Gå til innhold

Minianmeldelse av den siste TV-episoden/sesongen du så


Anbefalte innlegg

The White Lotus - Dramakomedie som følger mer eller mindre sympatiske turister, takket være god pacing og karakterer fungerer det overraskende bra. 5\6.

Flus - En light versjon av Snabba Cash med humoristiske undertoner. Ikke spesielt avansert plott men har sine høydepunkter. 4\6.

OZ - En heller eksplisitt serie som utspiller seg i et fengsel i USA. Over 20 år gammal men føles ikke veldig utdatert. Ekstremt mange interessante karakterer og konstant noe ugang som skjer. 6\6.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

"Grenseløst forelsket"

Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg. Nordmenn godt over midtveis i livet reiser til utlandet og gifter seg med folk som er halvparten så gamle som seg selv. Kommunikasjonen mellom partene er minimal. "Pro forma"? "Lykkejegere"? Kall det hva du vil. Kjærligheten er hvertfall veldig ... ensidig.

De ansvarlige i TVNorge skulle hatt buksevann med isbiter for å sende noe sånt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lenge siden man har sett ei hel gjennomgang av en animert Disney tv-serie, og kanskje mer av ei man aldri har hatt kjennskap til før. Men åpnet meget lovende, og ville elsket denne som guttunge på 90-tallet, men dessverre en som begynte å hale ut og gå tom for ideer og det ble mot slutten bare ei nedvanna avslutning på en fantastisk første sesong.

Bilde
Gargoyles - Season 1 (1994-95)

Spoiler

Har storkost meg gjennom de første 13 episodene av sesong 1, og kan vel greit oppsummere med at dette var nok noe av det mest underholdende og imponerende en har vært innom av tidligere usette tv-show, på veldig lenge.
Visst i grunn fint lite, annet enn at Gargoyles visstnok var ei av Disneys mye mer seriøse og mørkere storsatsinger, som sikkert andre lignende action og eventyr animerte serier, var nok Batman: The Animated Series ei tung inspirasjon, men kommer ikke utenom Disneys egen storfilm i Skjønnheten og Udyret.

Uansett, sesong 1 åpnes med den 5 episoders innledningen ved navn: Awekening Del 1-5, hvor vi får bli kjent med en mindre gruppe kraftige skapninger som en gang i tid levde "lykkelig" i hop med mennesker i Skottland for om lag 1000 år tilbake. Men grunnet stadige urovekkende konflikter (både innad og utad), skapes ei langsiktig splid mellom de fleste av steinfigurene og menneskene, og hvor bedrageri og en dose mørk trolldom, sørger for at de få overlevende fra steinfigurenes side, havner under ei meget lang søvnforbannelse.

Når de så omsider våknes til live igjen, har mye skjedd siden sist. Deres elskede hjem og slott, er nå blitt flyttet bit for bit, hele veien over til New York by, og plassert på toppen av den mest høyreiste skyskraperen, "tilfeldigvis" eid av en av de rikeste mennene på kloden.
Overgangen mot den kaotiske og overbefolkede storbyen, blir raskt en tøff test for steinfigurene, men også hvordan de må forsøke å lære seg å stole på menneskene igjen, som blir lettere sagt enn gjort, særlig når et av de første de kommer i kontakt med, viser seg snart å være en av de mest ondskapsfulle de noen gang vil støte på.

Heldigvis er ikke alt svart-hvitt, for i andre enden har man ei tøff men rettferdig politikvinne, som skal lære at ikke alle er kun utspekulerte drittsekker, med tvilsomme hensikter.

Foruten den imponerende animasjonen og rollelisten med skuespillere som har lånt bort stemmene sine, har man et fyldig og variert galleri med karakterer der gjør feil og lærer samtidig som det er ei sammenhengende og tidvis ganske så kompleks historie, der ikke bare avsluttes med at skurkene får juling, lærer leksa si og så er det high-five og alt er glemt til neste episode.
Og selv skurkene kommer med langt flere sider enn de fleste av de mer typiske Disney og lignende 80-90-talls animerte showene, samt at byen New York fremstår full av liv og stemning, selv når mesteparten foregår midt på nattetid.

Er det noe å "klage" på, må det være theme låta som kanskje er blant de mest forglemmelige av Disneys klassiske animerte tv-serier.
Men da er man virkelig pirkete, for her føles det ut som man ble snytt for noe svært, og usikker på på om denne noen gang ble sendt på norsk tv.
Er ganske sikker på at om det gjorde det, ville jeg ha vært limt fast til tv-skjermen, og sikkert for lengst handla inn hele serien på DVD.

