Gå til innhold

TEST: Sapphire Radeon 9800 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
scircock, man tar inn produkter som er satt inn fordi de har blitt kjent gjennom store forventninger av datamarkedet Lever de opp til forventningene, hvorfor i annet en director`s choice? Troverdigheten skal du slutte å gruble i på så dårlig grunnlag, da har du lite her å gjøre spør du meg

Nei, det har jeg nok ikke. Det er en grunn til at jeg også leser tester andre steder for å danne meg en mening om et produkt. Heldigvis florerer det av slike tester på nettet slik at jeg slipper å basere meg utelokkende på hardware.no sine tester. Så får slike som deg bare lese ukritisk videre på denne siden.

Lenke til kommentar
Har blitt ekstremt mange produkter som har fått tittelen "editors choice" på hardware.no i det siste.

5 produkter har i løpet av et halvt års tid fått utmerkelsen "editors choice" og terningkast 6. Av disse finner vi tre skjermkort basert på Radeon 9700 Pro brikken og to hovedkort (i845PE og nForce2). I den samme perioden har vi publisert omkring et 100-talls tester. 5 av 100 er altså ekstremt mange?

Lenke til kommentar
Har blitt ekstremt mange produkter som har fått tittelen "editors choice" på hardware.no i det siste.

5 produkter har i løpet av et halvt års tid fått utmerkelsen "editors choice" og terningkast 6. Av disse finner vi tre skjermkort basert på Radeon 9700 Pro brikken og to hovedkort (i845PE og nForce2). I den samme perioden har vi publisert omkring et 100-talls tester. 5 av 100 er altså ekstremt mange?

Hvordan kan et kort som har "mye" driver feil få så bra karakter? testa flere spill ? jeg må ofte bytte drivere for diverse spill da en driver fucker et ammet spill. den 3 drivern gir meg bluescreen? noen drivere ser jeg gjennom gulvet/bakken i spill. hvordan kan ati som sliter med drivere skåre så høyt?

Lenke til kommentar
Hvordan kan et kort som har "mye" driver feil få så bra karakter?

Vår erfaring er at ATI har hevet seg mange hakk på driverfronten de siste par årene. Hvilke "driver-feil" er det konkret du sikter til? En ting man bør huske ved bytte av grafikkort (særlig ved bytte mellom ulike brikkeprodusenter) er å installere operativsystemet m/drivere på nytt. Hvis man ikke gjør dette kan problemene stå i kø.

 

testa flere spill ?

Yes, f.eks. gikk BF1942 som "hakka møkk". 1280x1024 med alt på maks, inkludert AA/AF, flyter nydelig :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan et kort som har "mye" driver feil få så bra karakter?

Vår erfaring er at ATI har hevet seg mange hakk på driverfronten de siste par årene. Hvilke "driver-feil" er det konkret du sikter til? En ting man bør huske ved bytte av grafikkort (særlig ved bytte mellom ulike brikkeprodusenter) er å installere operativsystemet m/drivere på nytt. Hvis man ikke gjør dette kan problemene stå i kø.

 

testa flere spill ?

Yes, f.eks. gikk BF1942 som "hakka møkk". 1280x1024 med alt på maks, inkludert AA/AF, flyter nydelig :)

spiller selv bf i den oppløsninga, funker bra men hakker til tider på en 3ghz maskin med 1gb ram. seff har jeg instalert os`et flere ganger men vær driver.

http://home.online.no/~r-jhell/ati.jpg

http://home.online.no/~r-jhell/ati3.jpg

Kammerat har de samme problemene på et tidligere ati kort. må bytte drivere for at bf skal funke greit, men da sliter jeg igjen med bluescreen, blir fx på meg neste gang til ati kommer på nivå med nvida med drivere

Lenke til kommentar

Må si jeg er litt skuffa over 9800(utifra det jeg har lest). Utifra tester jeg har lest yter jo det ikke bedre enn 5800ultra(sann overall når man kjører uten AA, hvis man ser bort ifra støy-problematikken). Hadde egentlig forventa litt mere... Nå er det jo bare en oppgradering av 9700 da, men NV35 var jo også bare en oppgradering men den tar da vertfall og øker AA ytelsen betraktlig fra NV30(så da er det liksom verdt det)....

Lenke til kommentar

Beh, testen var jo ganske så interresant, det må jeg si, men det er rett så jeg tviler litt... På ee andre, store, utenlandske HW sidene ser vi at 9800Pro bare er såvidt bedre enn 9700Pro.. Hmm...

 

Men uansett har jeg sett nok reviews av kortet for denne gang. Det som derimot heller er interesant er FX5900non Ultra og Value. Det er tross alt disse kortene som 9800Pro kommer til å konkurere mot, ikke FX5900Ultra som alle tester nå om dagen. Det koster liksom bare 8000 kroner dah!

 

Men det var som sagt en helt EKSTREM ledelse kortet hadde på de andre i noen av testene..

 

Var interesant også å se at Ati har skjerpet seg angående minimum FPSen :)

Lenke til kommentar

Det er 2 ting jeg savner litt i annmeldelsen.

-Så vidt jeg forstår så er det mulig å tvinge 9700 til å bruke 9800 drivere, noe som gir den litt ytelsesøkning? Det hadde vært interesangt å ha 9700 med disse driverene også med i testen, for å se hvordan den lå i fothold til 9800 pro. Om man i tilleg enten klokket 9800pro ned eller 9700pro opp, uansett slik at de kom på samme klokkefrekvens. Da kunne man analysere hva det var som foråsaket ytelsesøkningen. Om det da fortsatt var stor ytelsesforskjell vet man at det er forskjellen i brikken. Om det ikke var noen forskjell vet man at det enten er klokkefrekvensen eller driverforbedringer. Om man så prøve å kjøre de på samme klokkefrekvens, men med forskjellige drivere (ikke tvingte 9800pro på 9700pro) så kunne man finne ut akkurat hva som ga ytelseøkningen. Klokkefrekvensen, driverene eller forbedringen i arkitekturen?

-En annen ting jeg lurer på er om man fortsatt må flashe med ny bios for å kunne klokke kortet opp, eller om de har fjernet denne sperren?

Edit: Jippi, post nr. 600

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...