Gå til innhold

Dårlig lønn etter endt læretid. Bør jeg akseptere dette?


Anbefalte innlegg

Noen lurer sikkert på utfallet av saken, så kommer derfor med en liten oppdatering:

 

Etter mange anbefalinger ble jeg organisert. Jeg tok kontakt med HSH og spurte om dette var rett lønn. De kunne raskt konstantere at det bedriften min driver med er forbudt. De har brutt et rammeverk som de har sett seg pliktig å følge, og det spiller ingen rolle at jeg har signert for lønnstrinn 3. Tariffavtalten overstyrer kontrakten, og jeg vil ha krav på å få det trinnet jeg skal ha. Daglig leder har fått mail om dette nå, og jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta kontakt igjen dersom det ikke ordner seg, så blir HSH å overta saken. Å være organisert er tydeligvis en veldig bra ting.

 

Kan jeg skrive under på har vært tillitsvalgt i butikk i over 2 år. Og nå som ledelsen sitter og tviholder på pengesekken og prøver å dekke ræva si på alle slags måter hadde jeg meldt meg inn i trådstarter sitt tilfelle HK.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, ser det er mange år siden dette ble skrevet da.. Men fikk du løst denne saken? Eller endte det opp med at du godtok det uten noe videre diskusjon? Er redd for at jeg kan ende opp i en lignende situasjon etter endt læretid, er derfor jeg spør! Er fagorganisert, men det nytter liksom ikke når bedriften ikke er det.. 

Lenke til kommentar
Megselv skrev (10 timer siden):

Er redd for at jeg kan ende opp i en lignende situasjon etter endt læretid, er derfor jeg spør! Er fagorganisert, men det nytter liksom ikke når bedriften ikke er det.. 

Den beste løysninga er å opprette bedriftsgruppe slik at dykk kan kreve at arbeidsgiver følger tariffavtalen. 

Det viktigaste verktøyet ditt er uansett å vite kva du ville fått dersom bedrifta hadde følgt tariffavtalen. Det skal være rimeleg gode grunnar for at du skal lønnast under tarifflønn.
Deretter så må du vurdere kva andre alternativ du har, har du andre jobbalternativ så bør du sterkt vurdere dei.

På generell basis så vil eg anbefale at alle lærlingar søker jobb utanfor opplæringsbedrifta. For det fyrste er det lurt ettersom det ikkje er gitt at du får fortsette i opplæringsbedrifta etter opplæringa, for det andre så er det viktig å vite kva alternativ du har, og ikkje minst kva du kan få hos andre bedrifter.
For det tredje så er det sunt å bryte opp. Dersom du blir gåande i opplæringsbedrifta så er det stor fare for at du alltid blir sett på som "lærlingen" sjølv om du no har fagbrev. Det er også greit å få sjå litt korleis arbeidslivet fungere på andre arbeidsplassar.

For trådstarter så var saka ei litt anna ettersom bedrifta var bunden av tariffavtalen utan å følge den. I slike tilfeller så kan ein gå til arbeidsretten for å kreve sin rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/8/2020 at 11:18 PM, Megselv said:

Hei, ser det er mange år siden dette ble skrevet da.. Men fikk du løst denne saken? Eller endte det opp med at du godtok det uten noe videre diskusjon? Er redd for at jeg kan ende opp i en lignende situasjon etter endt læretid, er derfor jeg spør! Er fagorganisert, men det nytter liksom ikke når bedriften ikke er det.. 

Det er lenge siden, men det løste seg. Jeg tok det via bedriftens tillitsvalgt, og innen kort tid fikk jeg det jeg hadde krav på. Her var det aldri snakk om å finne en jobb som betaler bedre, men å få det lønnstrinnet jeg hadde krav på etter tariff. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 4ed41...35d
rhofset skrev (På 6.8.2009 den 11.38):

Så lenge du ikke er fagorganisert har du heller ikke krav på tarifflønn, men så spørs det hva som står i kontrakten din. 

Kilde? 

Anonymous poster hash: 4ed41...35d

Lenke til kommentar

Det siterte innlegget er nesten 11 år gammelt ...

Dette skal stemme etter hva jeg vet, men det er et unntak hvis en bedrift har tariffavtale. Da skal den minimum følges uansett om den ansatte er fagorganisert eller ikke.

Du kan lese mer om det her https://www.arbeidslivet.no/Lonn/Tariffavtaler/Tariffavtaler-og-tariffavtaledekning/

 

Edit:

Skrivefeil fikset.

Endret av rhofset
Lenke til kommentar
Gjest 4ed41...35d
rhofset skrev (3 minutter siden):

Det siterte innlegget er nesten 11 år gammelt ...

Dette skal stemme etter hva jeg vet, men det er et unntak hvis en bedrift har tariffavtale. Da skal den minimum følges uansett om den ansatte er fagorganisert eller ikke.

Du kan lese mer om det her https://www.arbeidslivet.no/Lonn/Tariffavtaler/Tariffavtaler-og-tariffavtaledekning/

 

Edit:

Skrivefeil fikset.

Bedriften hadde jo tariffavtale. 

Anonymous poster hash: 4ed41...35d

Lenke til kommentar

Det stemmer at du ikkje har rett på tarifflønn om du ikkje er fagorganisert. Tariffavtalen er ein avtale mellom arbeidstakarorganisasjonen og fagforeininga. 

