Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan pusse bort teppe og teppelim fra trapp mest effektivt?


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å fjerne teppet som dekker hele trappen vår, og til den positive overraskelsen var det ganske fint tre som skjulte seg under et par lag med tepperester og teppelim. Planen er å pusse bort teppet og limet, og så sette trappa inn med olje/lakk/?? (hva anbefales her for å få en fin trapp som ikke er glatt som en skøytebane?)

 

Kjøpte først en "mus"-pussemaskin da jeg tenkte at den vil kunne klare å trenge inn i alle hjørnene/vinkler, men syntes at den var litt ineffektiv og kjøpte derfor en plansliper i tillegg da den har større pusseareal. Plansliperen viste seg ikke å være særlig mer effektiv, så det ser ut som at sandpapir (bruker "grovt" - verdi 40) ikke er en god ide å for å fjerne seig lim.

 

Har med disse to verktøyene brukt 1,5-2 timer på å fjerne all lim og få et "ok" resultat (må finpusses litt til) på det første trinnet. 13 trinn gjenstår + 12 horisontale vegger mellom trappetrinnene. Jeg har veldig lite lyst å bruke 25-40 timer på hele trappa, og lurer derfor på om en båndsliper hadde vært et bedre verktøy.

 

Tips? Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok selv også angrepet limet kjemisk. Å slipe seig gugge er noe (%¤"¤#!/%¤"¤#"§& dritt.

Om noe er mer effektivt enn det ilpostino nevner aner jeg ikke, da jeg ikke har brukt denne på lim.

Har selv brukt en kombinasjon av white spirite og aceton (om hverandre, ikke blandet).

Dette er noe som passer når en kan lufte godt, ellers blir det fort dobbelt så mange trinn i trappa :S

 

Selve pussinga ville jeg selv tatt med en båndsliper. Dette er vel den mest effektive måte å slipe såpass mange m2 som jeg mistenker skal slipes.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips så langt!

 

Jeg prøvde Duxola, men det var likevel en del pussearbed med å pusse ned tre misfarget av limet. Trappesliperen høres ut som en god ide, men Naboen er ikke åpen i morgen så tror jeg prøver med en båndsliper. Har god tro på at det får opp farten på prosjektet :)

 

Ellers, noen meninger om hvilket papir jeg bør pusse trappa med (vil ha den pen, men ikke for glatt) og hva jeg bør etterbehandle den med olje/lakk?

 

Geir

Lenke til kommentar
Takk for alle tips så langt!

 

Jeg prøvde Duxola, men det var likevel en del pussearbed med å pusse ned tre misfarget av limet. Trappesliperen høres ut som en god ide, men Naboen er ikke åpen i morgen så tror jeg prøver med en båndsliper. Har god tro på at det får opp farten på prosjektet :)

 

Ellers, noen meninger om hvilket papir jeg bør pusse trappa med (vil ha den pen, men ikke for glatt) og hva jeg bør etterbehandle den med olje/lakk?

 

Geir

 

Lim er ikke bare lim, enkelte typer går fint med slipere andre ikke. Fordelen med spesielle trappe/ kantslipere er at disse har papirkorninger som du ikke får med båndslipere (16-20).Slike korninger er effektive til å ta lim og maling med. Felles for alle slipere er at de "graver" i treet. Noen mer enn andre. Båndslipere er ikke de snilleste. Et alternativ kan også være varmluftpistol og malingskrape. Vær da oppmerksom på tennfare og avdamping fra lim og teppe.

Korning på siste sliping har nok mest med å fjerne slipemerker og fjerne en del av trefibrene som er revet opp. Men grov sliping gir definitivt en sklisikker trapp :roll:

Etterbehandling, tja..... lakk gir sannsynligvis en mer motstandsdyktig overflate i forhold til skader, men også en glattere overflate og kanskje lettere å vaske? Lettere å rette opp skader viss overflata er oljet eller lutet.

Fasitsvar: de fleste veier fører til Roma.........

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...