Gå til innhold

Dårlig lønn etter endt læretid. Bør jeg akseptere dette?


Anbefalte innlegg

Bli i jobben til du finner noe bedre :) Bedre å jobbe for 20k enn å ikke jobbe i det hele tatt.

 

og det er dumme uttalelser som det som lar kjeltringbedrifter underbetale sine arbeidere

 

ikke godta det, ta det opp, forøverig synes jeg 24500 også er lite jeg men, det er nå bare meg.. det vil si at du sitter igjen med ca 15-16000 i mnd... ikke akkurat artig og leve på det.

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke aksepter den kontrakten uten videre. Dersom det står i kontrakten at man skal følge HSH, så skal du faktisk ha lønnstrinn 6.

 

Burde ikkje TS gjere omvendt? Visst han godtar kontrakta så kan han vise til at han skal følge HSH og få meir lønn.

Om han krangler på kontrakta no so kjem vel bedrifta berre til å tilby lønnstrinn 3 og utan punktet om at dei skal følge HSH?

Lenke til kommentar
Måtte signere kontrakten i dag, så på en måte har jeg akseptert lønnstrinn 3. Men samtidig står det på kontrakten at bedriften er bundet til HSH sin tariffavtale, og den er de 4500,- fra å følge.

 

Nei, hvorfor har du gjort det da? Tarifflønn er vel ikke så høy at de ikke kan betale ut det som kreves.

 

Ikke rart matgigantene tjener seg søkkrike..........

Lenke til kommentar
Måtte signere kontrakten i dag, så på en måte har jeg akseptert lønnstrinn 3. Men samtidig står det på kontrakten at bedriften er bundet til HSH sin tariffavtale, og den er de 4500,- fra å følge.

Men det forutsetter fremdeles at du er organisert, og det er du jo ikke. Du kan organisere deg og kreve lønnskorreksjon.

Lenke til kommentar
Måtte signere kontrakten i dag, så på en måte har jeg akseptert lønnstrinn 3. Men samtidig står det på kontrakten at bedriften er bundet til HSH sin tariffavtale, og den er de 4500,- fra å følge.

 

Nei, hvorfor har du gjort det da? Tarifflønn er vel ikke så høy at de ikke kan betale ut det som kreves.

 

Ikke rart matgigantene tjener seg søkkrike..........

 

Vi snakker faktisk om en byggevaregigant som tjener svært godt. For dem snakker vi om småpenger. Hvorfor jeg har gjort det? Fordi jeg ikke vil stå arbeidsledig om noen dager. De hører ikke på meg, og det vil kunne ta tid å gå videre med saken.

 

Men som sagt, det står i kontrakten at bedriften er bundet til tariff, så da kan jeg vel bare organisere meg og kreve det? Problemet er at kontrakten går ut i desember, og da vil jeg neppe få fornyet denne dersom de føler seg presset til å gi meg lønnstrinn 6. Vet ikke om det bare er jeg som tenker dette, men jeg tror en av grunnene til at jeg har fått en halvårskontrakt til å begynne med er at dersom jeg lager problemer for bedriften med tanke på feil lønn, så vil dette gi dem muligheten til å ikke gi meg videre ansettelse om 6 måneder. Ellers ønsker de å fornye kontrakten med jevne mellomrom, slik at de ikke behøver å gi meg fagbrevtillegget man har krav på etter ett år som fast ansatt.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er du bunnet av denne kontrakten? Jeg har selv jobbet i en bedrift som ikke var noe særlig generøs på lønna. Det var ikke mer enn 2 mnd jeg jobbet der etter fullført fagbrev og under læretiden brydde jeg meg lite da jeg fikk enkel fagprøve! ;D

 

Men det er folk som godtar lav lønn som gjør at butikkene holder på slik! Hadde ikke (speielt unge) mennesker godtatt dette, så hadde industrien vært mye bedre betalt.. Meen, what to do? ...

Lenke til kommentar
Måtte signere kontrakten i dag, så på en måte har jeg akseptert lønnstrinn 3. Men samtidig står det på kontrakten at bedriften er bundet til HSH sin tariffavtale, og den er de 4500,- fra å følge.

