Gå til innhold

Hjelp meg bygge.


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye deler til PCn min. Hva synes dere jeg burde kjøpe?

Hoved bruk vil være spilling.

 

Disse delene skal jeg ha:

Kabinett Midi

Hovedkort

CPU

RAM

Skjermkort

Hardisk

DVD spiller?

Ny mus (eventuelt nytt tastastur)

 

Hvilken butikk burde jeg handle hos? Makspris er 10000kr inkl frakt.

 

Lykke til og takk for hjelpen på forhånd! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AMD.. Sorry.. Glemte det. Jeg skal ikke ha en PC pakke..... Jeg skal kjøpe komponenter... Var det jeg sa sant?

Jeg vet ikke helt hvorfor du ikke ønsker en pakke, du kan nemlig få dem uten skjerm også, på denne siden på Komplett har du en drøss alternativer å velge blant.

 

En pakke-PC består av standard komponenter, så du står fritt til å boltre deg inni kabinettet ved senere oppgraderinger (pass på garanti).

 

Hvis du ikke ønsker en pakke-PC, så må du jo bygge den selv. Det er både lærerikt og interessant. Du kan likevel ta utgangspunkt i delene til en pakke-PC, bytte ut de delene du ønsker og bestille alt som separate deler. Som regel er det en fornuftig komposisjon til den gitte prisen.

Lenke til kommentar

Start med et nforce2 basert HK. Kan anbefale Epox som jeg har selv og er meget fornøyd med.

 

XP2500+ er en grei CPU pris/ytelse.

 

2x256MB Twinmos m/Winbond DDR minne, billig og bra.

 

Radeon grafikk kort 9500PRO eller bedre..

 

120GB Western Digital HD med 8MB cache.

 

En god stillegående CPU kjøler og kabinett som gjerne kan bestilles fra www.microplex.no med 350W eller mer PSU. Lian Li er pene og gode om enn litt dyre..

 

Da er du godt på vei...

 

Andy

Lenke til kommentar

Tja... P4 PC, tatt på sparket hos komplett

 

Kabinett:

-Sky Hawk PSR4638 Miditower , Sølv

Aluminiums kabinett, u/power

 

-Chieftec Strømforsyning ATX 360W (P-4)

Strømforsyning for P4/AMD CPUs m/PFC

 

Hovedkort:

-Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz

I875P,SATA,ATX,Dual-DDR,1394

 

CPU:

-Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800

Socket PGA478, 512kB "Northwood" (Kose prosessor. Kan klokkes MYE)

 

RAM:

-TwinMOS PC3700 DDR-DIMM 256MB CL2.5

32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

 

Skjermkort:

-Sapphire Radeon 9700 Atlantis 128MB

AGP, ATI 9700, DVI-I, TV-Out, Retail

 

Hardisk:

-Maxtor S-ATA/150 120GB 7200RPM 8MB

DiamondMax Plus 9, 8 MB cache

 

DVD spiller:

-Trenger man det på en PC??

 

Mus:

-Logitech MX500 Optical Mouse

USB & PS-2, Retail

 

Totalt kr 9 814,00

 

Fines sikkert minst like gode AMD løsninger, men det får noen andre ta seg av!

Lenke til kommentar

Merkelig at det ikke er noen andre som har linket til HW sin Pc-bygge guide. Har ikke lest den, men den er selvølgelig konge :D

Du velger et HK basert på Nforce2. jeg vil annbefale Asus A7N8X Deluxe. Personlig har jeg et annet nforce2 Hk som er like godt, Abit Nf7-S. Men det er beregnet på en litt annen brukergruppe. Går helt greit å ha det som første HK, men tror asus kortet er greiere første gangen.

CPU: Ikke så vanskelig å gå feil her. Tror 2500+ er det beste valget.

Ram: Kjøt twinmos 3200 m/winbound. Om de ikke har med winbound inne så kjøper du vanlig. Kjøp 1*512Mb

Grafiikkort: Kjøp Radeon 9500pro

Hardisk: WD er generelt de raskeste. Men de kan bråke en del. Segate er stillere, men produserer litt mer varme og er litt seinere. Men tør å påstå at du ikke merker forskjell på hastigheten. Velg hva som passer deg. HW.no har en del tester av hardisker.

