Gå til innhold

Dårlig lønn etter endt læretid. Bør jeg akseptere dette?


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 uker igjen av min læretid i butikkfaget. Jeg har lenge vært lovet fast stilling etter endt læretid, og skal som faglært ha en lønnstrinn 6 etter HSH sine satser.

 

I dag ble jeg innkalt på kontoret til sjefen. Jeg fikk da vite at daglig leder var uenig i dette, og at jeg må akseptere lønnstrinn 3 dersom jeg ønsker jobb videre i bedriften. Og til dere som ikke tror at dette er noe stor sak:

 

Lønnstrinn 6 tilsvarer rundt 24500,-

Lønnstrinn 3 tilsvarer rundt 20000,-

 

Jeg får altså 4500,- mindre enn det jeg skal ha i følge HSH sine avtaler.

 

Butikken jeg jobber i har altså lønn etter tariff, men når det kommer til faglærte ønsker de gjerne med å drive med lønn under tariff. Er dette akseptabelt? Han som var lærling før meg ligger på lønnstrinn 6. Jeg sa at dette var urettferdig, og fikk til svar: "Å gi han denne lønna var en tabbe til å begynne med".

 

Nå har jeg nesten litt lyst til å slutte i protest, men det er lite jobber på markedet for øyeblikkt. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en bedrift med litt useriøs ledelse. At daglig leder er "uenig" med tariffer, lover og regler har faktisk ikke noen betydning, dette er rammeverk som ment å følges. Lukter litt arroganse, og man kan lure på om vedkommende er like likegyldig til andre ting også.

 

Jeg antar at du er ganske ung, og unge mennesker har en tendens til å bli presset og "lurt" til å akseptere forhold som ikke er forsvarlige og kanskje direkte ulovlige.

 

Står det i kontrakten din at du har rett på lønnstrinn 6? Dette er et viktig punkt. Hvis dette er kontraktsfestet så skal arbeidsgiver ha en veldig god grunn til bryte med den.

 

Når det kommer til ting som har med lønn, goder, forfremmelse osv så bør man ha ting skriftlig. Muntlige avtaler har en tendens til å bli "forandret" uten ens samtykke, spesielt på ting som går arbeidstagers favør.

 

For all del, trå litt varsomt i disse tider. Men kanskje du bør ta en prat med en advokat og se hvor du står hen. Har du alt på din side, så synes jeg du burde ta opp en ny samtale med sjefen.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
For all del, trå litt varsomt i disse tider. Men kanskje du bør ta en prat med en advokat og se hvor du står hen. Har du alt på din side, så synes jeg du burde ta opp en ny samtale med sjefen.

 

Trur det er betre å ta kontakt med fagforeininga til TS, dei har folk til å ta seg av slike ting samt at dei kan gi råd om korleis TS skal gå fram.

Lenke til kommentar
Høres ut som en bedrift med litt useriøs ledelse. At daglig leder er "uenig" med tariffer, lover og regler har faktisk ikke noen betydning, dette er rammeverk som ment å følges. Lukter litt arroganse, og man kan lure på om vedkommende er like likegyldig til andre ting også.

 

Jeg antar at du er ganske ung, og unge mennesker har en tendens til å bli presset og "lurt" til å akseptere forhold som ikke er forsvarlige og kanskje direkte ulovlige.

 

Står det i kontrakten din at du har rett på lønnstrinn 6? Dette er et viktig punkt. Hvis dette er kontraktsfestet så skal arbeidsgiver ha en veldig god grunn til bryte med den.

 

Når det kommer til ting som har med lønn, goder, forfremmelse osv så bør man ha ting skriftlig. Muntlige avtaler har en tendens til å bli "forandret" uten ens samtykke, spesielt på ting som går arbeidstagers favør.

 

For all del, trå litt varsomt i disse tider. Men kanskje du bør ta en prat med en advokat og se hvor du står hen. Har du alt på din side, så synes jeg du burde ta opp en ny samtale med sjefen.

 

Det står ikke i arbeidskontrakten min at jeg har krav på lønnstrinn 6, men det står i HSH sine tariffavtaler at ferdig faglærte skal begynne på dette lønnstrinnet. Bedriften jeg jobber i følger denne tariffavtalen, men når arbeidstakere begynner å koste penger på grunn av endt utdanning, så gjelder åpenbart ikke denne avtalen. Sjefen min vet at det er trangt arbeidsmarked i dag, og derfor vanskelig å få ny jobb. Jeg mener at de utnytter dette, og dermed nekter meg den lønna jeg har krav på. Føler meg snytt, men kan samtidig ikke gå arbeidsledig.

 

Siden bedriften jeg jobber i lenge har sagt at jeg skal få fast jobb, samt følger HSH sine avtaler om lønn, var det for meg helt klart hvilken lønn jeg skulle få. Nå ligger jeg langt under tariff, og planene om bil og leilighet må jeg derfor parkere helt.

 

Edit: Jeg ønsker samtidig å poengtere at han som var lærling før meg går på lønnstrinn 6. Han er yngre enn meg og har samme stilling.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Nei, men har fått anbefaling fra mange om å organisere meg på grunn av dette.

Så lenge du ikke er fagorganisert har du heller ikke krav på tarifflønn, men så spørs det hva som står i kontrakten din. Står det der at du skal ha tarifflønn så skal du jo såklart ha det.

 

Er det slik å forstå at du er fremdels lærling som er tilbudt en ny kontrakt på arbeid etter lærlingetiden er ut? DVS at du nå har en lærlingekontrakt som går ut om ca 2 uker?

Lenke til kommentar
Nei, men har fått anbefaling fra mange om å organisere meg på grunn av dette.

Så lenge du ikke er fagorganisert har du heller ikke krav på tarifflønn, men så spørs det hva som står i kontrakten din. Står det der at du skal ha tarifflønn så skal du jo såklart ha det.

 

Er det slik å forstå at du er fremdels lærling som er tilbudt en ny kontrakt på arbeid etter lærlingetiden er ut? DVS at du nå har en lærlingekontrakt som går ut om ca 2 uker?

 

Er ennå lærling, men har bestått fagprøven. 20. august skal jeg etter planen gå over til "tarifflønn".

Lenke til kommentar
De har helt lov til å gjøre dette så lenge du ikke er organisert. Du har bare krav på tarifflønn så lenge du er organisert, og å ikke være organisert er jo tullete. Meld deg inn I DAG!

 

Da er det på en måte bra at jeg ikke er organisert, for dersom de måtte gitt meg lønnstrinn 6 på grunn av dette, så ville jeg stått uten jobb etter endt læretid.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering i saken:

 

I dag ble jeg servert ny ansettelsesavtale. Denne ble fylt ut av min arbeidsgiver, hvor jeg som sagt må akseptere lønnstrinn 3. Men nå viser det seg at kontrakten har visse punkter ferdig utfylt. Det står faktisk i kontrakten at bedriften er bundet av følgende tariffavtale: HS/HSH.

 

De binder seg som sagt til å følge denne tariffavtalen, men de har gitt meg et lønnstrinn som er 3 hakk under tariff.

Lenke til kommentar

Ikke aksepter den kontrakten uten videre. Dersom det står i kontrakten at man skal følge HSH, så skal du faktisk ha lønnstrinn 6.

 

Jeg vil tro at du kan ha en god sak her hvis du tar med dette til en advokat. Det skal forøvrig også tas med i betraktningen at han andre som jobber der har lønnstrinn 6, og det alene er vel egentlig bevis på at du har rett på det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...