Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svakstrøm-> støt?


Anbefalte innlegg

Driver å fikkler med en nettverkkabel som står i en pc som står på. Tok på kobberlederne og det kiler godt. Er alt som det skal være, trodde ikke det gikk merkbar strøm gjennom dem.

 

Og en ting til ang. dette får samme følelse når jeg tar på switchen i mer enn 5 sekunder.....!?!?! er det noen som har peil på hva som kan være feil evnt om det er slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, har vørt jordfeil i huset før, men skulle være fikset. Kan det ha noe med at den pcen det var snakk om har tv kort i seg som står på kabel tv hvor det er mye strøm på kabelen (så mye strøm i tv kabelen at jeg ikke klarer å holde mer enn noen sekunder i den :o )

 

Når det gjelder switchen som uten å være koblet til nettverket ga meg kiling? hva kan det komme av...?

Lenke til kommentar
Hmm.. Hvis det er gjordingsfeil i strømnettet kan det påvirke switchen...

 

Ptomania

 

hmm, da var det å ringe elektriker for x gang... :evil:

 

siden switchen står i rack så må jeg skru av strømmen så jeg kan sette på plass ting etc, såpass irriterende er det.

 

bare for å få klarlagt dette, først sjekke jordfeil i huset, så psu og switch(kan det være noe galt med psu switchen eller pleier det ikke være noe problem?)

Lenke til kommentar

Noe jeg fant ut av en gang etter at det små gnistra vær gang usb kablene var nær maskina var at det var lurt ha jorda ledninger hele veien frem, ink i stikkontankta :lol:

Tok meg noen min faktisk før jeg sjekka stikkkontakten

Edit: noen som har prøvd fjerne isolering av isdn kabler med tenna? :o

Edit2: faen , brygget har ikke gått ut av kroppen enda. (skrivefeil)

Lenke til kommentar
Noe jeg fant ut av en gang etter se det små gnistre vær gang noe var ner no metal i maskina var at det var lurt ha jorda ledninger hele veien frem, ink i stikkontankta :lol:

Tok meg noen min faktisk før jeg sjekka stikkkontakten

Edit: noen som har prøvd fjerne isolering av isdn kabler med tenna? :o

 

Tok meg faktisk 5 minutter å skjønne hva du hadde skrevet... :o

Nope, har ikke teste det med ISDN , men får sikkert noen festlige karameller siden du nevner det.

Prøvd små kondensatorer i stikkontakter ? :lol:

Lenke til kommentar
Noe jeg fant ut av en gang etter se det små gnistre vær gang noe var ner no metal i maskina var at det var lurt ha jorda ledninger hele veien frem, ink i stikkontankta :lol:

Tok meg noen min faktisk før jeg sjekka stikkkontakten

Edit: noen som har prøvd fjerne isolering av isdn kabler med tenna? :o

 

Tok meg faktisk 5 minutter å skjønne hva du hadde skrevet... :o

Nope, har ikke teste det med ISDN , men får sikkert noen festlige karameller siden du nevner det.

Prøvd små kondensatorer i stikkontakter ? :lol:

Sorry for den, sitti oppe kosa oss hele natta, blir i forum humør på morgen kvisten da

Lenke til kommentar
Hvis det er støt fra kabel TV anlegget så ville jeg ringt din kabel tv leverandør.. Kan hende de har jordingsfeil i koplingsboksene...

 

Prøv å dra ut antennekabelene ut ifra veggen og se om støtene blir borte...

 

Tror det er ganske vanlig at det er litt merklig jording på kabelanlegget. Har hvertfall det i leiligheta mi i Trondheim. Har svidd 2 av 3 utganger på lydkortet mitt fordi jeg ikke var klar over dette :(

Lenke til kommentar
Hvis det er støt fra kabel TV anlegget så ville jeg ringt din kabel tv leverandør.. Kan hende de har jordingsfeil i koplingsboksene...

 

Prøv å dra ut antennekabelene ut ifra veggen og se om støtene blir borte...

 

Tror det er ganske vanlig at det er litt merklig jording på kabelanlegget. Har hvertfall det i leiligheta mi i Trondheim. Har svidd 2 av 3 utganger på lydkortet mitt fordi jeg ikke var klar over dette :(

 

Ville nok bare ringt jeg... Hvem er din levrandør ?

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem, og trodde at det var kablene til UPC som var strømladet....

 

Prøvde litt med feilelimineringsmetoden, og fant ut at det var maskinen min som var synderen(eller heller jordfeil i nettet). I alle fall forsvant problemet da jeg tok ut nettverkskabelen fra PC'en... :yes:

 

Får rimelig kraftige støt når jeg drar ut/setter inn kablene.