 

Ellers er det greie tips å kjøpe mest mulig ett sted. Så om noe ikke funker, vet du hvem du skal henvende deg til.

Les forbrukerkjøpsloven, ligger på www.lovdata.no

Ta deg til til å lese bruksanvisningene, Hovedkortet sitt er det viktigste.

Ikke bygg den på et teppe (statisk elektrisitet).

Les gjerne litt guider rundt om kring. Google er et fint sted å starte.

 

edit: PLz ikke la dette bli noe P4 vs AMD. Det er nå fastsatt at det blir AMD.

Lenke til kommentar

Ok hva med:

 

Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO 128MB

- AGP, "Ultimate Ed.", DVI, TV-Out, Retail

 

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W MX-01B-D P4 / AMD

 

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

- Special Edition 8MB cache WD800JB

 

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

- nForce2SPP/MCP-T,1394,Dual LAN, FSB400

 

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC333MHz) <--2stk

 

AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz 266 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor

 

GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA

- CAKII38, Opp til XP 2600+

 

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in

- Bulk (DVD-120S)

 

Pris med Logitech MX700 Cordless Optical Mouse

- Trådløs mus USB/PS2 Retail = 9 932,00 pluss frakt.

 

Pris med Logitech MX500 Optical Mouse

- USB & PS-2, Retail = 9 732,00 pluss frakt.

 

Hva synes vi?

Lenke til kommentar
Jeg fant ikke noe 3200minne. Hva er forskjellen?

Det er hvor mange Mb/s den kan overføre. Det er bare en annen måte å si hvor raskt den kan kjøre på. i klokkefrekvens blir det:

2700=333Mhz

3200=400mhz

Det er masse 3200 minne ute, fkes har komplett denne TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond til 700,-.

Og Floppydisk? :wink:

Pha det sier de alle til de komme grinende uten mulgihet til å bruke redningsdisken :wink:

Lenke til kommentar
Da setter jeg inn den gamle.. Har 2700 og 3200 så mye å si.. merker du forskjell?

Både ja og nei. Om du kjører de på lik klokkefrekvens er de like raske. Du kjører rammen på samme klokkefrekvens som FSB. Og på den CPU en er fsb 266. Og du vet jo allerede at 2700 kan kjøre helt opp til 333Mhz. Sier helt opp til, fordi den kan greit kjøres saktere.

Så hva er da poenget med å kjøpe minne som kan kjøre på hele 400Mhz, når din cpu/minne nå ikke skal kjøre på mer enn 266Mhz? Jo, det ene er oppgraderingsmuligheter seinere. Vi har allerede en AMD cpu med 400Mhz fsb ute, og jeg tror det kommer flere. Om du da seinere vil oppgradere til dem når de kommer på billigsalg er det dumt om rammen din holder igjenn. En annen ting er "timings". Dette er noen andre ting man kan stille på rammen, som gjør at den reagerer raskere. Jo lavere rammen kjører i forhold til hva den makser på, jo bedre timings kan den sansynligvis klare.

Og til slutt så er forkjellen mellom 2700 og 3200 100 kroner. Det er lite. Man bør spante de ekstra kronene på god ram syns jeg, det er surt å bli holdt tillbake av dårlig ram. Om du ikke har planer om å overklokke kan du kjøpe vanlig twinmos uten winbound, eller til å med "noname" (de som bare heter DDR-DIMM, som jeg lnket til nettop).

Lenke til kommentar
Da bytter jeg ut rammen. Men hvilken mus er best? Er usikker på om jeg trenger trådløs eller ikke....

Der må du bare finne ut hva som passer din hånd. Trådløs er jo fint det, men om du skal spille er det ikke å annbefale. Den henger nemmelig litt etter, klarer ikke å følge helt med trådmusen.

Om du har mulighet så går du til en databutikk og prøver en del muser, og finner den som passer deg. Ellers så er vel MX500 mye større en MX300, jeg har små hender og bruker MX300. Men gå å prøv du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...