Gå til innhold

Dårlig lønn etter endt læretid. Bør jeg akseptere dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må da finnes et juridisk spørsmål om hvor vidt det er lov å drive på sånn? Arbeidsgiver skriver i kontrakten at de er bundet til HSH sin tariffavtale, men sier samtidig til arbeidstaker at han må akseptere 4500,- under tariff fordi han har utdanning, og må derfor ha over gjennomsnittet. Hvor er logikken i dette?

Lenke til kommentar

Dette med lønnen er nok lovlig, men det virker ytterst tvilsomt dette med midlertidig kontrakt. Var jeg TS ville jeg meldt meg inn i HSH og tatt det opp med dem, en bedrift skal ha gode grunner for å bruke midlertidig ansettelse.

 

Her er hva loven sier om saken:

§ 14-9. Midlertidig ansettelse

 

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

a) når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten,

b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

c) for praksisarbeid,

d) deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten,

e) for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten.

Lenke til kommentar
Frem til kontrakten ikke blir fornyet.

 

Nettopp. Men når det gjelder at jeg er ansatt midlertidig så går jeg ikke under noen av de nevnte punktene. Men jeg har en følelse av at dersom jeg lager oppstyr på grunn av dette, vil de nok kunne unskylde seg med at det er et vikariat pga mange sykemeldte per i dag.

Lenke til kommentar

Men det KAN de ikke. Er du vikar, skal som sagt HVEM du er vikar for oppgis i kontrakten din. Du HAR en god sak her, ta kontakt med HSH og utred litt i stillhet, du har et sterkt rettsvern, så de kan ikke bare dumpe deg sånn helt uten videre. Men du trenger ikke lage fullt styr sånn med én gang.

Endret av Lysegul
Lenke til kommentar

Er du den eneste som får lønn under tariff og går på ulovlig kontrakt? Hvis ikke er det en idé å få fagforeningen til å ta det opp på generelt grunnlag.

 

Og jeg skjønner at det er kjipt, men nå godtar du jo dette.

 

Dessuten, om du er fagorganisert, har klubbleder innsynsrett i kontrakten din og kan ta dette opp med ledelsen uten å egentlig blande deg inn.

Endret av Lysegul
Lenke til kommentar
Er du den eneste som får lønn under tariff og går på ulovlig kontrakt? Hvis ikke er det en idé å få fagforeningen til å ta det opp på generelt grunnlag.

 

Og jeg skjønner at det er kjipt, men nå godtar du jo dette.

 

Dessuten, om du er fagorganisert, har klubbleder innsynsrett i kontrakten din og kan ta dette opp med ledelsen uten å egentlig blande deg inn.

 

Jeg godtar dette fordi de nekter å ansette meg videre dersom jeg ikke aksepterer midlertidig stilling og dårlig lønn. Jeg vet selvfølgelig ikke hva de andre har i lønn, bare at han som var lærling før meg har fått den lønna han har krav på. Jeg sa som sagt at dette var urettferdig, men fikk til svar at det var et "kukstykke" å gi han denne lønna, og at han hadde fått kjeft av sin sjef for å ha gjort det, og kunne derfor ikke gi meg den samme lønna. Jeg kan forresten nevne at han som har vært lærling tidligere også kun er midlertidig ansatt, og det er ingen vikarstilling. Jeg tror dette er fordi de har planer om å droppe han så snart sommersesongen er over og ting roer seg, eventuelt at de har planer om å tilby han lønnstrinn 3 så snart sommerkontrakten går ut.

Lenke til kommentar

Meld deg inn i fagforeninga og ta det opp med dem.

 

Hjelper lite å klage på dette forumet, om den forige lærlingen kun hadde flaks og fikk tarifflønn så ser ikke det lyst ut for deg.

 

Kutt ned på utgifter og spar så mye penger som mulig og ta kontakt med fagforeninga. Om ting blir helt forfærdelig på jobb og du får kjeft fra sjefen heletiden, ta med en båndopptak legg den i lomma og ta opp samtalene, kontakt en avis og fortell historien din og bruk båndopptakene som bevis.

