Gå til innhold

Mp3 ideer til bil


Anbefalte innlegg

Vet dette har vært oppe før men jeg vil at de som vil kan liste opp ideer og erfaringer og url til mange fine ting man kan ha i en bil.

Selv skal jeg ha en 17" lcd i min bil, tror jeg satser på en mb190. jeg har skal sveise meg en kasse av et slag eller bruke et mini atx hk jeg har, bruker mitt audigy lydkort hvor jeg har tenkt til og sette en livedrive i fronten på bilen. datan blir sikkert plasert inni hanskerommet. skal nok få plasert den i nærheten der. MAskinen skal være utstyrt med stod diskplass så jeg kan ha mye musikk. en annen ting er wan eller et 100mbit kort som skal være i nærheten så man kan hente musikk fra andre rånere, data i bil blir vell mere utbredt etterhvert som vi her begynner. slike små 6-7" lcd skjermer i nakkestøttene til de bak? Dette er bare masse ideer som jeg har lyst til og få til. så og si alt dette har jeg fra før. har sett flere steder på nett hvor man kan få kjøpt slike transformatorer til bil mtp strøm. Har noen flere ideer?

Ps: kan ikke nekte for at det hadde vært kult tatt en runde toca t på parkerings plassen på obs en lørdags kveld, sammtidig som man utvegla musikk. inett får man seff fra gprs mobiler 8) men dette er bare tanke etc. Noen med flere artige ideer? eventuelt tegninger på hvor og hvordan feste lcd skjermer mest synlig og pent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke den eneste med den tankegangen. Jeg planlegger noe av det samme i løpet av sommeren. Problemet er skjerm og enkel kontrollering av musikk / film. Har du fått tak i slike 6-7" lcd skjermer? Jeg har problemer med å finne gode/billig forhandlere av disse skjermene.. tips ønskes..

Lenke til kommentar

Jeg så en gang en webshop som hadde slike små 5-7" lcd til 800kr, hvis jeg får tjent meg opp noen kroner i løpet av sommeren blir det 2stk slike jeg kan ha i nakkestøttene bak, Kontrolering av mp3 er engelt som alle haua, man får slike små "tastatur" hvor det kun er num paddene som er, er usb tilkobling på den jeg så. eller så har jeg en annen ide hvor man får tak i slikt tastatur som jeg så på macdonels i oslo. er tastatur med slik kule mus, veldig lite et som ville passet bra i bil.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke kjøpe en feridig løsning? :roll:

Fordi da villejeg blitt som alle de 14issene her på formummet som kjøper en vite med lys i og kaller det case mod

 

øh, nei, det funker som cd skifter og kontroll enhet....ikke noe glorete greier (som ikke ser pent ut), finner ikke linken nå. Har sett noen stilrene greier, og nei alle har det ikke (ganske få egentlig) så det blir ikke noe katodelys og ferdig vindu....

 

 

men skal være enig at det ofte er kult å lage selv, så sleng opp bilder og post her på forumet om det blir noe bygging.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke kjøpe en feridig løsning? :roll:

Fordi da villejeg blitt som alle de 14issene her på formummet som kjøper en vite med lys i og kaller det case mod

 

øh, nei, det funker som cd skifter og kontroll enhet....ikke noe glorete greier (som ikke ser pent ut), finner ikke linken nå. Har sett noen stilrene greier, og nei alle har det ikke (ganske få egentlig) så det blir ikke noe katodelys og ferdig vindu....

 

 

men skal være enig at det ofte er kult å lage selv, så sleng opp bilder og post her på forumet om det blir noe bygging.

Det lage selv er best ja, blir noe eget. bilder kommer seff, håper seff på og gi flere her ideer så dette blir utbredt.
Lenke til kommentar

Har sett mange planer og ideer på dette rundt forbi på diverse nettsider.

Men en ting jeg ikke har sett enda er en enkel løsning på strømforsyning.

Som kjent bruker jo både biler og pcer 12V likestrøm.

Det hadde jo vert genialt hvis det fantes en PSU til vanlig pc som var bergenet på bil med sigarettenner uttak.

Da kunne man f.eks. slenge en ITX boks med en 200GIG bak i bagasjerommet.

Noen som vet om noe slikt eksisterer? Eventuelt hvor man får tak i det.

