Gå til innhold

Tips til kjøp av media pc.. Billigs mulig. 1080p.


Anbefalte innlegg

Etter at min gamle media pc tok kvelden forrige uke, takket være lyn og torden,

trenger jeg nå en ny media pc. Men har ike fulgt med noe særlig på utviklingen

de siste årene. Såvet ike helt hva som er vært å bruke pengenemine på.

 

Så vist noen kan hjelpe meg å finne ett hk, gfx kort, ram, og cpu,

som er billig, men som kan klare å spille av filmer i 1080p,

ville jeg hatt stor pris på det. Bør jeg ha ny psu og? Har en på 450w.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om du ikke heller skulle gå for de nye 785g hovedkortene og droppe skjermkortet. De er oppgradert med 4x gpu og uvd2. Jeg bestilte et slikt i går, så har ikke selv fått testet, men de får strålende kritikk særlig innen htpc. Selv bestilte jeg dog X2 240 cpu siden jeg er skikkelig gniten.

Link til ett slikt hovedkort da? Hvorfor velge en svakere cpu?

Var jo skjermkort i det hovedkortet som ble linket til og, men der er kanskje ikke gpu kraftig nok?

Endret av nikk0
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485697

Valgte svakere cpu siden den er 250 kr billigere, og for en maskin som ikke skal encode tror jeg det holder. På decode og postprosess viser testene av det innebygde skjermkortet her at det knapt er bruk for cpu (20% på en X4 955). Valgte det hovedkortet siden jeg har masse DDR2 ram liggende.

 

4200-skjermkortet i 785G er noe kraftigere enn 3300-kortet som er på 780-chipsett.

Lenke til kommentar

Det er et godt bytte av hovedkort. Det med 785 har integrert HD4200, og det er mye bedre enn HD3200 som var i mitt første. Det er godt mulig at du da klarer deg uten dedikert skjermkort. Av prosessorene så spiller sikkert ikke det så stor rolle, men jeg hadde nå tatt 250 når jeg først oppgraderer. 240 er bare 150,- billiger på komplett, og ikke har de den på lager heller. Jeg pleier å se om de har varene på lager når jeg setter opp en handlevogn.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takk for hjelp.. Sitter å lager vurderer litt av hvert på komplett nå.

Men er det noen som vet hvor mye varme de genererer?

Så at det var små kjøleribber på mange av hovedkortene..

Men så at ASUS M4A785D-M PRO hadde større kjøleribber, noe jeg umiddelbar følte kunne være en fordel, i og med at pc'n skal stå i stua bør det være rimelig stille og fredlig.

 

Men er det noe ytelsesforskjelle mellom HK fabrikatene? Hva er best isåfall?

Lenke til kommentar
Etter at min gamle media pc tok kvelden forrige uke, takket være lyn og torden,

trenger jeg nå en ny media pc. Men har ike fulgt med noe særlig på utviklingen

de siste årene. Såvet ike helt hva som er vært å bruke pengenemine på.

 

Så vist noen kan hjelpe meg å finne ett hk, gfx kort, ram, og cpu,

som er billig, men som kan klare å spille av filmer i 1080p,

ville jeg hatt stor pris på det. Bør jeg ha ny psu og? Har en på 450w.

 

Valget er definitivt noe med et nvidiakort. For tiden kan man bygge en maskin for ca 2500 med en asus pundit P2-P5N9300 valgfri cpu, litt ram og en disk. Små fine maskiner som takler alt av video og er perfekt for for eksempel boxee eller xbmc i linux. Siden all videodekoding gjøres i gpu står man fritt til å velge den cpuen man finner som bruker minst strøm. Tror det finnes en del 35W celeron-cpuer. Fordelen med å kjøpe en pundit er at du får et fint og lite kabinett strømforsyning. Om du har kabinett og strømforsyning fra før (450 watt er utrolig mye mer enn du trenger) kan du kjøpe et hovedkort med innebygd geforce 9300 og komme unna med kanskje 1500 kroner.

 

Edit: Se eksempelvis på denne handlekurva: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=91980 (mangler dvd-drev)

Endret av carwash
Lenke til kommentar

Ikke velg AMD 785G baserte hovedkort til en media PC dersom man også er opptatt av HD-lyd. Den har i å for seg ingen problemer med å støtte 1080p uten eksternt skjermkort, men AMD har valgt å ikke støtte multikanal LPCM over HDMI på dette brikkesettet som standard.

 

Enkelte kort basert på 785G kan dog støtte dette i større eller mindre grad, men må sjekkes opp for hvert enkelt.

 

Anbefalingen er her i hovedsak hovedkort basert på Geforce 8200/8300 eller 9300/9400 (Intel) sitt brikkesett.

 

Men et 785G basert hovedkort kombinert med HD 4550 er et godt valg. Alle frittstående HD 4xxx skjermkort skal støtte multikanal LPCM etter mitt kjennskap. Men som alltid i hardware verdenen må man sjekke detaljer. AnandTech sin test av 4550/4350 bekrefter 7.1 LPCM støtte over HDMI.