 

Men du burde defentlig søke etter ny jobb.

Lenke til kommentar
Er det nødvendig å ha fagbrev for å jobbe i varehandelen? Man står vel ikke særlig mye bedre enn ufaglærte svensker i kamp om jobbene.

 

Både ja og nei. Som butikksjef hadde det neppe brydd meg om personen jeg skal ansette som f.eks butikkmedarbeider i Rema 1000 har fagbrev i butikkfaget. Men dersom det er en salgsjobb, f.eks Elkjøp, Expert, Byggmakker, bilselger, osv. kan fagbrevet ha gitt deg grundig opplæring i salg, og gode selgere kan være gull verdt. Å ta fagbrev innen dagligvaren kan neppe være veldig givende.

Lenke til kommentar

Du har latt deg presse til å akseptere lønnstrinn 3, men siden de ønsket å ansette deg så er de jo fornøyd med innsatsen din. Tror nok at du hadde fått lønnstrinn 6 hvis du hadde krevd at du skulle ha det for å jobbe videre der.

 

Men dette virker som en bedrift som du bør komme deg ut av så snart som mulig, søk andre jobber og si opp når du har funnet noe du er fornøyd med. Man skal ikke akseptere allt.

Lenke til kommentar
Du har latt deg presse til å akseptere lønnstrinn 3, men siden de ønsket å ansette deg så er de jo fornøyd med innsatsen din. Tror nok at du hadde fått lønnstrinn 6 hvis du hadde krevd at du skulle ha det for å jobbe videre der.

 

Men dette virker som en bedrift som du bør komme deg ut av så snart som mulig, søk andre jobber og si opp når du har funnet noe du er fornøyd med. Man skal ikke akseptere allt.

 

Det er selvfølgelig lett å la seg presse. Det er et trangt arbeidsmarked med lite jobber og mange søkere i dag. Dersom man er etablert vil det fort kunne bli trangt dersom man går arbeidsledig. Bedriften jeg er ansatt i er nettopp klar over dette, og utnytter situasjonen mest mulig.

Lenke til kommentar
De har helt lov til å gjøre dette så lenge du ikke er organisert. Du har bare krav på tarifflønn så lenge du er organisert, og å ikke være organisert er jo tullete. Meld deg inn I DAG!

 

 

Nei, men har fått anbefaling fra mange om å organisere meg på grunn av dette.

Så lenge du ikke er fagorganisert har du heller ikke krav på tarifflønn, men så spørs det hva som står i kontrakten din. Står det der at du skal ha tarifflønn så skal du jo såklart ha det.

 

Er det slik å forstå at du er fremdels lærling som er tilbudt en ny kontrakt på arbeid etter lærlingetiden er ut? DVS at du nå har en lærlingekontrakt som går ut om ca 2 uker?

 

 

Måtte signere kontrakten i dag, så på en måte har jeg akseptert lønnstrinn 3. Men samtidig står det på kontrakten at bedriften er bundet til HSH sin tariffavtale, og den er de 4500,- fra å følge.

Men det forutsetter fremdeles at du er organisert, og det er du jo ikke. Du kan organisere deg og kreve lønnskorreksjon.

Dette er tull. Hvis bedriften er bundet av en tariffavtale, skal også de som ikke er fagorganisert ha tarifflønn. Hvis det står i kontrakten at satsene som gjelder er satsene til en tariffavtale, skal du selvfølgelig ha tarifflønn.

 

Det ledelsen driver med er ulovlig. Fagorganiser deg og få orden på ting. Det finnes jobber for flinke folk, og du klarer da å finne deg ny jobb før jul uansett? Stå på krava, det er den eneste riktige tingen å gjøre. Fagorganisasjonen hjelper deg med det ;)

Lenke til kommentar
De har helt lov til å gjøre dette så lenge du ikke er organisert. Du har bare krav på tarifflønn så lenge du er organisert, og å ikke være organisert er jo tullete. Meld deg inn I DAG!