Men moro at en kan bli tatt fullstendig på senga av slike show, og allerede kommet godt i gang med sesong 2, så om det ikke blir noe krøll med forandringer av animasjon, stemmer og at kvaliteten ikke plutselig dropper rett i kjelleren med et brak, så ligger det an til at man har funnet ei ny favoritt serie.

Uansett, sesong 1 er definitivt gull, og ikke en eneste episode som lå under 7,5/10 - 8/10 i gjennomsnittsrating.

Mulig en drar i litt, men ikke hatt det så moro siden man gjøv løs på sesong 1 av nevnte Batman: The Animated Series, så da må en nesten lande på ei velfortjent:

9,5/10

Bilde
Gargoyles Season 2 (1995-96)

Spoiler

Vel, det tok litt tid, og da var omsider ferdig med 52 episoder av sesong 2 og denne verdensomseilingen tok virkelig på tålmodigheten.
Holdt det slik altfor lenge, og det går nok hardt utover totalsummen, for selv om gjengen endelig returner tilbake til Manhattan og klanen, så har for mye tid blitt brukt på en haug med forglemmelige episoder, der virker å følge samme formel der Batman: The Animated Series benyttet seg mye av i sesong 2, med at skurkene plutselig hadde begynt å angre sine synder og forsøkte nå å leve "normale" liv, men oftest med ei interessant avslutning på lur.

Gargoyles virker å prøve litt av det samme, men det blir sånn mest halvveis gjennomført.
Når de så har returnert tilbake til hjembyen sin, er det fortsatt mye farer på lur, og siste 3 episodene virker litt vel kaotiske og makter aldri å gjenoppta den tidvis fantastiske underholdningen fra sesong 1.

Sesong 3 er på vent, og går visst under navnet Goliath Chronicles og er kun på 13 episoder, så får virkelig håpe den kan avsluttes på en ålreit måte, og ikke mer unødig fillers.

Alt i alt, ville så gjerne få mye mer ut av alt, men kommer ikke unna med at det ble veldig mye kjedelige stunder og nei, tror jeg lander på ei veldig snill:

6/10

Bilde
Gargoyles - Season 3 (1996-97)

Spoiler

Også kjent som The Goliath Chronicles og var ei spin-off på 13 episoder, der dessverre virker å ha gått rett i fella med å utvanne og fjerne en del av hva som gjorde de tidligere sesongene såpass uberegnelige og interessante.
Og selv om den litt vel utvidede forgjengeren slet med å holde kvaliteten ved like hele veien ut, ble det aldri direkte kjedelig.

Dessverre makter ikke det avsluttende kapitlet å levere annet enn et maks 1 eller 2 noenlunde gode stunder, mens resten har allerede begynt å gå rett i glemmeboka.

Animasjonen er også gått nedenom, og særlig fokuset på Eliza og hennes småcreepy Disney prinsesse utseende, særlig i enkeltepisoder hvor det er ikke måte på hvor mye av disse klisjeene som blir gjentatt, og minner langt på vei om den mer tøffe og gatesmarte dama man ble så glad i, og mer om ei Disney bimbo.

Alt i alt, hadde denne holdt det gående en 5-10 episoder til, så ville nok en havna i minus, og blir så med en skuffende:

5/10

Lenke til kommentar

Bilde
Teenage Mutant Ninja Turtles - Sesong 1 (2012)

Der samtlige av forsøkene i å oppdatere eller fornye den klassiske 1990 filmen til nyere seere siste 20 årene har oftest slått feil, er det nå meget hyggelig at de animerte tv-seriene siden tidlig 00-tallet, har maktet å levere overlegen kvalitet og underholdning.
Mulig Nickelodeon logoen og de tilsynelatende mer barnslige versjonene av Turtles gjorde at en holdt denne på vent, mulig litt for lenge.
Og som man angrer, for denne førstesesongen har vært knallbra underholdning, så og si helt fra start opp til de to siste episodene.

Hvor 80 og 90-talls tv-serien kunne blitt litt vel komisk og ubalansert, og 2003 utgaven gikk over i en langt mer mørkere og seriøs tone, klarer 2012 versjonen å kombinere humor, sjarm, drama og spenning men uten at det blir for mye eller lite.
Spesielt imponert over hvor dyktige skaperne er i å holde deg på tå hevet og hvor glad man blir i karakterene tidlig ut.

Ser noen har klagd på at seriens skurker blir fremstilt som for onde og ekle til en barneserie, de har til og med gjort en av Shredders øverstkommanderende meget lik Chuck Norris, både i utseende og kampsportbakgrunn, og slikt er jo bare med i at en liker det enda mer.
Så håper sesong 2 vil fortsette, selv om det skal litt til for å toppe denne:

8,5/10

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fde to første episodene av Derry Girls.