 

En annen ting jeg har tenkt litt på er datautvekslinga med andre "rånere".

Hadde det ikke vert mye greiere med trådløst nettverk mellom bilene så man slipper å fly ut for å koble RJ45 kontakten inn i ræva på Asconan til naboen? Kanskje man tom kunne dele noen filer mens man kjørte rolig i byen eller låne litt båndbredde av en kontobygning så man slipper å få så syk mobilregning etter å ha lastet ned den siste rånetrancen vi GPRS.

 

Det var en eller annen her som spurte etter en enkel måte å kontollere MP3 spilleren på. Jeg så en gang et bile av en som hadde montert en av de "ekstra numpad via usb for bærbare pcer" ved siden av girstanga. Og så stilt inn Winamp for å bli styrt av disse tastene (genialt).

Lenke til kommentar

Knapper kan man jo lage ut av noen impulsknapper og den dere ICen i et vanlig tastatur. Da kan man f.eks koble til 10 knapper, og lodde dem til der hvor A, S, D, F, G, H, J, K, L, Ø var koblet til på ICen.

 

Eller så kan man lage en IR mottaker, og styre PCen med fjernkontrollen. Og for å få en litt enkere mus kan man bruke en joystikk, bare å laste ned programmet Girder og konfigurere det.

 

Tror Elfa selge 6" LCD skjermer, men de var dyre da. Er sikkert noen butikk i USA eller no som kan sende varene til Norge.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Heisann, har lest masse om mp3 spiller i bil nå.

Jeg registrerer at en del av dere ikje har de smarteste løsningene når

det gjelder styring av pc`n.

Med det tenker jeg hovedsaklig på musikk, vi vet jo alle at det beste å

spille musikk på er winamp.

Til winamp finnes det en haug med plugins, den beste av dem alle kommer

til nytte akkuratt her.

http://classic.winamp.com/plugins/detail.j...mponentId=92855

Dette proget er genialt, her kan en sette seg ned og designe sitt eget

panel med knapper som du kan montere hvor som helst i bilen.

Det er mulig å lage opp til 15 knapper og hver knapp kan ha 4 forskjellige fungsjoner. (vanlige trykk knapper)

eks: 1trykk = play,

1trykk til = stop,

2kjappe trykk = pause,

hold inne knappen = mute.

 

Alt en trenger er knapper og noen dioder, eks: 1n4148

Koster veldig lite.

 

Last ned programmet og se hvor mange fungsjoner du kan ha på de 15 knappene.

Koblingsjema følger med i programmet.

 

Jeg holder nå på selv å bare tester ut alt mulige ideer som kan passe i bilen min.

Neste uke går jeg til innkjøp av en boss 7" lcd skjerm, den dyreste saken i hele prosjektet mitt. Så snart den er handlet kan jeg begynne å bygge.

Håper å få opp en hjemmeside hvor dere kan følge hele greia.

 

Lykke til med deres prosjekt da.

Lenke til kommentar

Vist dere trenger strøm til pc`n kan dere stikke på http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=9

Her finner dere en 55w strømforsyning til mini-itx hovedkort.

Men denne er litt liten vist en skal ha vanlig cdrom og hdd.

Jeg ambefaler å bruke en inverter fra dc12v til ac230v og så rett i en 150w atx strømforsyning.

billige invertere finner du hos komplett

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=16&s=pl

Problemet med å bruke den førstnevnte strømforsyningen på 55w er at du må ha en stabil spenning på 12v.

Noe som ikke er mulig i en bil, der varierer spenningen fra 12v til 14,5v.

Og når du starter motoren så er du helt nede i 10,5v, dette kan ødelege pc`n.

For å bruke denne strømforsyningen må en ha en regulator for å holde stabil 12v. Når en startet bilen så må en også ha en krets som har et midlertidig magasin med strøm slik at du hvertfall har 12v til regulatoren nevt over.

Er ikke vanskelig å bygge med det er enklere med vanlig inverter og vanlig atx strømforsyning.

Inverteren trekker ikke no spesielt med støm alikevell.

vil noen ha tegninger til regulator for den mini-itx strømforsynigen kan jeg godt sende noen tegninger.

Men en bør ha litt peiling med tanke på handel av komponenter til dette.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...