Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beordring av helsepersonell? Lovlighet?


Ildflue

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurer litt på hvordan beordring av helsepersonell blir gjennomført i praksis i dag. I ambulansetjenesten og på sykehus så hender det at personell blir beordret til å møte på jobb dersom det ikke er nok ressurser på jobb av diverse grunner.

 

Er dette definert eller regulert noen sted i noe lovverk eller er det kontraktbestemmt? Søkte litt på lovdata og det eneste jeg fant som kanskje kan brukes er vel Lov om Helsepersonell §14, men litt usikker på hvordan den loven anvendes/brukes i dag.

 

Takker for alle svar!!

 

http://lovdata.no/all/hl-19990702-064.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helsepersonelloven § 14 er bare brukt i forbindelse med kommunenes fastlegeordning, se fastlegeforskriften.

 

Beordring av personell er delvis regulert via arbeidskontrakt, delvis i medhold av spesialisthelsetjenesteloven § 3-1. Det følger at når sykehuset har plikt til å yte øyeblikkelig hjelp må man kunne -- til en viss grad -- bruke beordring for å sørge for at hjelp blir gitt.

 

Departementets tanker rundt beordring er beskrevet noe her.

Lenke til kommentar

Takker for et meget raskt og godt svar, krikkert!

Sånn rent praktisk i min situasjon. Jeg er noe usikker på hva som står om beordring i min kontrakt da jeg ikke har den tilgjengelig for øyeblikket, men ser på det som irrelevant da mitt egentlige spørsmål dreier seg om hvordan jeg kan forsvare ovenfor andre instanser (arbeidsgivere, lovpålagte avtaler, skole).

 

I mitt tilfelle så vil det bli høgskole, hvor høgskolen krever et maks-fravær på x%. Sånn praksisen på min skole er etter hva jeg har forstått så er det ingenting som er "godkjent fravær", utenom tilltitsvalgt-arbeid.

Men jeg kan i teorien bli beordret på jobb, har da høgskolen lovligheten på sin side da de kan regne dette som fravær og at jeg evt. mister studieplass?

Lenke til kommentar

Der har du et dilemma som lovverket ikke løser. Formålet med obligatorisk oppmøte er å sikre at alle får med seg viktig undervisning, og det at du blir beordret på jobb gjør at du er fraværende selv om det ikke er din skyld. I utgangspunktet vil jeg si at høgskolen har retten på sin side.

 

Var jeg deg ville jeg tatt opp dette med studieseksjonen på høgskolen. Hvis de tillater tillitsvalgtsarbeid burde det være mulig å diskutere situasjonen med dem, særlig siden du kan dokumentere at du har beordringsplikt (dokumentasjon fra arbeidsgiver) og sikkert også kan dokumentere hver enkelt gang du har blitt beordret på jobb også (ditto).

 

Du har ikke noe krav på å få ditt fravær godkjent som "lovlig". Universiteter/høgskoler har en mye strengere praksis enn VGS på hva som er godkjent fravær. Men god argumentasjon og litt innsats fra din side kan løse mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...