Gå til innhold

Noen håp for dataen min? (memory test failed)


k-orm

Anbefalte innlegg

Fikk store problemer etter at jeg skulle innstallere en ny RAM-brikke, har en Twinmos 512MB pc2700 cl2 fra før og skulle sette inn en Micromemory 512MB pc2700 cl2.5. Maskinen ville ikke boote, tok ut den nye - maskinen bootet, tok ut den gamle og inn med den nye - maskinen bootet.

Ok, gikk inn i bios og stilte "latencyen" fra 2 til 2.5, ingen forskell.

Gikk inn i bios for å prøve å sette fsb'en til 166MHz, det var vel i utgangspungtet ganske dumt å stille på det før jeg hadde fått maskinen til å virke med begge brikkene. :roll:

 

For etter dette virka ikke maskinen i det heletatt! Det kommer ingen pipelyder i høytaleren, det kommer ingen ting på skjermen (helt svart).

Prøvde så og resette BIOS (Ta ut batteriet kortslutte to loddepungter på kortet), ingen forsjell, satte "ROMSIP" jumperen fra software til hardware, ingenting. (Det er et Asus A7V333 Hovedkort det er snakk om), har prøvd både "Jumperfree" og ikke.

 

Det må også taes med at jeg har prøvd uten ekstra kort (nettverk, skjermkort), har også prøvd uten rambrikker, og uten cpu!

Kom senere på at du kan få tale meldinger fra BIOS ut av onboard lydkortet og høytalere, så jeg enablet lydkortet og satte i høytalere.

Første melding: No cpu detected, satte i prosessoren. Andre melding:

Ram test failed. :shrug:

 

Er noe ødelagt? Noen som har vært i samme situasjon? (Jeg har ikke fått testa rambrikkene i en annen maskin enda).

Stor takk på forhånd! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du prøvd å sette ned bus hastigheten.

 

Fikk samme beskjeden med mitt nye Asus a7n8x deluxe med 2x512 twinmos 333 mhz.

 

Husker ikke helt hva jeg gjorde men her er en ting du kan prøve..

 

Når når du setter opp bus hastigheten på rammen så klokker du cpuen.Det vil si at hvis din cpu eller hovedkort ikke liker dette så booter den ikke i det hele tatt.Jeg hadde en 1.2 athlon med bus på 100 default men satt den opp til 133 og da gikk cpu på 1.466 ghz.

Sett den ned til 100 og prøv igjen.Manuelt hvis du ikke kommer inn i bios som jeg måtte gjøre med ett overklokking forsøk med mitt gamle a7v133-c.

 

 

Shorty

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å stille FSB manuelt med den "DIP-switchen" på hovedkortet (flyttet jumperen først (disablet "jumper free")), men får fortsat samme meldingen :shrug:

 

Trodde at når man reset'a BIOS'en så stilte man alle instillingene til default? (100MHz FSB)

 

Er sansynligheten stor for at Begge ram-brikkene er ødelagt?

Lenke til kommentar
k-orm: Før du sender dem inn ville eg ha testet dem i en annen pc, og så vil eg annbefale deg å alltid ha to like brikker fra samme frabikat.

Feks to twinmos 512MB brikker.

 

Den Twinmos brikken kjøpte jeg samtidig som resten av maskinen (Hovedkort, prosessor, kabinett), den har fungert feilfritt siden da.

Problemet oppsto da jeg skulle installere den nye brikken, og etter at jeg

stilte på fsb frekvensen (133 - 166MHz).

 

Brikkene kan ha blitt ødelagt av statisk elektrisitet siden jeg har tatt de ut og satt de inn en del ganger nå :o

(Mener jeg har tatt mine forhåndsregler, passet på å ta i chassiet samtidig som jeg satte i brikken, lagt de på/i antistatisk plast når de ikke satt i maskinen)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått testa RAM-brikkene, begge virka fint 8) ,

men maskinen vil fortsatt ikke virke :cry: .

 

Da er det vel hovedkortet som er gåent (?), (eller prosessor?).

Det er kjøpt for under et år siden, så jeg skal sende det inn der jeg kjøpte det å få det testet (ev. få nytt)

Noen mulighet for at kortet faktisk virker? :shrug:

Lenke til kommentar
Da er det vel hovedkortet som er gåent (?), (eller prosessor?).  

Det er kjøpt for under et år siden, så jeg skal sende det inn der jeg kjøpte det å få det testet (ev. få nytt)  

Noen mulighet for at kortet faktisk virker?

