Gå til innhold

:o 200 måter å vekke en HD til live på :P


Anbefalte innlegg

http://www.techrepublic.com/article.jhtml?...ed01.htm&page=1

 

Jeg har 2xIBM 40GB GXP60 disker i Raid0, den ene tok kvelden og lager litt lyd av typen : grp, grp, grp, grp, grp ....(pause)... 5x grp ... pause ... 5x grp og så videre...

 

Før jeg krever garantien på disse diskene (jeg nekter å kjøre videre med en disk som sannsynligvis vil gå dukken).. vil jeg prøve å hente ut data... etter Frysboks metoden, evt kombinert med dunk dunk metoden og evt hårfønermetoden (da ibm disker lett kommer opp i brannfarlige temperaturer har jeg mer tro på å fryse den ned.)

 

:woot: HAR noen erfaringer med disse pre IBAS øvelsene :woot:

 

Spesifiser gjerne disktype og symptomer.

Mvh Troxx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem med min IBM Deskstar 45gb 7200RPM. Nå ligger den ved siden av meg her og venter på sinn siste "levedag". Den har monget tidligere også men nå er den helt kaputt. Den ene gangen måtte jeg lodde litt for at den skulle virke igjen =). Tidligere virket det fint å slå den hardt.

 

Modell: DTLA-307045

Lenke til kommentar

Har kjøp 3 stk Seagate disker...

 

IV - 80 GB

2xV - 120GB

 

Jeg kjøper ikke en disk til nå, dessuten ville det ikke løst noenting siden IBM diskene kun lager lyd og gir seg til kjenne i BIOS ..

 

Løsninger? Hittil = Ingen.

 

Troxx

Lenke til kommentar

Har faktisk hatt samme prob på en 20GB IBM jeg også, da var det bare løs IDE kabel på HDD siden, Kansje kontakten på IBM diskene er det som får dem til kutte etterhvert, det er jo ikke bra hvis en kontakt ligger og gnisser?

Lenke til kommentar

Er kanskje bare noe teit som detter ut av kjeften paa meg naa, men:

 

Har du vurdert aa aapne den? Saann for aa... eh... kanskje olje kulelagrene litt?

 

Men jeg vet ikke - er vel ikke saa lett aa gi noe raad om dette. Ett data-gjenopprettingsfirma vil jeg anta ser seg noedt til aa aapne disken uansett (riktignok i ett stoevfritt rom, men pytt...).

 

Er det heeeelt krise kan du jo kjoepe en ny, identisk disk og bytte platene, samt klynke til selger om dead on arrival og faa penger tilbake.

 

Men som sagt er det noe risky aa aapne en hd, da man ikke kan kontrollere hvor mye stoev som legger seg.

Lenke til kommentar

Poenget er å ikke gjøre disse 50t omigjen, samt gjøre meg en erfaring rikere.

 

Ikke flere disker nå sa jeg jo i forrige innlegg, og som du ser av det første innlegget er det altså snakk om "pre IBAS" løsninger, altså fixe selv løsninger.

 

Troxx

Lenke til kommentar
Hadde samme problem med min IBM Deskstar 45gb 7200RPM. Nå ligger den ved siden av meg her og venter på sinn siste "levedag". Den har monget tidligere også men nå er den helt kaputt. Den ene gangen måtte jeg lodde litt for at den skulle virke igjen =). Tidligere virket det fint å slå den hardt.

 

Modell: DTLA-307045

 

er du helt tulling eller? harddisker skal helst ikke utsettes for noe serlig til støt :o

Lenke til kommentar

glemte jo selvfølgelig å skrive løsningen på problemet da, hehe :p

"HDD Regenerator" er helt genialt. den reparerer på mystisk måte alle ødelagte sektorer. har funka på begge harddiskene mine :)

last ned fra http://www.dposoft.net.

For å kunne bruke det skikkelig så må du betale, eller få fullversjon på andre ymse måter...

men de fortjener faktisk hvert minste øre for et sånt program synes jeg da :p

Lenke til kommentar
Hadde samme problem med min IBM Deskstar 45gb 7200RPM. Nå ligger den ved siden av meg her og venter på sinn siste "levedag". Den har monget tidligere også men nå er den helt kaputt. Den ene gangen måtte jeg lodde litt for at den skulle virke igjen =). Tidligere virket det fint å slå den hardt.

 

Modell: DTLA-307045

 

er du helt tulling eller? harddisker skal helst ikke utsettes for noe serlig til støt :o

 

Det er da du (xthal) som er dum her, poenget er å få dataene ut av disken, om jeg må legge den i fryseren eller dunke den for å få dette til er av særdeles liten viktighet. Men om du ikke har forstått det enda så svarer GOMP på mitt innlegg og han bekrefter at et dunk fikk disken til å virke en viss tid igjen. Jeg trnger 20min for å hente ut mine 30-40 GB fra mitt havarerte Raid0... Da er en død disk som er vekket til live en større glede enn galskapen i å slå en iskald disk med hammer.

 

Troxx

Lenke til kommentar

Den frysemetoden er ikke dum. Hadde en 40Gb disk som tok kvelden. Dunkelyder var symptom. Kjølte den kraftig ned, satt den inn og fikk kopiert det jeg måtte ha. Jeg brukte vel og merke ikke fryseren. Jeg la den ute noen timer i ca 20-25 minus. (ja, det var om vinteren).

Grunnen til at dette kan funke er at når IBM diskene blir for varme utvider metallet seg slik at det ikke flyter like fint som normalt, platene kan også komme i ubalanse noe som ofte fører til disse dunkelydene.

På jobben har jeg med hell klart å redde prosjekt data fra to disker med "slippe fra ca 1 meter" metoden. Disken bør da lande rett! Men det er jo egnetlig bare å prøve selv, redningstjenester er som regel for dyrt og man har ikke så mange andre alternativer når disken først ryker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...