 

Nei, hvorfor har du gjort det da? Tarifflønn er vel ikke så høy at de ikke kan betale ut det som kreves.

 

Ikke rart matgigantene tjener seg søkkrike..........

 

Vi snakker faktisk om en byggevaregigant som tjener svært godt. For dem snakker vi om småpenger. Hvorfor jeg har gjort det? Fordi jeg ikke vil stå arbeidsledig om noen dager. De hører ikke på meg, og det vil kunne ta tid å gå videre med saken.

 

Men som sagt, det står i kontrakten at bedriften er bundet til tariff, så da kan jeg vel bare organisere meg og kreve det? Problemet er at kontrakten går ut i desember, og da vil jeg neppe få fornyet denne dersom de føler seg presset til å gi meg lønnstrinn 6. Vet ikke om det bare er jeg som tenker dette, men jeg tror en av grunnene til at jeg har fått en halvårskontrakt til å begynne med er at dersom jeg lager problemer for bedriften med tanke på feil lønn, så vil dette gi dem muligheten til å ikke gi meg videre ansettelse om 6 måneder. Ellers ønsker de å fornye kontrakten med jevne mellomrom, slik at de ikke behøver å gi meg fagbrevtillegget man har krav på etter ett år som fast ansatt.

 

Dette er noen temmelig utspekulerte folk vi har med å gjøre, med andre ord. Kjenner jeg blir litt forbannet når jeg leser om ting som dette.

 

Hvis de lar deg gå på kontrakter, med lite sikkerhet fra periode til periode og med dårlige lønnsvilkår, så prøver de helt bevisst å frata deg enhver mulighet til å gjøre noe for å forbedre din egen situasjon som arbeidstager. Det er også utrolig proviserende at de skriver at de følger HSH sine satser på kotrakten mens de på den andre side gir deg lønnstrinn 3, samtidig gir de deg korte kontrakter. De har altså sikret seg på den sleipeste måte som finnes; Ingen kan ta dem på at de ikke tar med HSH i kontrakten og siden du får korte kontrakter og deres ønske om å kunne fornye denne både titt og ofte med på kjøpet så regner de med at du ikke vil kreve noe av dem.

 

Man kan her enten velge å finne en vei å kjempe på eller la det være og jobbe der inntil videre samtidig som man søker på alt man kommer over av interessante jobber. Jeg var først innstilt på å råde deg til å gå videre med dette, men nå lurer jeg egentlig mest på om det er verdt det, da denne bedriften etter min mening later til å ikke være spesielt bra å jobbe i uansett. Med så dårlig personalpolitikk som de fører her, så vil det gå skeis før eller siden. Vil nok bli mye gjennomtrekk. Så kanskje beste rådet er å se etter noe annet og heller holde ut din nåværende jobb. Når du så får en ny jobb kan du jo alltids sørge for å fortelle noen enten i HSH eller i pressen om hvordan butikken du jobbet i tidligere behandler sine ansatte.

 

Du får tenke gjennom dine muligheter og om du skal ta opp kampen her. Noen ganger er det verdt det, andre ganger ikke. Uansett hva du velger, vil det være en erfaring rikere. :)

Lenke til kommentar
På hvilket grunnlag er du ansatt i midlertidig stilling?

 

Tror ikke det var noe spesielt grunnlag for den midlertidige ansettelsen. Sjefen blir nok å si at det er fordi de ønsker å se hvordan markedet forandrer seg økonomisk, men som sagt tror jeg det er fordi de ønsker å "safe". De vet nok at jeg er villig til å lage problemer på grunn av lønna, men samtidig har bruk for meg. Dersom de blir tvingt til å gi meg lønnstrinnet jeg har krav på, vil de garantert ikke ansette meg videre når kontrakten min går ut. Hadde jeg vært fast ansatt ville det vært forbudt å si meg opp for å ansette en ufaglært person som er billigere. Det er nettopp dette de er klar over.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Måtte signere kontrakten i dag, så på en måte har jeg akseptert lønnstrinn 3. Men samtidig står det på kontrakten at bedriften er bundet til HSH sin tariffavtale, og den er de 4500,- fra å følge.

