Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL oppsett spørsmål ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor langt kabel kan det være ifra ADSL boksen i fra pcen da ? Som jeg forstår, så ligger det to kabler under bakken fra fjøset til huset. Så den ene kan jo da brukes til ADSL til pcen. Så kan jeg da ringe opp adsl i fra pcen i et så langt strekk ? .. (Og ja den andre kabelen går til vanlig isdn ..)

 

 

Grunnen til at jeg funderer på dette er at det blir så dyrt for meg med alt dette utstyret. Kjenner jeg det rett, så gidder ikke foreldrene mine sponse meg med et rødt øre til dette.

Lenke til kommentar

I følge fossilene så er det er mange par under bakken å velge igjennom. Og et stk coax kabel.

 

Skulle vel være mulig å ha adsl boksen der nede da vel ? Må bare legge opp en ekstra kabel til enten data eller telefon ....

 

Hva sier dere? Pappa mente det var 50-60 meter totalt ...

Lenke til kommentar

Husker ikke helt men jeg tror det ikke var så mye. Jeg hadde også et problem når jeg skulle installere adsl hjemme. Vi bor også i et gammelt hus. Av tømmer og greier. Og hele telefon uttaket er i en hytte som er 15 meter fra huset eller noe. Ikke langt men et stykke. Og vi ringte bluecom pga av dette. Fordi vi har isdn men dette er det jobben til pappa som betaler og det er mye tull og tøys med det så vi canselerte dette. Og da måtte vi gi tilbake alt mulig av de greiene. Og Hele linjen ble vekk. Vet ikke om du skjønner?

Isåfall vi hadde 2 linjer til huset. 1 til hjemme mitt. Og 1 linje som jobben betaer med isdn linje. Når vi sa opp lnjen som jobben betaler til. Så sitter vi igjen med linjen som er i den hytten. Og vi bruker trådløs telefon så det er ikke noe problem. Når vi bestilte adsl så tenkte vi ikke å dette. Fordi det var så enkelt og greit.

 

Joda vi fikk pakken og jeg begynte og koble... Hmmm hvor i svarte er ingangen til huset egentlug??? Joda i hytta!!! Så jeg ringte dem og lurte på om de kunne åpne den linje vi kanselerte men nei det gjikk ikke. Dette var telenor. Men etter en stund fant jeg et telefon uttak under senga mi. Og prøvde og kobe til. Og det fungerte. Men når jeg spillte cs og greier og plutselig når noen ringte oss på hjemme telefonen fikk jeg 1200+ i ping og det er ikke morro. :)

Så jeg ringte bluecom pga av dette og de sa ikke noe problem. Bare dropp den første ingangen til "hytta" og kobl altså hus telefonen som står i hytta på rommet ditt i splitteren og du slipper dette. Jeg gjorde dette med en gang og så ringte jeg hjemme telefonen ca 10 ganger for å forsikre meg om dette. Å joda. Det fungerer som smurt.

 

Så jeg ble ikke helt sikker på hvordan greiene hos deg fungerer men. Jeg ville anbefalt og ta gjør det selv pakke fra bluecom. Og begynn og koble.

Så jeg gjorde det slik:

 

Egentlige inntak til telefon linjen (telefonen stod)

|

|

Huse med pcene (Modem+splitter og alt dette tullet ----- Flyttet telefonen hit)

|

switch

| |

| Pcen til pappa

|

Pcen min

 

Som sagt jeg vet ikke hvordan det er hos deg. Spør du meg så er dette lettere enn trådløst netverk. ;)

Lenke til kommentar
Husker ikke helt men jeg tror det ikke var så mye.  Jeg hadde også et problem når jeg skulle installere adsl hjemme. Vi bor også i et gammelt hus. Av tømmer og greier. Og hele telefon uttaket er i en hytte som er 15 meter fra huset eller noe. Ikke langt men et stykke. Og vi ringte bluecom pga av dette. Fordi vi har isdn men dette er det jobben til pappa som betaler og det er mye tull og tøys med det så vi canselerte dette. Og da måtte vi gi tilbake alt mulig av de greiene. Og Hele linjen ble vekk. Vet ikke om du skjønner?

Isåfall vi hadde 2 linjer til huset. 1 til hjemme mitt. Og 1 linje som jobben betaer med isdn linje. Når vi sa opp lnjen som jobben betaler til. Så sitter vi igjen med linjen som er i den hytten. Og vi bruker trådløs telefon så det er ikke noe problem. Når vi bestilte adsl så tenkte vi ikke å dette. Fordi det var så enkelt og greit.

 

Joda vi fikk pakken og jeg begynte og koble... Hmmm hvor i svarte er ingangen til huset egentlug??? Joda i hytta!!! Så jeg ringte dem og lurte på om de kunne åpne den linje vi kanselerte men nei det gjikk ikke. Dette var telenor. Men etter en stund fant jeg et telefon uttak under senga mi. Og prøvde og kobe til. Og det fungerte. Men når jeg spillte cs og greier og plutselig når noen ringte oss på hjemme telefonen fikk jeg 1200+ i ping og det er ikke morro. :)

Så jeg ringte bluecom pga av dette og de sa ikke noe problem. Bare dropp den første ingangen til "hytta" og kobl altså hus telefonen som står i hytta på rommet ditt i splitteren og du slipper dette.  Jeg gjorde dette med en gang og så ringte jeg hjemme telefonen ca 10 ganger for å forsikre meg om dette. Å joda. Det fungerer som smurt.

 

Så jeg ble ikke helt sikker på hvordan greiene hos deg fungerer men. Jeg ville anbefalt og ta gjør det selv pakke fra bluecom. Og begynn og koble.

Så jeg gjorde det slik:

 

Egentlige inntak til telefon linjen (telefonen stod)

|

|

Huse med pcene (Modem+splitter og alt dette tullet ----- Flyttet telefonen hit)

|

switch

|      |

|      Pcen til pappa

|      

Pcen min

 

Som sagt jeg vet ikke hvordan det er hos deg. Spør du meg så er dette lettere enn trådløst netverk. ;)

 

Dette hjalp meg ikke en dritt, ble bare enda mere forrvirrende altså ...

 

Men jeg har snakket litt med pappa, å det ser ut som det kan bli en løsning på det etterhvert. Vi får bare sette adsl boksen i fjøset og se om jeg klarer å ringe opp, hvis ikke må vi flytte det inn evt, og heller ta to ledninger ned til fjøset igjen til hans telefon og evt noe internett.

 

Men er det fortsatt ingen som vet hvor lang avstanden i fra adsl boksen kan være da ? ..

Lenke til kommentar
Hvis du bruker cat5 kabel kan det være ca 100 meter, men siden du skal bruke noen par som jeg ikke aner kvaliteten på så vet jeg ikke. bare å prøve seg fram det. men hvorfor kommer linjen inn i fjøset og ikke huset?

 

Hakke peiling ! .. helt idiotisk ... men sånn er det nå bare. Må bare prøve å finne en grei og enkel, og ikke minst billig løsning på problemet. Får håpe det funker greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...