Ein uorganisert arbeidstakar (eller uorganisert arbeidsgiver) er natuleg nok ikkje ein del av denne avtalen, og er derfor ikkje bunden av dei rettar og forpliktelsar som følger av avtalen. 

Litt på samme måte som når din kollega går til arbeidsgiver for å forhandle lønn, så har ikkje du rett på den lønna som din kollega klarer å forhandle fram. Du må forhandle din eiga lønn der du bruker dine argument. I praksis kan det være at arbeidsgiver ikkje orker å bruke tid på å forhandle med kvar enkelt tilsett og der gir alle lik lønn, men då er det fordi arbeidsgiver bestemmer seg for å lønne alle likt. Du har ikkje rett på meir lønn berre fordi din kollega får høg lønn for å være ein eksemplarisk arbeidar med lang erfaring. 

Du må være ein av avtalepartane for å kunne ha ein gyldig avtale. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det stemmer at du ikkje har rett på tarifflønn om du ikkje er fagorganisert. Tariffavtalen er ein avtale mellom arbeidstakarorganisasjonen og fagforeininga. 

Ein uorganisert arbeidstakar (eller uorganisert arbeidsgiver) er natuleg nok ikkje ein del av denne avtalen, og er derfor ikkje bunden av dei rettar og forpliktelsar som følger av avtalen. 

Litt på samme måte som når din kollega går til arbeidsgiver for å forhandle lønn, så har ikkje du rett på den lønna som din kollega klarer å forhandle fram. Du må forhandle din eiga lønn der du bruker dine argument. I praksis kan det være at arbeidsgiver ikkje orker å bruke tid på å forhandle med kvar enkelt tilsett og der gir alle lik lønn, men då er det fordi arbeidsgiver bestemmer seg for å lønne alle likt. Du har ikkje rett på meir lønn berre fordi din kollega får høg lønn for å være ein eksemplarisk arbeidar med lang erfaring. 

Du må være ein av avtalepartane for å kunne ha ein gyldig avtale. 

dette er 100% feil . 

 

https://frifagbevegelse.no/tariffleksikon/ufravikelighetsprinsippet-6.443.530075.b86f2cc516

 

Lenke til kommentar
Gjest 4ed41...35d
The Avatar skrev (8 timer siden):

Det stemmer at du ikkje har rett på tarifflønn om du ikkje er fagorganisert. Tariffavtalen er ein avtale mellom arbeidstakarorganisasjonen og fagforeininga. 

Ein uorganisert arbeidstakar (eller uorganisert arbeidsgiver) er natuleg nok ikkje ein del av denne avtalen, og er derfor ikkje bunden av dei rettar og forpliktelsar som følger av avtalen. 

Litt på samme måte som når din kollega går til arbeidsgiver for å forhandle lønn, så har ikkje du rett på den lønna som din kollega klarer å forhandle fram. Du må forhandle din eiga lønn der du bruker dine argument. I praksis kan det være at arbeidsgiver ikkje orker å bruke tid på å forhandle med kvar enkelt tilsett og der gir alle lik lønn, men då er det fordi arbeidsgiver bestemmer seg for å lønne alle likt. Du har ikkje rett på meir lønn berre fordi din kollega får høg lønn for å være ein eksemplarisk arbeidar med lang erfaring. 

Du må være ein av avtalepartane for å kunne ha ein gyldig avtale. 

Nei. Og det er i fagforeningens interesse, paradoksalt nok, at ansatte som ikke er medlem av foreningen kan bli med som gratispassasjerer. Fordi det stopper arbeidsgivere fra å foretrekke uorganiserte på bakgrunn av lønn eller betaler uorganiserte mer for å lure ansatte ut av forbundene. 

Det du derimot ikke har rett på om du ikke er medlem er jo hjelp fra foreningen og dens advokater i konflikter. 

Dette gjelder selvsagt kun i de tilfellene tariffavtalen bestemmer (grunn)lønn. Jeg vil tro at de fleste medlemmene i feks Tekna forhandler sin egen lønn. 

Anonymous poster hash: 4ed41...35d

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 timer siden):

Det stemmer at du ikkje har rett på tarifflønn om du ikkje er fagorganisert. Tariffavtalen er ein avtale mellom arbeidstakarorganisasjonen og fagforeininga. 

Ein uorganisert arbeidstakar (eller uorganisert arbeidsgiver) er natuleg nok ikkje ein del av denne avtalen, og er derfor ikkje bunden av dei rettar og forpliktelsar som følger av avtalen. 

Litt på samme måte som når din kollega går til arbeidsgiver for å forhandle lønn, så har ikkje du rett på den lønna som din kollega klarer å forhandle fram. Du må forhandle din eiga lønn der du bruker dine argument. I praksis kan det være at arbeidsgiver ikkje orker å bruke tid på å forhandle med kvar enkelt tilsett og der gir alle lik lønn, men då er det fordi arbeidsgiver bestemmer seg for å lønne alle likt. Du har ikkje rett på meir lønn berre fordi din kollega får høg lønn for å være ein eksemplarisk arbeidar med lang erfaring. 

Du må være ein av avtalepartane for å kunne ha ein gyldig avtale. 

Nope. For å sikre at ikke arbeidsgiver skal ha incentiv til å ansette uorganiserte og motarbeide organisering, er også uorganiserte ansatte hos arbeidsgiver med tariffavtale omfattet av tariffavtalen. 

Verken organiserte eller uorganiserte arbeidstakere er part i tariffavtalen, så resonnementet faller allerede der. Det er arbeidstakerorganisasjonen som er part. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...