 

Jeg ville også valgt et annet HD 4550 skjermkort, nemlig Sapphire HD 4550. Dette er vifteløst. Generelt drar HD 4550 så lite strøm at dette ikke er problematisk i forhold til varme. Billigere var det også.

 

Og som jornboss skriver, 450 Watt holder i bøtter og spann. Oppsett som her anbefalt drar neppe mer enn 130 - 150 Watt på load (om det klarer så mye). Mitt oppsett med Asus M4N78 Pro, GST 250 skjermkort (9800 GTX+) og X3 720 BE drar 245 Watt under spilling. Dette er en radikalt kraftigere rigg. Så eneste grunn til å skifte PSU kan være støy. Dessverre er ikke Nexus Value 430 tilgjengelig på det norske markedet, hadde den vært det, hadde min anbefaling vært å skifte til denne nesten uansett hvilken PSU man har i dag. Unntak for Corsair HX 450 og noen Seasonic PSU-er.

 

Størrelse på kjøleribbene spiller minimalt med rolle for støy, her er det viftene som bestemmer. De ulike hovedkortene i 785G serien produserer like mye varme, og yter omtrent kliss likt. Det er heller ingen særlig forskjell mellom 780G og 785G. Så det er omtrent nøyaktig samme mengde varme som skal ut av kabinettet. Og er det dette som er det viktige er vinneren uten tvil et oppsett basert på GeForce 9300/9400 hovedkort kombinert med en E5400 CPU. Ligger fort vekk 20 - 30 % lavere, men så må du dessverre plusse på prisen med 500 - 600 kr. GeForce 8200/8300 baserte løsninger trekker omtrent det samme som 785G.

 

@carwash:

 

Dessverre er det ikke slik at all videodecoding gjøres i GPU. Teoretisk skal det det, men så snille er nok ikke alle kodekser. Derfor er det nok slik at i de fleste tilfeller vil faktisk en Celeron kunne ha problemer. Det er også en del ting man gjør på en slik maskin der GPU har null effekt i det hele, f.eks om man recoder med DVD Shrink har GPU null effekt. Så det er ikke bare å si at GPU løser alt. Så derfor bør man faktisk ha litt CPU kraft. Anandtech anbefaler således ikke svakere CPU en E7200 i kombinasjon med GeForce 9300/9400 baserte hovedkort. En X2 240/X2 250 vurderer jeg derfor som en meget bra løsning om man velger AMD.

 

Pundit er ellers meget bra løsninger, men jeg ville ikke valgt dette der jeg alt har god PSU og egnet kabinett. Ellers er GeForce 9300 + CPU dyrere enn Geforce 8300 + CPU. 9300/9400 hovedkort koster fra ca 950 kr, GeForce 8200/8300 hovedkort koster ca 600 kr. 785G baserte hovedkort omtrent det samme, noe som gjør at man ved en AMD-løsning faktisk kan ha en bedre balanse mellom CPU/GPU til samme pris. F.eks vil 785G, + X2 250 + HD 4550 ha en pris på ca 1 600 kr. GF 9300 + akseptabel CPU vil ført komme i samme prisklassen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ja, det er også low-profil, jf medfølgende braketter. Derfor jeg plukket det fram. Det er nok litt høyere, men selv på LP kabinett er det noe margin over selve slotten. Ut fra spesifikasjonene er det dette kortet. Og et HTPC-kabinett er da ikke nødvendigivis LP. Mitt er ikke, og Antec Fusion Remote Max, som etter min mening er det desidert beste HTPC kabinettet på markedet er 4U kabinett. Personlig mener jeg 4U høyde er best for HTPC, fordi det gir mulighet for passive løsninger og bra luftflyt med 12 cm vifter - som igjen er lite støy.

 

Nå har jeg dog ikke sett hva trådstarter har som kabinett.

 

Regner med at enhver vifte som bare skal flytte vekk 20 Watt bør være stillegående. Men når vifter blir så små, da lager de lyd nesten uansett etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Oi.. Her var det mye ulike meninger.. Ble i tvil om hva jeg skal bestille nå.. =/

 

Når det kommer til HTPC kabinettet, er det ikke et LP.

Her er det mer enn nok av plass.. Iallfall i høyden. :p

 

Bolson, virket som du har peiling på hva du prater om..

Du hadde ikke giddet å lage ei liste med anbefalt HK, CPU, GPU og RAM

som du ville anbefalt med i en HTPC?

Lenke til kommentar

BTW: HD lyden er ikke SÅ viktig.. Forsterkeren min har ikke HDMI kontakter uansett, så så lenge jeg kan få digitallyd via coax eller optisk, så er jeg fornøyd.

 

BTW: Er det noe å hente på temp/støy med en annen/bedre cpu kjøler? (Ikke vann)

Endret av nikk0
Lenke til kommentar

Om jeg kan mer enn andre, er et ubesvart spørmål (og også særdeles tvilsomt). Men sammenskruing av egen HTPC for ca 2 mnd siden medførte jo at visse spørsmål måtte stilles. Samt at jeg også gjorde noen mindre tabber, viser det seg i ettertid.

