Gå til innhold

HJELP->Sap.9700Pro UE -> Ny driver -> alt krasjer


xlate

Anbefalte innlegg

Fikk for en månde siden ny PC (Spec med hjelp fra forumet :D )

Kjører XPPro Engelsk versjon!

 

I går gjorde jeg general tabben :oops: og installerte ny driver for skjermkortet Sapphire 9700Pro UE (Den uten vifte!! Funker som fy!!). Anyway.....

Ved restart ble alt shacky, kan bare så vidt tyde hva som er på skjermen til envær tid. Klarer ikke å lese hva som står i Safe Mode (F8 ved oppstart), klarer ikke å gjøre en skitt!!!!!!!!!!! Ser at det er noe men det flytter seg i form av "bars" og er utydelig og "risttete",

Sjekket skjermen på en annen pc med ME, den funket den gitt.

 

1. Noen som vet hvordan jeg kan komme meg ut av dette egenforskylte klammeriet? :oops: :oops: :o

 

2. Har prøvd å lese manualer og søke internet for hva som skal gjøres når driveren totalt er feil for maskinen (ja jeg brukte Catalyst, men det tydligvis var ikke lurt! Husker ikke versjon nå, men er vel egentlig uviktig siden jeg ikke kommer inn i maskinen for å fixe det)

 

3. Når oppstart går sin gang, kommer jeg inn hvor man velger bruker (2 stk) velger en av dem og da surrer og går det i 4 sek før jeg får opp en melding om at det er noe feil med driver til skjermkort, vil du sende denne feilen til MS, svarer nei. Får så opp at det er en fatal feil som også foreslås sent til MS, 1 sek etter er det full restart uten noen mulighet for å fixe noe.

 

4. Jeg har INGEN erfaring med denne type feil, er det noen god hjertede sjeler der ute som kan hjelpe meg gjennom dette marerittet :(

 

Steg for steg takk, jeg har akkurat bevist at jeg er for dum til å bli overlatt til tilfeldighetene. (Egen kritikk må til her!)

 

 

xlate (Totalt på bærtur for tiden!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant denne som kansje kan hjelpe meg til å forstå hva som er bak den grøten som jeg ser...vi får se senere.

 

Generelt om Safe Booting

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;315222

 

Detaljert om disable drivere osv.....

http://support.microsoft.com/default.aspx?...blurb062502.asp

 

Om noen har noen trix når det gjelder booting og endring av driver uten å kjøre XP med innlagt driver ønsker jeg å få høre det! plz

 

xlate

Lenke til kommentar

Slettet du de gamle driverne før du installerte nye? Hvis ikke, kan det være grunnen til problemet. Hvis du starter opp i minimal safe mode hvor din driver ikke brukes, skulle bildet se ok ut (Så ok som det kan i 640x480 med 16 farger :smile: ). Avinstaller alt av drivere og slett enheten fra enhetsbehandlingen. Ta omstart (i normal modus) og innstaller ting da.

Lenke til kommentar
Slettet du de gamle driverne før du installerte nye? Hvis ikke, kan det være grunnen til problemet. Hvis du starter opp i minimal safe mode hvor din driver ikke brukes, skulle bildet se ok ut (Så ok som det kan i 640x480 med 16 farger  :smile: ). Avinstaller alt av drivere og slett enheten fra enhetsbehandlingen. Ta omstart (i normal modus) og innstaller ting da.

 

Du har rett, jeg slettet ikke noe!! :oops: Takker for den

 

Får sikkert ikke tid til å gjøre noe før på Søndag, skal gi en tilbake melding om resultat.

 

PS. det finnes en ppt (presentasjon) som gir en relativt god gjennom gang av safe mode og recovery menyene.....se link over, den har bilder av menyene som gjør at det er mulig å finne fram i menyene selv om alt er "grøt".

 

 

xlate

Lenke til kommentar
{...} den har bilder av menyene som gjør at det er mulig å finne fram i menyene selv om alt er "grøt".

 

Men dersom du starter i safe mode (den som kun heter safe mode) så skal den bruke den innebygde skjermkort driveren i 640x480x16 som alle skjermer skal kunne vise, og da skal det ikke være noe "grøt".

