Gå til innhold

Dårlig lønn etter endt læretid. Bør jeg akseptere dette?


Anbefalte innlegg

En liten oppdatering i saken:

 

I går hadde bedriften besøk av en representant fra HSH, helt tilfeldig. Tillitsvalgt i bedriften tok opp denne saken med han, samt et annet tilfelle der en lageransatt ikke får lønnstrinnet han har krav på pga høy erfaring i bransjen. Vedkommende kunne raskt bekrefte at det bedriften driver med ikke er lovt, og daglig leder har i den forbindelse fått en saftig mail om at dette må rettes opp i.

 

Dersom de er tvingt til å gi meg lønna jeg har krav på, ser jeg heller ikke bort fra at jeg blir å få sparken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg sjølv var lærling på ein PC verkstad i ein data butikk, og hadde eigentleg ingen avtale om å fortsette det etter læretid. Men etter at eg fekk fagbrevet i Serviceelektronikar så spurte eg dei om eg kunne fortsette der som vanleg tilsett, men dei sa jo berre at det blei for dyrt for dei å ha ein person tilsett der med fagbrev, og at dei hadde planar til å tilsette ein ny lærling.

 

Eg trur Butikkane er avhengige av å vere konkurransedyktige på pris, og derfor vil dei berre ha arbeidarar med lågast lønn.

 

Vil du ha høg lønn, så kan du berre gløyme å jobbe i butikk.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Blir morsomt å se hvordan daglig leder reagerer i morgen når han kommer hjem fra ferie og leser mailen sin om at han må fikse opp i dette snarest, om han ikke vil ha HSH på nakken. Noe sier meg at humøret hannes kommer til å være rettet personlig mot meg. ;)

 

PosteMonopolet: det er ikke snakk om å ville ha høyest mulig lønn i denne situasjonen. Det handler rett og slett om å få lønn etter tariff når butikken har bestemt seg for å følge dette rammeverket, og ikke 4000,- under tariff.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen lurer sikkert på utfallet av saken, så kommer derfor med en liten oppdatering:

 

Etter mange anbefalinger ble jeg organisert. Jeg tok kontakt med HSH og spurte om dette var rett lønn. De kunne raskt konstantere at det bedriften min driver med er forbudt. De har brutt et rammeverk som de har sett seg pliktig å følge, og det spiller ingen rolle at jeg har signert for lønnstrinn 3. Tariffavtalten overstyrer kontrakten, og jeg vil ha krav på å få det trinnet jeg skal ha. Daglig leder har fått mail om dette nå, og jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta kontakt igjen dersom det ikke ordner seg, så blir HSH å overta saken. Å være organisert er tydeligvis en veldig bra ting.

Lenke til kommentar
Ja. I servicebransjen (detaljvarehandel, dagligvarehandel, restaurant etc.) er du helt nødt til å være organisert. Hvis ikke er det ikke et spørsmål om hvorvidt du kommer til å bli rævkjørt av sjefen, men når.

 

Helt enig.

 

Var tidligere ansatt som lærling i militæret, og det var aldri problemer med lønn eller overtid. Men i f.eks butikkbransjen hvor sjefen sitter på pengesekken er det alltid krangling om hva som er rett.

 

Jeg har uansett sagt opp min stilling. Fikk tilbud om 80% fra et selskap jeg jobber deltid hos. Det er lavere stillingsprosent enn det jeg har nå, men man skal ikke finne seg i alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...