Gå til innhold

Mister følelsen i tærne v/ cardio sykling


Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Har startet trening igjen etter ca2mnd pause, før var det kun styrke, nå skal jeg heller gå litt ned i kilo og bedrie mere cardio trening.

 

Men, når jeg sykler ca 30min på sykkel, intervall, merker jeg etter ca 20min at følelsen i tærne mine går bort (akuratt som at de sovner, som man kan oppleve med arm/ben)

 

Any ideas? Går over noen min etter at jeg er ferdig å sykkle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
VELDIG seint svar, MEN jeg har akkurat samme problem uten å ha for trange sko på noen måte.. kan tilogmed dovne borti tærne selv når jeg sykler uten sko. :ermm: Ubehagelig

 

Dovner alle tærne bort? Er det et spesialt område som dovner bort? oversiden av foten? undersiden av foten? Når tærne dovner bort, hvordan er fargen/temperaturen på føttene? dovner tærne bort kun når du sykler? Hva skjer hvis du løper eller er i annen fysisk aktivitet?

 

Det du beskriver skyldes sannsynelig at en nerve/åre klemmes. Du bør kontakte lege.

Endret av t_man
Lenke til kommentar
Bruker du veldig trange sko? Hvis ikke tærne får nok blod så kan de også 'sovne' som resten av lemmene.

Sovende lemmer har ingenting med blodtilførselen å gjøre. Lemmer 'sovner' når nerver kommer i klem over lengre tid:

 

Other common examples occur when sustained pressure has been applied over a nerve - inhibiting/stimulating its function. Removing the pressure will typically result in gradual relief of these paresthesias, often described as a "pins and needles" feeling.
Lenke til kommentar
Bruker du veldig trange sko? Hvis ikke tærne får nok blod så kan de også 'sovne' som resten av lemmene.

Sovende lemmer har ingenting med blodtilførselen å gjøre. Lemmer 'sovner' når nerver kommer i klem over lengre tid:

 

Other common examples occur when sustained pressure has been applied over a nerve - inhibiting/stimulating its function. Removing the pressure will typically result in gradual relief of these paresthesias, often described as a "pins and needles" feeling.

 

FEIL!! Parestesier (ex. ben sover) kan en få av mange årsaker, eks. nedsatt arteriell blodtilførsel. De andre kjennetegnene er pain (smerte), paralysis (lammelse), ingen puls (pulselessnes) og pallor (hvithet). Kilde: http://www.merck.com/mmpe/sec07/ch080/ch080f.html

Andre mulige årsaker: http://www.accessmedicine.com/diag.aspx?co...sthesia#3324723 (harrisons online).

 

Ikke bruk wikipedia som kilde!

Endret av t_man
Lenke til kommentar

Da er jeg blitt irettesatt: det viser seg at et sovende bein også er et symptom på arteriosklerose (en lidelse som gjør pulsåreveggene stive), og sovende bein kan også bli forårsaket av alkoholisme, multippel sklerose og migrene bl.a.

 

Men hvis vi antar at trådstarter er normal og frisk, så er det i praksis kun nerver i klem som gir sovende lemmer. Hvor står det at nedsatt blodtilførsel fører til parestesi (hvis vi ser bort fra undeliggende sykdommer)?

Lenke til kommentar
Da er jeg blitt irettesatt: det viser seg at et sovende bein også er et symptom på arteriosklerose (en lidelse som gjør pulsåreveggene stive), og sovende bein kan også bli forårsaket av alkoholisme, multippel sklerose og migrene bl.a.

 

Men hvis vi antar at trådstarter er normal og frisk, så er det i praksis kun nerver i klem som gir sovende lemmer. Hvor står det at nedsatt blodtilførsel fører til parestesi (hvis vi ser bort fra undeliggende sykdommer)?

 

Arteriosklerose (hvor den aller vanligste er Athersklerose) fører til redusert arteriell sirkulasjon pga. redusert diameter over plakket. Å klemme delvis av en arterie fører funskjonelt til det samme f.eks. ved bruk av trange sko.

Ref. merck kilden (Acute Peripheral Arterial Occlusion) - arterien vil kunne helt eller delvis okkluderes ved trangt skotøy/klær (i tillegg til de vanlige andre årsakene nevnt i kilden...)

Endret av t_man
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...