Gå til innhold

Aktivering av Telenor iPhone


adale

Anbefalte innlegg

Fikk en kjempestart med min første iPhone. Plutselig må jeg skrive inn en PIN-kode, og nå etter flere forsøk er den deaktivert. Er dette noe tull Telenor har funnet på? Jeg har hørt den må deaktiveres i iTunes, men siden den fungerte uten å gjøre dt så trodde jeg at den var låst opp. Hva gjør jeg nå? Må jeg resette den og miste alle innstillingene mine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være du har mottatt en oppgradering ved siste sync mot iTunes. Da må telefonen unbrickes på nytt, og for at det skal skje vil den gjerne at du slår pinkoden. Dette plaget meg bittelitt også når jeg oppgraderte sist.

 

Alle iPhones er levert i "bricked" tilstand. Det er en brevvekt med fancy design. Telefonen aktiveres ikke før du kobler den til iTunes med et gyldig simkort i. Da laster den ned operatørinnstillinger og aktiveres mot Apple etc. Dette er ikke noe Telenor har funnet på. Dette er en del av det enorme tethering-systemet Apple har i sving. Faktisk er Telenor den operatøren som er smidigst på å la kundene bruke litt andre greier, i og med at de er ganske rundhåndede med unlock-kodene om man først har binding hos dem.

 

Hvordan låst er telefonen? Er det type feil pin 3 ganger, eller er det fullstendig bricked?

 

/faust_

Lenke til kommentar

jeg tror det som skjedde er at jeg slo på SIM-card lock, som jeg tror har en egen kode, ikke den vanlige pink-koden. I hvertfall da jeg tok vekk pin-koden med en annen telefon og deretter tastet inn PUK-koden, så kom den i aktiveringsmodus (vil at jeg skal koble til iTunes). Jeg gjorde det og oppgraderte til 3.0.1, og nå virker den. Jeg leste en support-tråd fra Apple om at teleoperatørene har en default sim-kode. Det r muligens denne jeg støtet på. Jeg forsøkte alle kjente uten resultat. Og for å gjøre det klart med en gang: Jeg kan ikek ha tatstet inn feil pin-kode, fordi jeg fikk jo endret pin-koden til ingen med en annen telefon...

 

Men er det mulig at alle problemene oppstod, fordi telefonen ikek var skikkelig aktivert i iTunes? I så fall rart jeg i et par timer kunen ringe og motta samtaler før det skjedde. Men jeg har lest at den må ha god dekning for å bli aktivert også, hva nå enn det betyr.

Lenke til kommentar
Men er det mulig at alle problemene oppstod, fordi telefonen ikek var skikkelig aktivert i iTunes? I så fall rart jeg i et par timer kunen ringe og motta samtaler før det skjedde. Men jeg har lest at den må ha god dekning for å bli aktivert også, hva nå enn det betyr.

Tror ikke det skal gå an å bruke telefonen før den er aktivert. De jeg har solgt har vi iallefall måttet aktivere før de viste noe annet enn beskjed om å koble til iTunes. Hvis telefonen var aktiv når du fikk den bør du sjekke om det har vært noe muffens, for alle leveres i forseglede esker og i deaktivert stand.

 

Dekning skal ikke ha noe å si. Kommunikasjon mellom telefon og aktiveringsserveren går gjennom nett og itunes fra pc'n man aktiverer på. Vi har absolutt crap dekning nær maskinen vi bruker til aktivering (har litt artige magnetfelt pga varesikring og dørmålere etc), og det funker greit.

 

Når det gjelder dette med simlock etc. har jeg ikke støtt på dette med Telenor enda. Det kan være man har kommet borti en egen lås i telefonen, f.eks sikkerhetskode etc. Om du har fått fjernet pinkoden på simkortet skal det jo ikke være noe der i det hele tatt.

 

Men... anywho.. nå funker det, man får bare skrive alt på kontoen for "Hva i... dette skal ikke skje." :D

Lenke til kommentar
hei,

 

ja, og esken var åpnet, fordi vi får telefonene levert av Mobildata, og jeg tipper de aktiverer telefonen for oss. Jeg skal nå slå på pin-koden igjen. Vil jo ha den der...

 

Preaktivert er jo luksus. Da har noen tatt alt arbeid og sjekk med den. Bare å selge på og få kunden ut døra :D

 

... men man mister jo sjansen til å selv se at alt funker, for doa-fristen på en iPhone er jo fem meter.

Kommer kunden fem meter fra kassa er fristen ute...

Lenke til kommentar

Vet ikke om det kan være et alternativ i denne saken, men har du aktivert skjermlås? Altså at om du vekker skjermen, så må du oppgi en kode før låsen forsvinner. Denne er egendefinert og finnes under Innstillinger > Generelt > Kodelås.

 

Denne skal oppgis før SIM-kode når telefonen slåes på, av en eller annen grunn... Feil inntasting av denne kan forårsake at telefonen deaktiveres, og du vil for hver feiltast få lenger og lenger tid før du kan forsøke på nytt.

Lenke til kommentar

De fleste (norske) SIM-kort er slik at dersom SIM-pin tastes feil tre ganger vil SIM-kortet låses og man må oppgi PUK for å komme videre.

 

Dersom du altså får tastet PIN feil flere ganger uten å måtte oppgi PUK, er det meget lite sannsynlig at det er SIM-kode du har skullet oppgi. Hvertfall som jeg ser det, arrester meg gjerne hvis noen har annen informasjon.

Lenke til kommentar

NÅ HAR DET SKJEDD IGJEN! Og jeg har dårlig tid og vakt...Nå må jeg skifte flytte sim-kortet over til den gammle telefonen igjen og sannsynligvis gjenta hele prosessen. Jeg er 99 prosent sikker at jeg ikke har en kode lock på, men det jeg ser er en hengelås helt øverst og det står "Skriv inn kode". Har nå skrevet feil 4 ganger og jeg har nå altså mitt femte forsøk igjen.

Lenke til kommentar

Sliter fortsatt voldsomt. Per øyeblikket har jeg ventet 1 time og 32 minutter på iPhone-supporten hos Telenor...

 

Jeg har telefonen min foran meg nå. det står:

 

"Iphone er deaktivert. Prøv igjen om 12 minutter"

 

DEt står også denne meldingen: "SIM-kort låst" og det er et hengelås-ikon helt øverst.

 

Jeg har som sagt låst opp denne telefonen med iTunes 2 ganger allerede.

Lenke til kommentar

har nå løst det. Dersom en forhandler aktiverer telefonen med et SIM-kort og telefonen har bindingstid (og altså låst til Telenor) kan det oppstå problemer når ett nytt SIM-kort settes i. Det var forklaringen jeg fikk. Har nå fått fjernet låsingen og håper at dette problemet nå er borte. Komme rogså til å deaktivere pin-koden etterhvert, men lar den likevel stå på en stund for å se om problemet oppstår igjen. Telefonlåsen står fortsatt av.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...