Gå til innhold

Debian har blitt 16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hipp, hipp.... :fun:

 

Skal mye til for å overgå debian i bidrag til utbredelsen og tilstanden til GNU/Linux i dag. En av de store gode gamle som fortjener all den rosen vi klarer å gi.

 

Som Brendan har apt, pakkesystemet i debian, æren for min GNU/Linux bruk i dag.

 

Takk Debian.

Lenke til kommentar
Hvorfor er Ubuntu mer _bruker_vennlig enn Debian? Jo mindre drit du har kontroll over selv, jo mindre brukervennlig er det for de som vet hva de vil ha. Nybegynnervennlig kan sikkert stemme, men det er ikke nødvendigvis det samme som brukervennlighet.

Det kommer an på hvor stor andel av brukerne som kan karakteriseres som "nybegynnere" og hvor mange som er "power users". Tro det eller ei, men takket være Ubuntu har en hel del av førstnevnte sorten begynt å bruke linux.

 

Men ellers er jeg enig med deg, det går an å stille spørsmål ved bruken av orden "brukervennlig", men det har blitt det allment aksepterte begrepet for sånt. Akkurat som "cracker" har blitt til "hacker" selv om "proffene" vet det er feil.

 

Edit: Forøvrig også enig med Del. Jeg har ikke noe problem med å administrere et Ubuntu-system, og kan fint rydde ting jeg ikke trenger av veien, det legges ikke akkurat ut hindere for deg.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Hva er hoved forskjellene mellom Debian og Ubuntu da?

 

Da Sistnevnte ble lansert var hovedforskjellen at Ubuntu benyttet langt nyere utgaver av programvare i pakkebrønnen. Hos Debian var disse fremdeles klassifisert under bildene 'unstable' eller 'testing'. Ubuntu var således en "bleeding edge" Debian med sikkerhetsoppdateringer. Videre hadde Ubuntu fra starten av et mer brukervennlig fokus enn Debian. Installasjonen og synaptic package manager som fremheves i artikkelen var for mange fremdeles for tungvindt å beherske intuitivt. For oss som tok oss bryet var synaptic en revolusjonerende håndtering av programvare. Lettere enn Windows!

 

Jeg tror Debian har mistet mange brukere til Ubuntu, og jeg tror samtlige av disse blir varm i hjerterota når de tenker på Debian :)

Lenke til kommentar
Ubuntu er en bastard.

 

Man får ikke en ordentlig desktop før man har installert fra en Debian base install og selv lagt inn det man ønsker.

Men med tanke på hvor mange windowsbrukere det finnes er det rett og slett ikke alle som har bruk for et helt selvlaget system der de har kontroll på alt. De aller fleste som bruker datamaskiner har ikke nytte av å vite alt som forgår eller blir installert på maskinen de bruker.

 

Merk deg ordet BRUKER. Joda, selvfølgelig hadde det vært fryd og gammen om folk hadde hatt litt mere peiling på hva en datamaskin var og hvordan man holdt den ved like, men sjansene for at folk setter seg inn i det er skremmende liten. De vil bruke den, og ikke noe mere. Ubuntu er fin slik. Og ønsker man seg flere detaljer i styringen kan man finne det også.

Lenke til kommentar

Det jeg liker best med Ubuntu i forhold til den "originale" Debian er antall pakker i repositoriene og at det er et veldig stort community som står parat til å hjelpe om man skulle møte på problemer.

 

Kommer du over fete løsninger som f. eks. BackupPC, Alfresco osv. så er det bare apt-get install i Ubuntu og det er bare å kjøre på. Slipper som regel og compile selv, selv om det nødvendigvis ikke er noen showstopper. Alt av updates osv. blir ivaretatt, derfor liker jeg best å bruke apt-get.

 

En distro jeg "må" bruke pga noen systemer er RHEL5.3, og det fatter jeg ikke at noen gidder å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...