 

Og jeg har heller ikke forsterker med HDMI, men hva jeg har om 2 år aner jeg ikke.

 

Summen av anbefalingene ovenfor er faktisk bra, så følgende oppsett mener jeg man trygt kan gå for.

 

Hovedkort: ASUS M4A785D-M PRO, pris fra 681 kr

Minne: Corsair TWIN2X DDR2 4096MB, pris fra 464 kr

CPU: AMD Phenom II X2 250, pris fra 597 kr

 

I og med at du signaliserer lite behov for spillytelse, samt at lyd over HDMI ikke betyr noe i dag trenger du i realiteten ikke å bry deg om skjermkort. Totalpris blir da kr 1 742,- ved billigste pris. Reell pris vil vel bli ca 2 000 kr om du kjøper alt i en butikk.

 

Jeg ser ingen grunn til å gå for Intel, f.eks GeForce 9300 basert hovedkort og E5300. E5300 koster og yter omtrent som X2 2500, men komboen koster omtrent 300 kr mer. Det er også null reell forskjell i håndtering av decoding av video. De som mer ejg er på ville veier, kan sjekke følgende test hos AnandTech. Her er det 780G som er testet, men 785G yter på samme nivå.

 

Skulle man ønske HDMI lyd senere eller bedre spillytelse, er det bare å sette inn et ATI HD 4550, 4670 eller 4770 skjermkort.

 

Edit: Litt avhengig av kabinett, men jeg vil tro Scythe Ninja Mini vil fungere (om du har 4U desktop kabinett). Personlig mener jeg det er noe å hente når det gjelder støy ved å velge en bedre kjøler en stock. Men nå har jeg ikke stock-kjøler på serverne mine engang.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Helt rett Rulle, S/PDIF er kun spesifisert for 5.1. Og tar vel heller ikke alle nyere format i 5.1 heller, men her er jeg ikke helt oppdatert på detaljer.

 

Når det gjelder 7.1, da særlig multikanal LPCM (og en del andre 7.1 format son Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio), kan man si som følger. Hovedkort basert på Geforce 8200, 8300, 9300 og 9400 støtter alle dette. Samme gjelder G45 (X4500HD). I og med at disse er spesifisert i forhold til HDMI 1.3 som sier at det skal være støtte for dette. Men bare LPCM støttes av alle HDMI versjoner.

 

ATI er også relativt konsekvent når det gjelder HDMI 1.3 støtten på sine skjermkort, særlig 4xxx-serien. nVidia har jeg ikke klart å få helt oversikten over.

 

Og man må ikke ha en hdmi 1.3 reciever for 8 kanals HDMI, men man må ha det for formater som Dolby TrueHD og DTS-HD. Men disse kan dekodes til LPCM via software. LPCM er en del av Blue-ray standarden og har vært tilstede i HDMI siden versjon 1.

 

HDMI har akkurat kommet med 1.4, som har støtte for ethernet, 3D og 4000 x 2000 skjermoppløsning.

 

Nå får folk bare arrestere meg om jeg har slumset litt med fakta. Synes ikke det er enkelt å få oversikt over dette feltet.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en 5x150w forsterker, uansett, så 7.1 osv er ikke noe tema.

Tror heller ikke samboer hadde vært videre happy for ennå mer høytalere i stua..

Er bare fonøyd så lenge jeg får beholde subben i stua jeg..

 

Jeg er ikke så kresen, så jeg skal ikke ha det beste, men vil hamulighet til å klare å spille av HD filmer, uten problemer.

Så, så lenge jeg klarer å spille av HD filmer, samt får en brukbar lyd,

så er jeg mer enn nok fornøyd..

 

Er kun film, bilder, mp3 og surfing pc'n brukes til..

Lenke til kommentar

Er litt usikker på dette, men tror Asus har en annen lydimplementasjon enn referanse 785g:

 

http://no.asus.com/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=1

Enjoy high-end sound system on your PC!

The onboard 8-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) CODEC enables high-quality 192KHz/24-bit audio output, jack-sensing feature, retasking functions and multi-streaming technology that simultaneously sends different audio streams to different destinations.

 

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009...e-pitch-sound/1

 

Edit: Athlon II X2 240e 45 Watt skal vistnok komme i 16 september. Ville ventet på den :)

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

@oberguru:

Nei det er ikke avvik fra referansedesignet. Lydløsningen her går på 7.1 over de vanlige lydutganger, og har ikke med full implementering av HDMI standarden å gjøre. Det er heller ikke en spesifikk løsning for dette kortet. Både M4N78 Pro (GF 8300) og M4A78 Pro (780G) kortene mine har akkurat samme lydbrikka.

 

Det er overføring av digital multikanal LPCM, Dolby TrueHD og DTS-HD som ikke 785G brikkesettet har implementert og heller ikke dette kortet har implementert.

 

Alle nyere hovedkort bruker ellers lydbrikker som gir 8 kanals analog lyd, dvs de decoder LPCM etc.

 

45 eller 65 watt spiller relativt liten rolle synes jeg. Reell forskjell i bruk er langt mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...