Gå til innhold

Oppgradering av maskindeler (3år gammel,spill-pc)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en PC originalt hjemmebygd i ca år 2005/2006. Senere store oppdateringer. Er ikke nødvendig og ramse opp alle delene, men de viktigste. :)

 

Dagens oppsett: MSI 8800GT, Asus SLI hovedkort, 4gb PC6400 GEIL, PSU: 550w, CPU 3,2ghz @ 3,4ghz, 90nm, Dual-Core og XP PRO :)

 

Disse delene trenger oppgradering for å kunne kjøre nyere spill smooth. 8800GT yter greit men er ikke lenger skikkelig kraftig, tenker og erstatte dette med et kraftig kort. Altså ikke noe kort for fremtidig sli/cf. Har da spesielt tenkt på: ATI's 4870x2 :)

 

Så begynner domino effekten, først prosessor, i5 kan jeg tenke meg, leste akkurat testen av Intel Core i5 750 som koster ca det samme som Q9400, som jeg først hadde tenkt. I tillegg har de også ca samme Ghz effekt, men i5 har mer Cache. Og regner med i5 yter bedre og er mer fremtidsrettet, men fordelen med Q9400 er at min kjøler (min ligner på denne, men er litt større) støtter i5 sokkelen? dette trur jeg ikke, men teste skal visst standard kjøleren være dårlig? Har ikke tenkt å overklokke spesielt mye. :)

 

Hovedkortet må støtte i5 eller Q9400, har tenkt mest på i5 hovedkort. Ellers er mange USB'er ut bak og ellers er standard nok for meg. Dessuten DDR3 ram som jeg kommer tilbake til. Har sett på forskjellige p55 hovedkort og er usikker på hvilke av disse jeg skal velge. Asus er jo en meget stabil HK produsent, men det koster litt mer og har litt færre USB porter bake. Legg merke til at billigste, Gigabyte, er Micro ATX. Hva mener du? :)

 

RAM/MINNE, hvis jeg skulle gå for en Q9400 er det meget lett og finne hovedkort som støtter mine 4gb GEIL PC6400 DDR2. Hvis ikke, at jeg går for en i5 er det nødt til og bli DDR3. CAS Latency har aldri vært min største interesse, men vet at en god start er lav CL (forkortelse) og høy frekvens. Så først på Crucial Ballistix som har lav (?) CL (?) til og være DDR3 brikker, men effekten er på 1333Mhz, som er betraktelig lavere enn OCZ sine brikker på hele 1800Mhz, men de har igjen CL på 8 i forhold til Crucial's 6. Er frekvensen som er høyere og CL som er dårligere verdt 300kr ekstra? (150 pr pakke). Eventuelt er det bare tull med begge disse settene? Si din mening! :)

 

Hovedkortene er billig hos Amentio hvor jeg også får med en Vista lisens til rundt 750kr for Vista Home basic, dette er forsåvidt greit. Men har hørt at det er noen typer vista som kvalifiseres til gratis oppdatering til Windows 7? Hvilke er disse? Litt mer informasjon takk. :)

 

Til sist men veldig viktig, PSU, strømforsyning. En 550 watts strømforsyning av dårlig merke er vell sjelden og anbefale. Tenker at dette oppsettet trenger minimum 600 watt og at jeg derfor kjøper enn 700w + PSU. Har hørt at man skal kjøpe kvalitet men det svir i på pungen, har sett litt på denne og denne. Den siste har en kompis i 850w utgaven og han har ingen problemer med den. :)

 

Tusen hjertelig for synspunkter, kommentarer og tips.

Mvh Kjetil Olsen

 

edit: dårlig emnetittel

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...