Altså, er alle eps så "slitsomme" i uttrykket? Jeg småhumret endel ganger gjennom eps, men den konstante kjeftingen/kranglingen jentene+gutten imellom ble litt repeterende, så hvis alle eps skal være slik så gidder jeg nok ikke å fortsette.

Lenke til kommentar

ANDOR (Sesong 1)

Mange klager på at den beveger seg for sakte. Jeg er uenig. Jeg synes det er det som gjør serien til hva den er. Det virker som om det er et mønster hvor et par episoder med slow burn bygger opp til en actionepisode. Det er en underark på tre episoder som stort sett finner sted på én lokasjon, og selv disse fascinerer visuelt og historiemessig. Det er "slow burn" episodene som lar serien bygge opp karakterene og som gir mening til det som måtte skje med dem. Man blir investert. Serien viser også Star Wars- universet fra mange unike og fascinerende sider. Absolutt seerverdig for nærmest alle og enhver. Trenger ikke være Star Wars fan. Det er ingen jedier osv. bare gode menneskelige og scifi historier.

8/10 - Fantastisk

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Happy Valley (sesong 1)

Engelske politidramaserie som jeg ikke hadde fått med meg. Tredje og siste sesong kom i år, men vi begynte å se sesong 1. Fantastisk engelsk politidrama av beste klasse. Det er ikke direkte revolusjonerende, men manus og skuespillerne er fantastiske, spesielt Sarah Lancashire i hovedrollen som svært så handlekraftig middelaldrende sersjant i politiet. Serien har en fin balanse mellom politisakene og familiedramaet på hjemmebane der hun tar seg av en eks-narkoman søster og barnebarnet til datteren som tok selvmord.

James Norton gjør også en svært god rolle som en slesk og motbydelig skurk som samtidig kan være ganske sjarmerende når han vil oppnå noe.

Serien ligger på NRK for tiden.

 

 

 

Lenke til kommentar

Fatal Attraction - sesong 1 (Skyshowtime) - rating 6/10.

Jeg likte serien, den var jo ganske annerledes enn filmen og kanskje derfor jeg syntes serien var interessant. Filmen er god, og lite slår Michal Douglas/Glenn Glose i rollene, og jeg trodde serien fulgte samme oppskriften, derfor jeg ble overrasket over den ikke gjorde det. 

Er visst snakk om at det kan bli en sesong 2.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

The Mandalorian sesong 3 (Disney +) - rating 7/10.

Nettopp startet ferien og har litt fridager hjemme før jeg reiser avgårde, så da ble tid til å binge gjennom sesong 3. Koste meg med hver enkelt eps, og ser frem til sesong 4. Så nå kan jeg like godt begynne på Andor.

Er halvveis i The OA som fenger veldig bra og som jeg nok blir ferdig med de neste dagene. Følger med fortsatt på sesong 2 av Star Trek Strange new Worlds. 

Er begynt på komiserien Parks and Recreations, og det er akkurat min type humor. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har begynt å se den tidligere? :roll:

Håper å få unnagjort/påbegynt flere av seriene jeg har på listen mens jeg har ferie, blir lite tid til filmer for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The OA - begge sesonger (Netflix) - 8/10.

For pokker da, at denne ble kansellert! Jeg er veldig glad i scifi - og denne er like god som The Peripheral, WestWorld og Sense 8. Men hva søren hjelper det når ting hele tiden blir kansellert. Er så drittlei det, det er alltid de beste sci-fi seriene som blir kansellert (Firefly, Westworld osv). Sense 8 fikk ihvertfall en film som kunne avslutte det hele, mens man må trå i møkkavannet med denne serien og WestWorld. Mens andre skitdårlige serier får type førtiåtte ørten sesonger på seg.

Jeg forstår det bare ikke. Kan håpe den blir plukket opp av en annen strømmetjeneste som vil gi den en sjanse, men jeg tviler.

Endret av Winnowill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Winnowill skrev (På 3.7.2023 den 22.23):

The OA - begge sesonger (Netflix) - 8/10.

For pokker da, at denne ble kansellert! Jeg er veldig glad i scifi - og denne er like god som The Peripheral, WestWorld og Sense 8. Men hva søren hjelper det når ting hele tiden blir kansellert. Er så drittlei det, det er alltid de beste sci-fi seriene som blir kansellert (Firefly, Westworld osv). Sense 8 fikk ihvertfall en film som kunne avslutte det hele, mens man må trå i møkkavannet med denne serien og WestWorld. Mens andre skitdårlige serier får type førtiåtte ørten sesonger på seg.

Jeg forstår det bare ikke. Kan håpe den blir plukket opp av en annen strømmetjeneste som vil gi den en sjanse, men jeg tviler.

Enig, husker jeg sakte men sikkert ble solgt på denne serien

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...