Gå til innhold

Canon EOS 450D eller Canon EOS 500D - egne erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg skal som sagt før få tak i et speilrefleks.

Beklager at jeg lager enda et nytt innlegg, men jeg vet ikke om folk legger merke til mitt spørsmål om jeg stiller det på mitt forrige innlegg. Uansett; jeg vurderer å kjøpe enten Canon EOS 450D eller Canon EOS 500D - noen som kan si noe om disse?

 

Kjekt å få vite om egne erfaringer av disse to speilrefleksene, og om de anbefales av dere. Er helt nybegynner, og ønsker et godt kamera. Regner med at de fleste speilrefleksene er gode, bare så det er sagt. Derfor har valget falt på en av de nevnte (450D eller 500D) og tips er alltid fint å få.

 

Bildene er hentet fra google, og det så kanskje litt rotete ut, men jeg lar dem være.

post-193159-1249392936_thumb.jpg

post-193159-1249392943_thumb.jpg

Endret av xWhatsernamex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du føler behovet for opptak av video, så kjøp 500D.

 

Hvis du tviler på at du i stor grad skal bruke kameraet til å ta opp video, så gå for 450D.

 

Her er noen av forskjellene/likhetene:

- Kamerahusene er helt identiske i utvendig mål

- 12,3 vs 15 mpx

- bedre batteritid på 450D (400 vs 500 bilder)

- Bedre oppløsning på LCD skjerm på 500D

- Skuddtakt: 3,5 bilder/sek(450D) 3,4 bilder/sek(500D)

- Digic III vs Digic IV bildeprosessor

- Mulighet for video på 500D

- Nyere menysystem på 500D

- Mulighet for høyere ISO-verdi på 500D

 

 

Selv har jeg 450D og er kjempefornøyd med det. 500D er klart et nyere kamera, men også en del dyrere. Selv hadde jeg kanskje valgt 450D + Tamron 17-50mm i stedet for 500D med kitobjektivet. (40D er jo også en mulighet)

Dersom du ikke prioriterer videomuligheten foran et bedre objektiv da.

 

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EO...i/verdict.shtml

(her står det sammenlikning mellom de to, litt ned på siden)

Endret av th_88
Lenke til kommentar

Takk for nyttig hjelp!

Jeg er nok ikke særlig interessert i videoopptak. Nå har jeg et kompaktkamera som jeg tar bilder med, der er det også videoopptakmulighet (om jeg kan skrive det slik), men jeg bruker det aldri. Foreløpig er 450D mitt valg, men jeg må nok se litt mer. Takk for linken også, den skal definitivt sjekkes ut! :- )

Lenke til kommentar

Hyggelig å hjelpe til, her skal du få litt til.

 

 

Canon EOS 450D kamerahus 4.685,-

Tamron SP AF 17-50mm

f2.8 XR Di II for Canon 3.385,-

SUM 8070,-

 

Canon EOS 500D kit 7.190,-

Prisene er hentet fra japanphoto.no

 

som du ser så sparer du snaue 900 kroner på å velge 500D med kitobjektivet, men ved å legge i disse ekstra kronene får du en bedre pakke enn om du skulle gått for 500D kit mener jeg.

 

Da jeg kjøpte mitt kamerea kjøpte jeg det med kitobjektivet, noe jeg har angret på senere.

Men jeg viste desverre ikke bedre da jeg kjøpte kameraet.

Lenke til kommentar

Helt sant, jeg kjøpte også med KIT og angrer på det nå(450d). Har anskaffet meg en Tamron 17-50, 2.8 nå senere.

 

Skal du drive med video eller bilder? jeg vet ikke helt, men for meg er det litt rart å kjøpe kamera med videofunksjon, selv om det muligens kunne vært litt moro å leke med engang i blant.

Lenke til kommentar

Jeg støtter også oppunder 450D med Tamron 17-50mm f2.8 fremfor 500D 18-55mm-kit.

 

500D har 15mp, som gir deg mulighet til å croppe litt mer. Denne sensoren er kresen på optikken (18-55mm IS er i grenseland for hva som er godt nok). 500D er også bedre på ISO-støy, og er vel bortimot like god på 3200, som 450D er på 1600. Dog vil et lyssterkt Tamron 17-50mm f2.8 på 450D kompansere for dette.

 

500D er et litt bedre kamerahus enn 450D. Men 450D med 17-50mm f2.8 kontra 500D med 18-55mm er rått parti til førstnevnte, hva bildekvalitet angår.

Lenke til kommentar

Har lekt meg litt med 500D noen dager nå, og må si at videofunksjonen er totalt ubrukelig. Du har ikke autofokus, du har ikke kontroll over blender eller ISO. Jeg filmet litt inne på stua og der lå jeg konstant på iso 1600. Så masse støy i bildet. Og veeeldig smalt fokusfelt. Så mitt råd er også å gå for 450D og legge resten av pengene i objektiv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...