 

Hvis HK'et er helt ødelagt burde du strengt tatt ikke få "vocal-post-messages" Hvis du har mulighet for å sjekke alle de andre komponentene på et annet HK, så får du jo ihvertfall svaret.

Lenke til kommentar

Maskinen ville ikke boote, tok ut den nye - maskinen bootet, tok ut den gamle og inn med den nye - maskinen bootet.

Ok, gikk inn i bios og stilte "latencyen" fra 2 til 2.5, ingen forskell.

Gikk inn i bios for å prøve å sette fsb'en til 166MHz, det var vel i utgangspungtet ganske dumt å stille på det før jeg hadde fått maskinen til å virke med begge brikkene.

 

Jeg har prøvd å stille FSB manuelt med den "DIP-switchen" på hovedkortet (flyttet jumperen først (disablet "jumper free")), men får fortsat samme meldingen.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Du stilte på fsb`en så gikk det galt.Så senere sa du at du prøvde juperfree osv.

Sikker på at du satt jumperene til 100 mhz?Les i HK manualen hvordan.Har du prøvd det?

 

Shorty

Lenke til kommentar

CPU'n din støtter jo ikke mer enn 266MHz speed. Når du setter fsb til 166 vil cpu prøve å kjøre på 11.5(default) x 166MHz...dvs 1909MHz. Det takler den ikke. På kortet ditt kan man ikke låse AGP/PCI og da vil du også klokke disse tilsvarende...det liker hverken pci bussen eller grafikk kortet ditt spesiellt godt, for å si det mildt.

For å kjøre på den hastigheten på HK ditt må du ha en 333Mhz cpu.

 

Mitt råd til deg er at du tester grafikk kortet i annen pc(sånn at du er sikker på at det virker), setter alle dip til standard, setter i cmos-batteriet, bruk 1 av ram brikkene.

NB! Regner med at du røsker ut all strøm og passer deg for statisk el.

 

Lykke til 8)

Lenke til kommentar
CPU'n din støtter jo ikke mer enn 266MHz speed. Når du setter fsb til 166 vil cpu prøve å kjøre på 11.5(default) x 166MHz...dvs 1909MHz. Det takler den ikke. På kortet ditt kan man ikke låse AGP/PCI og da vil du også klokke disse tilsvarende...det liker hverken pci bussen eller grafikk kortet ditt spesiellt godt, for å si det mildt.

For å kjøre på den hastigheten på HK ditt må du ha en 333Mhz cpu.

 

Mitt råd til deg er at du tester grafikk kortet i annen pc(sånn at du er sikker på at det virker), setter alle dip til standard, setter i cmos-batteriet, bruk 1 av ram brikkene.

NB! Regner med at du røsker ut all strøm og passer deg for statisk el.

 

Lykke til   8)

 

Jepp høres riktig ut..... :yes:

 

Shorty

Lenke til kommentar
SirDanceAlot skrev:

Mitt råd til deg er at du tester grafikk kortet i annen pc(sånn at du er sikker på at det virker), setter alle dip til standard, setter i cmos-batteriet, bruk 1 av ram brikkene.  

NB! Regner med at du røsker ut all strøm og passer deg for statisk el.  

Jeg har testet sjermkortet i en annen maskin, der det virket bra :smile:

Skal prøve sette alle innstillingene på "default" (før jeg setter i batteriet).

 

Shortyboy Skrevet:

Sikker på at du satt jumperene til 100 mhz?Les i HK manualen hvordan.Har du prøvd det?  

 

Her er ett bilde av dittt HK.  

http://www.hothardware.com/reviews/images/...33/agp_dips.htm

 

Ja, jeg hadde manualen til hovedkortet framfor meg når jeg dreiv på. :roll:

 

Det samme står i manualen som på hjemmesiden til Asus :wink:

Lenke til kommentar

Forstår jeg deg rett hvis du har tatt ut Cpu og satt den inn igjen?

Jeg stilte også fsb for høyt en gang og ingenting ville starte sjøl om jeg tilbakestilte bios. Tok ut cpu og satte den inn igjen og da virka det som det skulle. Men dersom du har prøvd dette allerede...

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd alt, alle forslagene som er postet i denne posten (takk, foresten :wink: ). Jeg testet prosessoren i dag, og den virket fint den og.

Da er det bare hovedkortet igjenn, sender det inn hos dem jeg kjøpe det av i morgen og håper på nytt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...