 

Men egentlig "håper" jeg at hovedkortet eller andre vitale deler ryker i maskinen, jeg trenger et påskudd for oppgradering, og dersom det skjer, skal jeg kontakte elektriker før jeg setter inn nytt HK!!!

 

BTW skjønner jeg ikke hvordan såpass følsomme komponenter som f.eks HK og RAM overlever det elektriske sjokket det må være når jeg plugger inn strømførende kontakter i HK. Jeg bare konkluderer med at den tekniske verden er forunderlig....

Lenke til kommentar

Tvkortet jeg har i pcen er koblet til kabel TV fra upc. En montør som var her hjemme sa at det var mye strøm på tv kabelen, skule kjøpe noe anntenne kabel på lefdal :D så kom jeg i snakk med en fyr som sa at han hadde og mye strøm på kabelen med han hadde hørt av upc at det ofte var det :roll:(der han fyren bodde så hadde det brent i kabel anlegget pga no feil....). Men skal snakke med upc når de kommer for å måle signaler og flytte den store tjukke kabelen som ligger på veggen. (veldig morsomt å prøve å kutte kabel som er kobla til nettet med avbiter i rent metall :D holdt på å falle av stigen....)

 

Når det gjelder data så er det jordfeil i strømnettet, og derfor har jeg mistanke om at det er som er feilen. Elektrikern som har vært her før mente at feilen er utenfor huset og jeg nå ta det med kommunen.....kan bli interessant å se når jeg får gjort det....

Lenke til kommentar
Tvkortet jeg har i pcen er koblet til kabel TV fra upc. En montør som var her hjemme sa at det var mye strøm på tv kabelen, skule kjøpe noe anntenne kabel på lefdal :D så kom jeg i snakk med en fyr som sa at han hadde og mye strøm på kabelen med han hadde hørt av upc at det ofte var det :roll:(der han fyren bodde så hadde det brent i kabel anlegget pga no feil....). Men skal snakke med upc når de kommer for å måle signaler og flytte den store tjukke kabelen som ligger på veggen. (veldig morsomt å prøve å kutte kabel som er kobla til nettet med avbiter i rent metall :D holdt på å falle av stigen....)

 

Når det gjelder data så er det jordfeil i strømnettet, og derfor har jeg mistanke om at det er som er feilen. Elektrikern som har vært her før mente at feilen er utenfor huset og jeg nå ta det med kommunen.....kan bli interessant å se når jeg får gjort det....

 

Nå jobber jeg ikke for UPC men for Avidi, her har vi et punkt i kontrakten som heter "mislighold fra Leverandørens side".

 

Se om UPC har noe slikt og krev at feilen skal utbedres. Evt hvis utstyr har brent at dette også erstattes da kabelnettet ikke er godt nok holdt ved like.

 

Men dette bør varsles i god tid, hvis dette er en feil som har vart lenge og du ikke har varslet kan det fort bli din egen feil hvis utstyr går i dass.

Lenke til kommentar
Tvkortet jeg har i pcen er koblet til kabel TV fra upc. En montør som var her hjemme sa at det var mye strøm på tv kabelen, skule kjøpe noe anntenne kabel på lefdal :D så kom jeg i snakk med en fyr som sa at han hadde og mye strøm på kabelen med han hadde hørt av upc at det ofte var det :roll:(der han fyren bodde så hadde det brent i kabel anlegget pga no feil....). Men skal snakke med upc når de kommer for å måle signaler og flytte den store tjukke kabelen som ligger på veggen. (veldig morsomt å prøve å kutte kabel som er kobla til nettet med avbiter i rent metall :D holdt på å falle av stigen....)

 

Når det gjelder data så er det jordfeil i strømnettet, og derfor har jeg mistanke om at det er som er feilen. Elektrikern som har vært her før mente at feilen er utenfor huset og jeg nå ta det med kommunen.....kan bli interessant å se når jeg får gjort det....

 

 

Nå jobber jeg ikke for UPC men for Avidi, her har vi et punkt i kontrakten som heter "mislighold fra Leverandørens side".

 

Se om UPC har noe slikt og krev at feilen skal utbedres. Evt hvis utstyr har brent at dette også erstattes da kabelnettet ikke er godt nok holdt ved like.

 

Men dette bør varsles i god tid, hvis dette er en feil som har vart lenge og du ikke har varslet kan det fort bli din egen feil hvis utstyr går i dass.

 

som sagt, det kommer en fyr fra upc i løpet av uka og skal gå over anlegget, og noen uker senere håper jeg at strømmen er fikset fra komunen sin side.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...