 

Nei, hvorfor har du gjort det da? Tarifflønn er vel ikke så høy at de ikke kan betale ut det som kreves.

 

Ikke rart matgigantene tjener seg søkkrike..........

 

Vi snakker faktisk om en byggevaregigant som tjener svært godt. For dem snakker vi om småpenger. Hvorfor jeg har gjort det? Fordi jeg ikke vil stå arbeidsledig om noen dager. De hører ikke på meg, og det vil kunne ta tid å gå videre med saken.

 

Men som sagt, det står i kontrakten at bedriften er bundet til tariff, så da kan jeg vel bare organisere meg og kreve det? Problemet er at kontrakten går ut i desember, og da vil jeg neppe få fornyet denne dersom de føler seg presset til å gi meg lønnstrinn 6. Vet ikke om det bare er jeg som tenker dette, men jeg tror en av grunnene til at jeg har fått en halvårskontrakt til å begynne med er at dersom jeg lager problemer for bedriften med tanke på feil lønn, så vil dette gi dem muligheten til å ikke gi meg videre ansettelse om 6 måneder. Ellers ønsker de å fornye kontrakten med jevne mellomrom, slik at de ikke behøver å gi meg fagbrevtillegget man har krav på etter ett år som fast ansatt.

 

Dette er noen temmelig utspekulerte folk vi har med å gjøre, med andre ord. Kjenner jeg blir litt forbannet når jeg leser om ting som dette.

 

Hvis de lar deg gå på kontrakter, med lite sikkerhet fra periode til periode og med dårlige lønnsvilkår, så prøver de helt bevisst å frata deg enhver mulighet til å gjøre noe for å forbedre din egen situasjon som arbeidstager. Det er også utrolig proviserende at de skriver at de følger HSH sine satser på kotrakten mens de på den andre side gir deg lønnstrinn 3, samtidig gir de deg korte kontrakter. De har altså sikret seg på den sleipeste måte som finnes; Ingen kan ta dem på at de ikke tar med HSH i kontrakten og siden du får korte kontrakter og deres ønske om å kunne fornye denne både titt og ofte med på kjøpet så regner de med at du ikke vil kreve noe av dem.

 

Man kan her enten velge å finne en vei å kjempe på eller la det være og jobbe der inntil videre samtidig som man søker på alt man kommer over av interessante jobber. Jeg var først innstilt på å råde deg til å gå videre med dette, men nå lurer jeg egentlig mest på om det er verdt det, da denne bedriften etter min mening later til å ikke være spesielt bra å jobbe i uansett. Med så dårlig personalpolitikk som de fører her, så vil det gå skeis før eller siden. Vil nok bli mye gjennomtrekk. Så kanskje beste rådet er å se etter noe annet og heller holde ut din nåværende jobb. Når du så får en ny jobb kan du jo alltids sørge for å fortelle noen enten i HSH eller i pressen om hvordan butikken du jobbet i tidligere behandler sine ansatte.

 

Du får tenke gjennom dine muligheter og om du skal ta opp kampen her. Noen ganger er det verdt det, andre ganger ikke. Uansett hva du velger, vil det være en erfaring rikere. :)

 

Langt og bra innlegg. Fint vi deler samme mening i saken. På grunn av situasjonen har jeg øynene åpen for alle andre jobber. Jeg har ikke noe annet valg enn å måtte jobbe her intill videre, men samtidig er det utrolig provoserende å føle seg utnyttet til de grader.

Lenke til kommentar

Har selv jobbet i 3 butikker/kjeder, og felles for SAMTLIGE av dem er ...

 

UTNYTTELSE

 

..av mennesker.

 

1) Tilbakeholdelse av lønn

2) Misbruk av midlertidlige ansatte / deltidshjelper

3) Rettighetsnekt

4) Urimelige abeidsforhold

5) Svært mangelfull kjenneskap til arbeidsmiljøloven

6) Feil på lønninger. Antakelig mer eller mindre bevisst

7) Timemanipulasjoner

8) Sykefravær er ikke godtatt

9) Ikke-eksisterende kontrollrutiner på butikksjefer kontra ansatte vedrørende trivsel og kommunikasjon

10) Er du kommet inn i butikksjef-klubben, er det bare ansatte som får smake pisken. Butikksjefer gjør ikke feil.

