

Disse har IR, radio/wlan, ip kommunikasjon, integrasjon mot smarthus løsninger, fullt programmerbar - ikke kun IR kommandoer/makroer, men en kan kjøre javascript kode (philips kaller det prontoscript) for å styre og kommunisere med f.eks media center slik at en velger og ser navn på sanger rett på skjermen. Siden den kan gå på nett så får jeg også lokal værmelding på fjernkontrollskjermen. Ulempen bortsett fra pris er at de er noe kompliserte/tidkrevende å sette opp siden en må bygge opp alle funksjoner/gui'et selv (det finnes templates for å gjøre det enklere, og en database med enheter her også slik at en slipper å lære så mye IR koder manuelt).

Lenke til kommentar
Bare IR på modellen dere har testet? Litt moro at jeg kjøpte en Harmony 525 for 500,- for to år siden som gjør mye det samme. Riktignok uten fargeskjerm eller lignende, men jobben gjør den!

 

Alle Logitech sine fjernkontroller gjør akuratt det samme. Det er faktisk bare å kople til en helt annen modell, og synke det du normalt bruker, så funker det.

 

Forskjellene ligger i design, og i 895 sitt tilfelle, RF signaler. (Mener den takler det uten den RF Extenderen).

 

Var så vidt bortom den du har, eller den som er hakket billigere, og One som jeg har var lettere å skjønne, samt en del bedre å holde. Men da er jeg jo vant med den allerede.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dere som mener fjernkontrollen er dyr har tydeligvis overhode ikke sjekket hva en god multifjernkontroll faktisk koster :) Jeg skal kjøpe denne selv nå istedetfor 900 som har elendige IR-blastere, men synes det er trist at ikke disse to nye fjernkontrollene (900 og 1100) faktisk har 3.parts z-wave støtte. Kan heller ikke se at testeren engang har prøvd det viktige med denne fjernkontrollen, nettopp RF muligheten.. noe som gjør testen bare halvferdig.

 

For de som ikke vet hvordan dette fungerer; man kan plassere ALLE enhetene i skapet sitt, pc, ps3, dekoder og forsterker og bruke en rf - ir konverter i skapet (samt et ps3 adapter). Man klistrer da på små IR sendere direkte på enhetene, vips så er plutselig alt du har helt og holdent styrt av radiofrekvens og man trenger ikke peke fjernkontrollen mot noe spesielt sted lenger.. herlig

Lenke til kommentar
Dere som mener fjernkontrollen er dyr har tydeligvis overhode ikke sjekket hva en god multifjernkontroll faktisk koster :) Jeg skal kjøpe denne selv nå istedetfor 900 som har elendige IR-blastere, men synes det er trist at ikke disse to nye fjernkontrollene (900 og 1100) faktisk har 3.parts z-wave støtte. Kan heller ikke se at testeren engang har prøvd det viktige med denne fjernkontrollen, nettopp RF muligheten.. noe som gjør testen bare halvferdig.

 

For de som ikke vet hvordan dette fungerer; man kan plassere ALLE enhetene i skapet sitt, pc, ps3, dekoder og forsterker og bruke en rf - ir konverter i skapet (samt et ps3 adapter). Man klistrer da på små IR sendere direkte på enhetene, vips så er plutselig alt du har helt og holdent styrt av radiofrekvens og man trenger ikke peke fjernkontrollen mot noe spesielt sted lenger.. herlig

 

Hele poenget er jo at oppe i denne prisklassen så er det ikke langt til enda bedre enheter som man har enda bedre kontroll med. Det er kostnaden i forhold til alternativene som er problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg har selv 555 og jeg kan gå bak tv og signalet kommer frem selv om det er IR.

 

den funger på langt større holde en den originale fjernkontroll gjør

 

de som jeg synes virker litt underlig her er at en modell til 500 kr støtter omtrent de samme enhetene som en modell til mange tusen kroner.

da virker det som om man betaler ganske mye for designet og RF muligheten.

 

det blir også litt pussig da musen jeg kjøpte for kor tid siden også bruker RF teknologi mellom musen og mottaker. Og dette til bare 500 kr.

 

 

jeg kan ikke se at man får noe som er bedre i forhold til prisen. andre som man betaler 5 ganger mere for har et dårlig pris/ytelses forhold . i forhold til prisen så får man lite igjen

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...