Gå til innhold

[Løst]Råd til oppgradering fra Kit linse.


Anbefalte innlegg

Hello folks..

 

Et liiite spørsmål, fra en som nå er eier av sitt første kamera .. Canon 1000d

Fikk med 18-55 + 55-200 linse på kjøpet..begge uten is...

Kan det kalles en oppgradering, hvis jeg kjøper meg 18-55 is og 55-250 is linsene til canon?

 

Bruksområdet blir :

Ta bilder av vesla på hest og fotballkamper...(utendørs)

Ta bilder på fisketur (200 av dem i året..) dvs av all den fisken jeg får + action bilder under fisket.

 

har brukt alle penga på båt og utstyr til fiske, men har bittelitt igjen til evnt nye objektiv.

 

Hvis det er noe vits altså... skjønner at de linsene er de billigste..men.. harn itte rå så harn itte rå..

 

Setter stoor pris på evnt tilbakemeldinger.

 

Stig

Endret av FetFoto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville droppet det. Nå har jeg riktig nok ingen erfaring med noen av objektivene, men jeg har en viss idé om va de kan prestere ut i fra tester og bilder. Selv om det ikke er kremen av optikk kan begge gi gode resultater.

 

Så sparer du heller pengene og oppgraderer seinere. Da vet du hva du savner i tillegg til at du gjerne har spart litt penger så du har råd til noe bedre.

 

Liten vits i å bruke penger på en så liten unødvendig oppgradering...særlig når du sier du har lite penger.

Lenke til kommentar

Når det gjelder IS kontra ikke-IS utgaver; så er det en merkbar forskjell i bildekvalitet når det gjelder Canon.

 

Så det vil være en oppgradering. Men om det er lurt - det er et annet spørsmål.

 

Det er mulig at det er et par andre objektiver som kan være fornuftig å vurdere.

 

Jeg ville nok kjøpt en Tamron 17-50mm f/2.8 som erstatning for 18-55mm. Det er fordi du da får et meget godt objektiv som er en del skarpere, og er lysterkere. Ulempen er at den mangler IS.

 

Når det gjelder hest (særlig innendørs) og sport så er det greit med mer lysstyrke og/eller bildestabilisering. Da blir det fort dyrt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Spar pengene til du har råd til en skikkelig oppgradering. De to objektivene du nevner er også av "kit-standard" (selv om de er et hakk bedre enn de uten IS), så det er ikke noe man oppgraderer etter min mening.

 

Og så en liten korrigering av Tom:

 

Når det gjelder hest (særlig innendørs) og sport så er det greit med mer lysstyrke og/eller evt. med bildestabilisering (i tillegg). Da blir det fort dyrt.
Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Når det gjelder hest (særlig innendørs) og sport så er det greit med mer lysstyrke og/eller bildestabilisering. Da blir det fort dyrt.

 

Tom

Hva er galt med et EF 85/1.8 om det skal fotograferes innendørs? :)

 

Det er nok av sportsfotografer som bruker 85/1.8 til håndball.

 

Her har du en link til objektivet i prisguiden, og JapanPhoto har objektivet inne for 3500 flis.

 

Dersom du vil ha noe litt billigere kan det være en ide å ta en titt på EF 50/1.8, dette kan du plukke opp hos JapanPhoto for en tusenlapp.

Lenke til kommentar
Sensor skal registrere vertikale og horisontale bevegelser, så at den trenger litt tid kan vel være forståelig. Hvor lang tid, vet jeg ikke og jeg finner desverre ikke igjen skriften, så det får stå som en påstand.

 

Mister, you are in violation of your own logic.

IS (På canon objektiver) fungerer ved at en av linsene inni obkjetivet blir gyrostabilisert i diverse retninger og kompanserer for mindre rystelser i REALTIME! :-o, og det påvirker ikke autofokus.

Den starter når du trykker knappen halvt ned for å fokusere og går et par sekunder etter du slipper knappen.

Om den skulle bruke tid på å funke slik du hentyder og ha et delay så er det jo totalt mot sin hensikt, da den vil prøve å stabilisere rystelser som allerede har hendt.

Lenke til kommentar

takker - ef 50 er herved bestillt.. hadde itte råd til den med usm osv.. blei den tell tusingen..

Takker og bukker så mye.

