Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ulyder på anlegg ved bevegelse på skjermen


Anbefalte innlegg

Merket nettopp at min nye maskin har ulyder når noe grafisk skjer på skjermen, når jeg flytter winamp rundt så høres det ut som en tørr svamp på ett vindu, når jeg bare beveger musen rundt høres det ut som en høyfrekvent gammel printer på speed :dontgetit:

 

Har aldri vært borti noe lignende før, men kanskje noen andre her har det?

 

Oppsettet er:

 

Asus P6t Deluxe V2 (Lyd koplet til via standard jack)

i7 920 D0 stepping @ stock

Kingston HyperX 1600mhz @ stock (1033mhz)

Sapphire HD 4890 Vapor-X @ stock

Antec Twelve Hundred m\ 1 Noctua 120mm montert i sidevinduet

Noctua`s CPU kjøler m\ 1 vifte

Corsair HX1000

 

Skjermen:

Asus VW266H

 

Anleggene er:

 

NAD 372 forsterker med stereo Cerwin Vega 12" koblet til

Logitech generic 2:1 sett

 

Ulydene kommer på begge.. Mellom PC og forsterkerne har jeg en Chlas Olson media hub men denne har jeg utelukket fra problemet ved å koble direkte inn i PC og det er fremdeles svamp på glass effekt :\

 

Noen av dere mer erfarne som sitter på en løsning \ tips kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rimelig vanlig med billige integrerte lydkort.

 

Nye drivere kan redusere problemet, men det beste er å kjøpe seg et dedikert lydkort (så får du bedre lyd på kjøpet og)

 

Takker for svar Flimzes

 

Har vært borti problemet før men da har det vært en konstant, statisk ulyd, nå er det kun når noe skjer grafisk på skjermen- er det fremdeles normalt?

 

Det er ikke til bryderi ved lavt volum, eller høyt så fremt det skjer noe i lydbildet, noe som det pleier å gjøre når man har høyt volum, men vil sikre meg at det ikke er noe skadelig som f.eks EMC, dårlig kontakt e.l.

Lenke til kommentar

Har opplevd dette på et stort antall billige hovedkort, som alle tilfeldigvis har kjørt realtek, har dog ikke problem på mitt nåværende m2n32sli som har et ADI lydkort.

 

En løsning kan være å gå over til optisk, men dette krever da åpenbart at annlegget ditt har optisk inngang.

 

Merk at dette ikke har noe med skjermen å gjøre, men støy internt på hovedkortet når det behandler signaler.

Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte sagt at det er noe feil på det, jeg har sagt at det er elektronisk støy fra andre komponenter på hovedkortet. Har tidligere grei erfaring med SoundMax, er det som sitter i billige IBM/Lenovo-maskiner, men har hørt støy tilsvarende det du nevner fra f.eks thinkcentre m50, som har et soundmax lydkort.

 

Som sagt, en løsning er å kjøpe et dedikert lydkort, du vil da også få bedre lydkvalitet på kjøpet.

Creative har en del greit priset utstyr.

Lenke til kommentar

Det er grunnleggende problemer med å ha lydkort innebygget i en PC. Støyen fra de digitale kretsene er svært vanskelig å ha med å gjøre i et miljø for analog elektronikk. Det har lite å si om det er integrert i HK eller et PCI kort.

Skal ikke si at det er umulig å få støyen ned på et akseptabelt nivå, men det er ikke lett. Her er det tydeligvis over gjennomsnittet.

 

Bruker selv ekstern USB lydkort etter å ha gitt opp å ha internt. Hadde først et som får strøm fra USB, men det suser litt. Har nå en DAC med egen strømforsyning, og endelig er det helt tyst i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Men dog er de fleste dedikerte lydkørt tilnærmet lydløse sett i sammenheng med normalt bruk, og er ofte langt værre enn litt mer påkostede dedikerte lydkort.

 

Jeg har dog hørt billige dedikerte lydkort høres ut som en mareritt også, så man er jo ikke garantert bedre lyd.

 

Men hadde et Creative AWE64 for mange år siden med innebygget forsterker og ISA-kontakt. Og det var ganske tilnærmet lydløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...