Har du "grøt" i safe mode er det enten problem med skjermkortet eller skjermen din, eller XP er ikke helt frisk.

 

Utifra det du beskriver kan det virke (en teori...) som om driverne setter skjermkortet i en frekvens (evt. oppløsning) som skjermen ikke støtter. Dette kan f.eks. skje dersom skjermen ikke blir "gjenkjent" som plug-and-play monitor, windows bruker da default monitor driveren og skjermkort driverene får da feil info om skjermen, og vil kanskje (dette er vel default innstillinger i de fleste drivere?) prøve å sette skjermen til å bruke den høyeste frekvensen som den da tror skjermen støtter...

Lenke til kommentar

 

....Men dersom du starter i safe mode (den som kun heter safe mode) så skal den bruke den innebygde skjermkort driveren i 640x480x16 som alle skjermer skal kunne vise, og da skal det ikke være noe "grøt".

Har du "grøt" i safe mode er det enten problem med skjermkortet eller skjermen din, eller XP er ikke helt frisk.

...

 

Takker, men tror ikke problemet er her, siden jeg ikke kommer forbi F8 taste trykket, siden jeg ikke klarer å se skikkelig hva menyen har å by på. Nå vet jeg hva som er der og vil prøve å fixe dette og faktisk starte Safe Mode.

 

Det er og slik at når den går igjennom bootingen som forklart tidligere, ser den bra ut, men den låser seg og rebooter uten at jeg får gjort noe.

 

Uansett, det er ett godt poeng du har, om problemt fortsatte hele veien uansett hvor man er i oppstarten. Jeg får se hva som skjer når jeg kjører safe mode evt Enable VGA mode, må studere dette nærmere før jeg kjører igang.

 

xlate

Lenke til kommentar
Vises BIOS og oppstart bilde der CPU, RAM og slik står riktig, eller har du samme grøten der?

 

 

Fikk idag omsider slettet drivere og reinstalert grafikk kort. Funker.

Jeg gjorde også en restore til bake noen uker, noe som var lurt.

Men jeg fikk plutselig opp at maskinen hadde funnet ett nytt hardware RAID Controller........jeg har ikke gjort noe med det????

 

Joda, det er framdeles grøt i oppstart og nå er det en melding i begynnelsen av oppstart(BIOS) som sier at finner ikke decive for FastTrack driver???????? OG den sier rett etterpå at BIOS not loaded???????

 

Jeg antar at noe er skjedd med BIOS oppsettet. For det viste seg at det var BIOS menuen jeg hadde vært i og ikke Safemode....så jo ikke en dritt.

 

Antar at det har vært flere feil samtidig her, sikkeret egen generert.....

Er vel også nå i feil topic siden det nå gjelder BIOS oppsett....jeg er helt grønn her så om noen kan dra meg igjennom dette fra start til slutt!!??

 

xlate (Ser så mye bedre nå)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Joda, det er framdeles grøt i oppstart og nå er det en melding i begynnelsen av oppstart(BIOS) som sier at finner ikke decive for FastTrack driver????????  OG den sier rett etterpå at BIOS not loaded???????

 

Har du ASUS P4S8X hovedkort? Isåfall, disable "onboard ATA controller" i BIOS. (Advanced ->PCI Configuration -> Onboard ATA ->disable)

Lenke til kommentar
kommer du bre ut i biosen? Hvis du får på pc'en og du har XP kan du gjennoprette pc da funker deg O k!

 

Jo, nesten korrekt...oppretting hjelper på driver problemet, men ikke med BIOS oppstarts grafikk problemet (Noe er galt!!) jeg har også noe artifacts problemer når xp er startet. Og dårlig grafikk i spill. Det ser nå ut som om det er en BIOS oppdatering på vei (se sapphire forum) som skal løse dette problemet, vi får se etter at den er prøvd (om den kommer). :shrug:

 

Skal forresten sjekke den kommentaren om BIOS instillingen på hoved kortet, kansje noe fornuftig kommer ut av det!! :o

 

xlate

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...