Gå til innhold

Forskjell på Primary og Logical partisjoner?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva jeg skal lage av den ny harddisken:

 

Skal ha 3 partisjoner, to partisjoner med windows, og en partisjon hvor data skal lagres.

 

Skal windows partisjonene være primary?

 

Er dette noe poeng i:

 

Primary: windows (5GB)

Primary2: windows (2.5GB)

Logical: data (104GB)

 

(kommenter kun valget av primary og logical - ikke oppdelingen!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det vel aldri vært smart å ha 104GB på en partisjon. Du vil miste veldig mye grunnet.. hva heter det nå igjen.. filene blir ihvertfall større enn hva de virkelig er. Har du en partisjonering som denne, vil en fil som virkelig er på 1kb bli 32kb (husker ikke akkurat tallene).

 

Det er seint og hukommelsen er ikke på topp, men jeg mener å huske at den magiske grensen går på 32GB pr. partisjon. Sikkert noen som kan utfylle svaret mer.. ellers skal jeg sove på saken :)

 

 

EDIT: Fant mer ja, les denne: Partisjonering og formatering

 

Ellers gir denne tabellen et godt bilde på hvordan partisjonene må være for å holde et minimum på filstørrelsen:

 

pic1.JPG

Lenke til kommentar
Nå har det vel aldri vært smart å ha 104GB på en partisjon. Du vil miste veldig mye grunnet.. hva heter det nå igjen.. filene blir ihvertfall større enn hva de virkelig er. Har du en partisjonering som denne, vil en fil som virkelig er på 1kb bli 32kb (husker ikke akkurat tallene).

 

Det er seint og hukommelsen er ikke på topp, men jeg mener å huske at den magiske grensen går på 32GB pr. partisjon. Sikkert noen som kan utfylle svaret mer.. ellers skal jeg sove på saken :)

 

 

EDIT: Fant mer ja, les denne: Partisjonering og formatering

 

Ellers gir denne tabellen et godt bilde på hvordan partisjonene må være for å holde et minimum på filstørrelsen:

 

pic1.JPG

 

Dette er egentlig bare et problem hvis du har særdeles mange filer på maskinen (flere hundre tusen).

NTFS er forøvrig langt bedre enn FAT16/FAT32 på clustersize.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...