Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på Skoda roomster (longlife service)


cmt34

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en Skoda roomster 1,4 tdi 2008 mod.

Problemet er at den sier att den må på service etter 15000 km (longlife).

 

Jeg sende da en klag for selgeren sa at jeg kan kjøre opp til 30000km med longelife service.

 

Jeg har nå kjørt 32000km og 2 servicer til 4500kr pr stk.

 

Jeg kontaktet verkstede og lurte på om det er noe feil siden den må inn så ofte.

 

Jeg fikk nå svar att det er feil i ett program på en del av modelen til skoda så den viser feil intervaller.

 

Skoda i Norge har klaget men Skoda i tjekia vil ikke prioritere det.

 

Dette er dårlig iflge verkstede må jeg skifte olje 15000km og service etter 30000km.

 

Det vil koste meg masse ekstra penger. Jeg kun få låne gratis bile ved neste service som kompasasjon jiipi.

Endret av cmt34
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen år siden var det 50000 km service på VW TDI. Det stemte selvfølgelig heller ikke med virkeligheten. Imidlertid virker det dyrt å betale 4500 for første service hvor de bare bytter litt olje. Lånebil koster bare 70-80 kr på mitt merkeverksted (ikke VAG) så du sparer heller ikke så mye penger på å få det gratis.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Nå må det påpekes at Longlife-service justerer seg etter bruksmønsteret ditt. Hvis du har mye småkjøring og lite langkjøring vil serviceintervallet komme fortere enn hvis du kun har langkjøring. Dette for å forlenge bilens levetid. Hvis du ikke hadde kjørt service etter 15000km ville du fått mer slitasje på motoren enn nødvendig, fordi du sikkert har hatt mye småkjøring.

 

Hvis du ikke har mye langkjøring anbefaler jeg at du ber selger om å justere det til tidsinterval istedet for longlife service. Du kan fortsatt bruke longlife olje, det bør du gjøre, men da vil du få fast service istedet for justert etter hvordan du kjører. Selvsagt, hvis du kjører bare lange turer er det jo en feil. Men det er vel bare omreisende selgere osv som kjører kun langturer.

Lenke til kommentar
Nå må det påpekes at Longlife-service justerer seg etter bruksmønsteret ditt. Hvis du har mye småkjøring og lite langkjøring vil serviceintervallet komme fortere enn hvis du kun har langkjøring. Dette for å forlenge bilens levetid. Hvis du ikke hadde kjørt service etter 15000km ville du fått mer slitasje på motoren enn nødvendig, fordi du sikkert har hatt mye småkjøring.

 

I følge han på verksted (skoda) med mitt kjøre mønster så skulle den holde 30000km Men siden det ligger feil i data programet så holder den kun 15000km. Dette er en feil dem er klar på en del skoda'r (uten og si i fra til kunden).

 

 

 

Hvis du ikke har mye langkjøring anbefaler jeg at du ber selger om å justere det til tidsinterval istedet for longlife service. Du kan fortsatt bruke longlife olje, det bør du gjøre, men da vil du få fast service istedet for justert etter hvordan du kjører. Selvsagt, hvis du kjører bare lange turer er det jo en feil. Men det er vel bare omreisende selgere osv som kjører kun langturer.

Lenke til kommentar

Sparetips, bytt olje hos ikke-merke verksted, det gjør samme jobben for under halve prisen. Skoda skulle ha 3200kr for oljebytte på min, et ikke-merke verksted tok 1400kr for samme jobben!

 

Min går også på longlife(octavia 2005),den sa ifra sånn ca etter 15.000km, så mulig jeg har samme feil på min :hmm:

Lenke til kommentar

hei!. det blir nok kanskje opp til din lokale serviceforhandler (skoda).¨

og ut i fra din årlge kjørelegnde og ditt bruksomerådet vil være avgjørende for vilken sericetype du velger.

da vil jeg gjerne få anbefale møller bil på jessheim. de tar ikke bare skoda men også audi og folkevogn.

jeg har selv en skoa fabia og har hatt denne på service på jessheim og ble velldig fornøyd!!!

det er kjempe bra service og veldig dyktge mekanikere som jobber hardt for at du skal få et ferdig resultat

så fort som mulig. anbefales på sterkeste!!!. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei, det er et kjent problem at serviceindikator på roomster og fabia 2 med denne motoren lyser for tidlig. En rep. løsning har kommet så be nærmeste skoda servicepartner sjekke dette for deg! Eksostrykkføleren må byttes og software på motorstyreenhet må oppgraderes.

 

hei å hå!

Hei jeg snakket med Skoda ski den 04.09.09 før jeg la det ut her.

Dem sa da att dem ikke hadde noen software oppgradering da Er det noe nytt som har kommet nå?

 

Dem sa att Skoda ikke prioriterte problemet.

 

Jeg vil prøve og ringe dem igjen og høre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En litten oppdatering den 16.10.2009.

 

Skoda har forsatt ingen løsning på probleme var på verkstedet igjen ( for 9 gang i løpet av 1,5 år).

 

Feilen gjelder også for en del fabia mod med samme motor.

 

Jeg skal få melding når dem har en løsning på problemet men det hørtes ikke ut som det vil skje med det første.

 

Jeg savner min toyota :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...