11) Kjenner du ikke rettighetene dine, får du dem ikke opplyst heller.

 

Dette er mine erfaringer som henholdsvis butikkmedarbeider, assisterende butikksjef og butikksjef i 3 kjeder. Mitt råd er å unngå butikknæringen hvis du kan få deg jobb andre steder.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo samtidig nevne at jeg frivillig har ønsket å ikke ta meg ferie i sommer. Ikke en eneste dag. I følge arbeidsmiljøloven har de ikke lov til dette, men de ignorer selvfølgelig dette. De sier jo såklart ikke nei til å ha faglærte ansatte på jobb om sommeren. De får jo ikke den lønna de har krav på uansett.

Lenke til kommentar
Du kan gi vikariat stillinger ja! ;)

Ja, men da må man være vikar for en bestemt, navngitt person. Hvem dette er skal oppgis i kontrakten.

 

Det står bare midlertidig ansatt, ikke vikar. Jeg har ikke fått noe som helst begunnelse for dette, men jeg vet jo som sagt at det er fordi de skal ha mulighet for å ikke fornye kontrakten min i desember dersom jeg begynner å krangle om lønna.

Lenke til kommentar
Har selv jobbet i 3 butikker/kjeder, og felles for SAMTLIGE av dem er ...

 

UTNYTTELSE

 

..av mennesker.

 

1) Tilbakeholdelse av lønn

2) Misbruk av midlertidlige ansatte / deltidshjelper

3) Rettighetsnekt

4) Urimelige abeidsforhold

5) Svært mangelfull kjenneskap til arbeidsmiljøloven

6) Feil på lønninger. Antakelig mer eller mindre bevisst

7) Timemanipulasjoner

8) Sykefravær er ikke godtatt

9) Ikke-eksisterende kontrollrutiner på butikksjefer kontra ansatte vedrørende trivsel og kommunikasjon

10) Er du kommet inn i butikksjef-klubben, er det bare ansatte som får smake pisken. Butikksjefer gjør ikke feil.

11) Kjenner du ikke rettighetene dine, får du dem ikke opplyst heller.

 

Dette er mine erfaringer som henholdsvis butikkmedarbeider, assisterende butikksjef og butikksjef i 3 kjeder. Mitt råd er å unngå butikknæringen hvis du kan få deg jobb andre steder.

Jobber selv som deltidsansatt i dagligvarebutikk og har ikke samme erfaring med min nåværende sjef så ikke dra alle over en kam, men at det finnes mange butikker hvor de ikke følger lovene er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Har selv jobbet i 3 butikker/kjeder, og felles for SAMTLIGE av dem er ...

 

UTNYTTELSE

 

..av mennesker.

 

1) Tilbakeholdelse av lønn

2) Misbruk av midlertidlige ansatte / deltidshjelper

3) Rettighetsnekt

4) Urimelige abeidsforhold

5) Svært mangelfull kjenneskap til arbeidsmiljøloven

6) Feil på lønninger. Antakelig mer eller mindre bevisst

7) Timemanipulasjoner

8) Sykefravær er ikke godtatt

9) Ikke-eksisterende kontrollrutiner på butikksjefer kontra ansatte vedrørende trivsel og kommunikasjon

10) Er du kommet inn i butikksjef-klubben, er det bare ansatte som får smake pisken. Butikksjefer gjør ikke feil.

11) Kjenner du ikke rettighetene dine, får du dem ikke opplyst heller.

 

Dette er mine erfaringer som henholdsvis butikkmedarbeider, assisterende butikksjef og butikksjef i 3 kjeder. Mitt råd er å unngå butikknæringen hvis du kan få deg jobb andre steder.

Jobber selv som deltidsansatt i dagligvarebutikk og har ikke samme erfaring med min nåværende sjef så ikke dra alle over en kam, men at det finnes mange butikker hvor de ikke følger lovene er det ikke tvil om.

 

Nei, alle kan ikke dras over samme kam. Men MANGE kan. :-) Svært mange!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...