Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL oppsett spørsmål ...


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spm.

 

Jeg bor på en gård, og vi har et fjøs, og det er der telefonlinjen kommer inn. Det er circka 70-80 meter i fra fjøset til huset hvor jeg har pcen på motsatt side av huset.

 

Jeg regner med at ADSL boksen eller whatever må være plassert der linjen kommer inn ? Er iallefall der ISDN boksen står, og det er en lang vei opp til pcen min. Kan jeg ringe opp ADSL via denne ? Eller må jeg gjøre noen andre triks ? Har litt vanskelig for å forstå dette ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde sette ADSL modemet nærmest ISDN boxen slik at du slipper å kjøpe 5 stk 100m TP kabler (du skal kople inn en splitter som trenger 2-3 TP'er). Du får jo med endel TP kabler fra ISP'en din, og det er jo mest gunstig med bare én lang kabel inn i huset.

Lenke til kommentar

Splitteren må stå foran ISDN - boksen, heime har eg ordnet det slik at eg har gått videre med 2 ledere fra splitteren på noen ledige ledere på de ordinære tlf. kablene til en annen etasje der eg har ADSL boksen. Det samme burde fungere fra fjøset og inn i huset, da slipper du en lang nettverkskabel mellom ADSL boks og PC!

Lenke til kommentar
Splitteren må stå foran ISDN - boksen, heime har eg ordnet det slik at eg har gått videre med 2 ledere fra splitteren på noen ledige ledere på de ordinære tlf. kablene til en annen etasje der eg har ADSL boksen. Det samme burde fungere fra fjøset og inn i huset, da slipper du en lang nettverkskabel mellom ADSL boks og PC!

 

Dette er nok det enkleste, det paret er bare en forlengelse av telefonkabelen og stiller ikke store krav til kabeltype.

Lenke til kommentar

Kan jeg flytte isdn boksen til huset da ? Og da plassere adsl boks foran isdn boksen ? ...

 

Vi har to etasjers hus, linjen går fra fjøset og opp til andre etasje på andre siden av huset og så går det en linje til pcen, en til telefonen og en linje UT analog adapteren på telefonen ut til analoge telefoner i 1 etasje ....

 

Hvordan skal jeg løse dette ? Skal lage en tegning så det blir lettere å forstå ...

Lenke til kommentar

ADSL-modem----PC

|

|

Splitter ----------------------------------------Linje inn

|

|

ISDN-boks---Telefonar

 

Dersom Linja inn i huset ditt forgreinar seg til fleire telefonuttak etter at den kjem inn i huset, må du settesplitteren og ISDN-boksen FØR denne delar seg.

Lenke til kommentar

Trådlaust nettverk er jo lurt , berre pass på at du har det som skal til for å dele linja. Dersom du har Telenor må du ha ein Router/switch-sak, då er det denne som koblar opp mot internett, og maskinene dine er berre kobla i eit lokalnettverk, med tilgang til internett gjennom dette.

Med Nextgentel treng du vel berre ein switch sidan dei har router inkludert i abonnementet.

Lenke til kommentar
Blir vel nexgentel tenker jeg ... HÅPER JEG  ...

 

Så hva gjør jeg da ? ... forklar så jeg forstår ..

 

 

Med netsgentel kan du kjøpe deg et aksesspunkt uten routerfunksjon, må du kjøpe av de som videreselget Telenor sin løsning må du kjøpe en router med innebyggd aksesspunk for trødløst.

Du plasserer router/aksesspunkt i fjøsen og kjøper deg et passende kort eller USB-løsning på din PC.

Men husk nå på at NGT bygger ut med eget utstyr så det er ingen sammenheng mellom NGT og de andre sin dekning.

Lenke til kommentar
Blir vel nexgentel tenker jeg ... HÅPER JEG  ...

 

Så hva gjør jeg da ? ... forklar så jeg forstår ..

 

 

Med netsgentel kan du kjøpe deg et aksesspunkt uten routerfunksjon, må du kjøpe av de som videreselget Telenor sin løsning må du kjøpe en router med innebyggd aksesspunk for trødløst.

Du plasserer router/aksesspunkt i fjøsen og kjøper deg et passende kort eller USB-løsning på din PC.

Men husk nå på at NGT bygger ut med eget utstyr så det er ingen sammenheng mellom NGT og de andre sin dekning.

 

å JA .. da må det bli bluecom eller tele2 eller noe. For telenor er jo helt på jordet med sin latterlige nedlastningsgrense ...

 

Hva må jeg gjøre i så fall da ?

Lenke til kommentar

 

å JA .. da må det bli bluecom eller tele2 eller noe. For telenor er jo helt på jordet med sin latterlige nedlastningsgrense ...  

 

Hva må jeg gjøre i så fall da ?

 

Kjøp en enkel og grei trådløsrouter, jeg har god erfaring med 3com sine og de er lette og sette opp.

Hvor langt er det mellom fjøset og der hvor du skal ha maskinen din?

hvor mange vegger og hva er veggene laget av?

Lenke til kommentar

Trådløs router ja ! Hørtes ut som et ypperlig produkt

 

Har ikke målt avstanden, men er vel circka 50 meter i fra pcen til fatter / isdn boks til der hvor pcen min er plassert i huset.

 

Det er 3-4 vegger eller noe, og det er et gammelt hus, så materialet er vel treverk og rockwoll eller whatever. Rein gjetting ..

Lenke til kommentar

 

å JA .. da må det bli bluecom eller tele2 eller noe. For telenor er jo helt på jordet med sin latterlige nedlastningsgrense ...  

 

Hva må jeg gjøre i så fall da ?

 

Sjekk om isp'n gir deg flere eksterne ip adresser, slik som bluecom gjør, ikke telenor. Hvis den gir deg flere ip'er fra sitt nett, så trenger du ingen ruter med dhcp server elns. da trenger du bare en hub/switch

Lenke til kommentar

 

å JA .. da må det bli bluecom eller tele2 eller noe. For telenor er jo helt på jordet med sin latterlige nedlastningsgrense ...  

 

Hva må jeg gjøre i så fall da ?

 

Sjekk om isp'n gir deg flere eksterne ip adresser, slik som bluecom gjør, ikke telenor. Hvis den gir deg flere ip'er fra sitt nett, så trenger du ingen ruter med dhcp server elns. da trenger du bare en hub/switch

 

Det jeg vil er å kunne koble meg opp mot adsl uten at maskinen til pappa trenger å være påslått ....

 

 

Er dette løsningen ?

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=988...lAction=details

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...