 

nå gjenstår bare å lære seg detta her da.. du verden å masse rare knapper og innstillinger :tease: .. og ikke en eneste av kompisene mine i nærheten kan detta. får lese meg halvt ihjel her inne da... står jo masse intressant. kanskje melde meg på et kurs?? noen som kan anbefale noe sånt?

Lenke til kommentar
...

nå gjenstår bare å lære seg detta her da.. du verden å masse rare knapper og innstillinger :tease: .. og ikke en eneste av kompisene mine i nærheten kan detta. får lese meg halvt ihjel her inne da... står jo masse intressant. kanskje melde meg på et kurs?? noen som kan anbefale noe sånt?

 

Gratulerer med nytt kamera.

 

I tillegg til kameraets bruksanvisning:

Under "Guider" øverst på siden finnes blandt andre denne:

Slik bruker du et speilreflekskamera.

 

Har du undersøkt om det finnes en fotoklubb i nærheten av der du bor?

 

Tør jeg foreslå en bok? -Ditt lokale offentlige biblioteket har et utmerket utvalg fotobøker til gratis utlån.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
IS (På canon objektiver) fungerer ved at en av linsene inni obkjetivet blir gyrostabilisert i diverse retninger og kompanserer for mindre rystelser i REALTIME!

Kamerahjernen må jo likevel sortere ut hva som er "handshake" og hva som er bevegelse.

Selvfølgelig er det realtime, men enkelte hevder at det tar litt tid før den sorterer riktig.

 

Den starter når du trykker knappen halvt ned for å fokusere og går et par sekunder etter du slipper knappen.

Det er jeg klar over. Spørsmålet er når den virker optimalt.

 

At IS/VR påvirker autofokus, er noe jeg har lest, men jeg kan ikke si at jeg har merket forskjell - har vel egentlig aldri prøvd å måle det heller.

 

nå gjenstår bare å lære seg detta her da.. du verden å masse rare knapper og innstillinger harhar.gif .. og ikke en eneste av kompisene mine i nærheten kan detta. får lese meg halvt ihjel her inne da... står jo masse intressant. kanskje melde meg på et kurs?? noen som kan anbefale noe sånt?

Når du har mulighet, ta flere bilder av samme motiv med forskjellige innstillinger.

Lenke til kommentar

igjen - takk for masse gode svar/råd.

Til info ble det 2 linser på meg istedet for en..

avbestilte ef 50 fra Japanfoto og kjøpte via finn..

en ef 50 og en 18/55 is linse for 1500,- (smør på flesk???) -da får jeg sjekket ut forskjeller og ser hvem jeg liker av dem..kan jo beholde begge.. var jo ikke det største utlegget..

 

Gleder meg til å bli kjent med eos`n min..

 

tok noen bilder av vesla på et ridestevne nå i formiddag.. (med kit linsa) og vel - i strålende sol og med min ustanselige skjelving, ble det iallefall noen flotte bilder.. - lånte også ixus cam til x`n og tok "samma" bildet.. og du verden, klasse forskjell selv med "dørstopper"linsa mi.. Gleder meg stort til ennå bedre linser gitt..

 

Takk igjen folkens - blir vel å finne her inne fremover ja..

Glimrende Forum!!

Lenke til kommentar

EF-S 18-55mm IS og EF 50mm f1.8 må anses å være en meget habil startpakke. Det er mye optikk for pengene. Du vil definitivt ganske raskt se fordelen ved lyssterk fastoptikk, samtidig som du får en veldig kurant normalzoom.

 

 

Vurderer faktisk å droppe hele kit-objektivet når jeg skal kjøpe ny 450D og heller bare skaffe meg 50mm f/1.8.

EF 50mm f1.8 er et godt portrettobjektiv, og et kjekt og rimelig ess å ha i ermet når lyset blir for dårlig for en normalzoom. Det vil kunne redde mange bilder (bl.a. når sola er på vei ned), men det krever litt avstand hvis du skal ha med litt mer enn en person i bildet.

 

Som et eneste objektiv vil jeg tro at du vil føle det litt trangt, om det ikke utelukkende skal brukes til portrett. Vi snakker jo om et objektiv som vil gi et bildeutsnitt som er vesentlig trangere enn det øyet ser. Hvis du ønsker å starte med kun et fastobjektiv tror jeg du vil trives bedre med Canon EF 35mm f2. Det er dyrere, men også bedre optisk, samt at det gir et noe mer "normalt" bildeutsnitt på 450D (og andre Canon-kamera med 1,6 cropsensor).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...