Gå til innhold

Stasjonær PC, ca. 8000-10000 til Football Manager o.l.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ny her inne, men har fulgt med på forumet en stund for å prøve å fange opp litt kunnskap. Virker som om det er noen kloke hoder her som forhåpentligvis kan hjelpe meg med å finne en data som passer til mitt bruk.

Som emnefeltet sier har jeg tenkt å gå til anskaffelse av en ny stasjonær PC i prisrommet 8-10000, dette gjelder for selve maskinen, skjerm, tastatur, høytalere etc kommer utenom (men gjerne kom med anbefalinger her også).

Tidligere hadde jeg ein viss oversikt over hva en burde se etter for fastslå om en maskin var dugende eller ikke, men det begynner å nærme seg 10 år siden og i dag har jeg konstantert at den kunnskapen jeg har fra tidligere er så godt som ubrukelig, men jeg har (bl.a. ved god hjelp av dette forumet) klart å få en viss oversikt over hva diverse utrykk og lignende betyr( dual\quad-core, ddr2\ddr3, 32\64-bits OS etc), men sliter med å finne ut av hva som passer for meg.

Utgangspunktet for pc-kjøpet er at det skal kunne kjøre football manager så bra som overhodet mulig innenfor en rimelig prisrammer. Teorien min er at et Football manager-monster også vil takle andre oppgaver tilfredsstillende. Forhåpentligvis er det noen andre FM-tilhengere her som vet noe mer om hva som kreves for best mulig spilleglede. Det bør også sies at jeg ofte multitasker med FM i vindu og andre program i bakgrunnen

Det åpenlyse er selvsagt rask prosessor og mye ram (og kanskje spare inn noen lapper på grafikkortet), men hvordan sette sammen en pc som klarer å utnytte dette uten såkalte flaskehalser? AMD eller Intel? DDR2 eller DDR3 minne?

Ellers vil nok pcen for det meste bli brukt til "vanlige" ting, surfing, musikk, streaming av film, kanskje et og annet strategi-spill etc., og helst litt fremtidsretta for enkle oppgraderinger.

Dette ble visst altfor langt og full av gjentakelser så bør vel gi meg nå. Håper noen kan hjelpe en forvirra stakkar.

PS. vil helst slippe å bygge selv grunnet ti tommeltotter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den første der så slett ikke dum ut. Noen anbefalinger til hvordan jeg burde konfigurere den (om jeg i det hele tatt bør). Blant mye annet er kabinett, hoved kort og skjermkort noe jeg overhodet i har kunnskap om. Ser også at det er lagt inn 32-bits vista, dette må jeg vel evt skifte til 64-bits for å få effekt av minnet?

Skrevet

Jeg har også et forslag fra Amentio. Jeg har akkurat samme oppsett, og gjør det samme som deg; FM + det andre. Eneste forskjell er GTS250 mens forslaget er HD4850. Det går ut opå det samme. Du kan evt ta Q8400 som er quad, men oppsettet jeg foreslår er helt flott.

Prosessor:

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400) 95 1 366,- 1 366,-

Kabinett:

Arctic Cooling Silentum T1 Eco 80, retail (PC-ST1E-AC-01) 54 818,- 818,-

Skjermkort:

SAPPHIRE Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, DVI, VGA, HDMI, HDCP, Lite-Retail (11132-35-20R) 19 804,- 804,-

Hovedkort:

ASUS MK Asus P5QL/EPU, Intel P43, S775, ATX (P5QL/EPU) 50 630,- 630,-

Minne:

KINGSTON ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 (KVR800D2N5K2/4G) 37 487,- 487,-

Harddisk:

SAMSUNG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB (HD103UJ) 1327 653,- 653,-

Totalt (inkl. mva): 4 758,-

Skrevet (endret)

Nei dessverre. Da kjøper du en av de fra Netshop som Svennis har vært innom. Den her er ok konfigurert slik feks:

NetShop Free Intel 775 PC-bygger

Konfigurer din egen maskin! m/ Win7 Oppg

Du har valgt følgende:

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. Netshop Miditower,"Telamon II", sort med kortleser og LCD display (På lager 100+)

1 stk. LC Power 550W "Super Silent - Black" 12cm vifte (Ubekreftet 29.08.2009)

1 stk. ASUS P5QL PRO, P43, Socket-775, DDR2 ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16 (Bekreftet 28.08.2009)

1 stk. Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz (På lager 10)

1 stk. OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18) (Ubekreftet 31.08.2009)

Ingen

1 stk. Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1 (På lager 2)

Ingen

Ingen

Ingen

1 stk. ASUS Radeon HD4870 1024MB GDDR5 PCIe 2.0 DVI-I/HDMI, Dark Knight (Ubekreftet 28.08.2009)

Ingen

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (Ubekreftet 30.08.2009)

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit med upg Windows 7 (På lager 15)

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

5 505,- 6 881,-

Endret av jornboss
  • 3 uker senere...
Skrevet

Har no nærmest bestemt meg for å hoppe i det, skru opp budsjettet mitt en smule og bestilleKomplett Gamer Premium i35, men mine begrensede datakunnskaper gjør meg veldig usikker på konfigureringen av maaskinen, så jeg tenkte å gå gjennom den her i håp om noen gode tips.

Kabinett: Regner ikke med at eg har bruk for big tower? Er det noen vesentlige forskjeller på kabinettene i lista, eller holder det med et av de billigste? (Kommer neppe til å innstallere noen ekstra vifter så kanskje kjølingen er viktig i valg av kabinett?

Strømforsyning: Stor forskjell på disse? Bør jeg gå opp til 750W?

Hovedkort: Her eg jeg helt blank. Er bare 4 å velge mellom så tenkte å gå for MSI P55-GD65 uten annen begrunnelse enn at det ikkje det verken er det billigste eller dyreste så regner med det duger.

Prosessor: Her blir det nok i7-860.

Ram: Noen forskjell på de forskjellige med 4gb? Og skulle jeg få lyst på mer minne, er det da bare å kjøpe 4gb til og innstallere det uten noe om og men?

Skjermkort: Fullstendig blank. Noen spesielle i lista jeg burde gå for eller er det bare til å gå for standarden i pakken(Gainward GeForce GTX 275)

Harddisk: Kjekt med mye plass så går nok for en stor en. Noen vesentlig forskjell på de forskjellige modellene? Er det verdt pengene å gå gå for en slik Velicoraptor eller ssd i tillegg?

Optisk leser: Er vel bare til å gå for standarden i konfigureringen?

Ekstra Lydkort: I hvilke tilfeller trenger en dette?

Skjerm: Tenkte å legge inn BenQ-en på 24 tommer. God skjerm til en billig penge?

Operativsystem: Er vel Premium som er systemet å gå for her?

Annet (mus, tastatur, høytalere osv.): Er jo en del å velge inn her så tenkte å kjøpe det i samme pakken for enkelthetens skyld. Er vel noen gode produkter blant disse?

Skrevet

Du bør ta det nederste MSI G65 hovedkortet fordi det støtter SLI (to stk Nvidia skjermkort). 750w bør du velge. Har du råd velger du GTX285, men du klarer deg selvsagt lenge med GTX275. Trenger du mere kraft senere kjøper du et stk til GTX275.

Skrevet

Takker for innspill!

Kan det være lurt å gå for msi-skjermkortet, forresten? Siden det er samme produsent som Hk, eller har dette ingenting å si?

Noen formeninger om resten av oppsettet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...