 

 

Nei, men har fått anbefaling fra mange om å organisere meg på grunn av dette.

Så lenge du ikke er fagorganisert har du heller ikke krav på tarifflønn, men så spørs det hva som står i kontrakten din. Står det der at du skal ha tarifflønn så skal du jo såklart ha det.

 

Er det slik å forstå at du er fremdels lærling som er tilbudt en ny kontrakt på arbeid etter lærlingetiden er ut? DVS at du nå har en lærlingekontrakt som går ut om ca 2 uker?

 

 

Måtte signere kontrakten i dag, så på en måte har jeg akseptert lønnstrinn 3. Men samtidig står det på kontrakten at bedriften er bundet til HSH sin tariffavtale, og den er de 4500,- fra å følge.

Men det forutsetter fremdeles at du er organisert, og det er du jo ikke. Du kan organisere deg og kreve lønnskorreksjon.

Dette er tull. Hvis bedriften er bundet av en tariffavtale, skal også de som ikke er fagorganisert ha tarifflønn. Hvis det står i kontrakten at satsene som gjelder er satsene til en tariffavtale, skal du selvfølgelig ha tarifflønn.

 

Det ledelsen driver med er ulovlig. Fagorganiser deg og få orden på ting. Det finnes jobber for flinke folk, og du klarer da å finne deg ny jobb før jul uansett? Stå på krava, det er den eneste riktige tingen å gjøre. Fagorganisasjonen hjelper deg med det ;)

 

Tror neppe det blir noe problem å finne ny jobb før jul. :)

Lenke til kommentar
Dette er tull. Hvis bedriften er bundet av en tariffavtale, skal også de som ikke er fagorganisert ha tarifflønn. Hvis det står i kontrakten at satsene som gjelder er satsene til en tariffavtale, skal du selvfølgelig ha tarifflønn.

 

Det ledelsen driver med er ulovlig. Fagorganiser deg og få orden på ting. Det finnes jobber for flinke folk, og du klarer da å finne deg ny jobb før jul uansett? Stå på krava, det er den eneste riktige tingen å gjøre. Fagorganisasjonen hjelper deg med det ;)

 

Her er det nok desverre du som tar feil:

 

En tariffavtale er en avtale mellom en arbeidstakerorganisasjon og arbeidsgiveren om lønnsnivå og andre forhold. For å få tariffavtale må du være medlem av en fagforening. Uten medlemskap i en fagforening og tariffavtale på bedriften, er det ingen regler som regulerer lønnsnivået ditt.

 

http://www.lo.no/s/LonnTariff1/Lonn-og-LOs-hjemmesider1/

Lenke til kommentar
Dette er tull. Hvis bedriften er bundet av en tariffavtale, skal også de som ikke er fagorganisert ha tarifflønn. Hvis det står i kontrakten at satsene som gjelder er satsene til en tariffavtale, skal du selvfølgelig ha tarifflønn.

 

Det ledelsen driver med er ulovlig. Fagorganiser deg og få orden på ting. Det finnes jobber for flinke folk, og du klarer da å finne deg ny jobb før jul uansett? Stå på krava, det er den eneste riktige tingen å gjøre. Fagorganisasjonen hjelper deg med det ;)

 

Her er det nok desverre du som tar feil:

 

En tariffavtale er en avtale mellom en arbeidstakerorganisasjon og arbeidsgiveren om lønnsnivå og andre forhold. For å få tariffavtale må du være medlem av en fagforening. Uten medlemskap i en fagforening og tariffavtale på bedriften, er det ingen regler som regulerer lønnsnivået ditt.

 

http://www.lo.no/s/LonnTariff1/Lonn-og-LOs-hjemmesider1/

Det er nok du som misforstår LO sin reklame :)

 

Hvis en tariff er bundet av tariffavtale, gjelder den også de som ikke er organiserte. Men for å presse igjennom tariffavtalen hos en bedrift, krever fagforbundene at en viss andel av de ansatte er organiserte.

 

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...