Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til Router.. må skru av firewall


Anbefalte innlegg

hei, jeg lurte på om noen kunne plz hjelpe meg med å skru av firewall på routern min.. det er så sinsykt irriterende! jeg har en NETGEAR web safe Router og produkt koden er RP114. jeg skjønner egentlig ikke en dritt av det så forklar nøye. gjerne steg for steg. har skjønt at jeg må åpne portene eller noe, men hvordan? hvis noen hadde giddet å hjelpet meg med dette hadde jeg vært evig takknemmelig!

 

på forhånd Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du disable NAT?

De aller fleste NAT routere kan konfigureres slik at software'en ikke legger merke til den. Hvilke program er det du har problemer med?

 

Har du feks. NGT som leverandør, kan du kjøpe et enkelt subnet. Det koster 100,- i mnd, men du sitter med en "ekte" ip.

 

NAT blir bla. brukt for å dele en "ekte" ip addresse på flere maskiner, feks hvis du sitter i et hjemmenettverk.

 

Om og hvordan du kan disable NAT, varierer fra router til router, og fra ISP til ISP. Dersom du ikke har fått routeren fra ISP'en din, kan du jo bare koble PC'en din direkte på internet linja utenom routeren din.

 

Fram til IPv6 begynner å bli utbredt, vil nok NATting være veldig vanlig på hjemmenettverk.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du disable NAT?

De aller fleste NAT routere kan konfigureres slik at software'en ikke legger merke til den.  Hvilke program er det du har problemer med?

 

Har du feks. NGT som leverandør, kan du kjøpe et enkelt subnet.  Det koster 100,- i mnd, men du sitter med en "ekte" ip.

 

NAT blir bla. brukt for å dele en "ekte" ip addresse på flere maskiner, feks hvis du sitter i et hjemmenettverk.

 

Om og hvordan du kan disable NAT, varierer fra router til router, og fra ISP til ISP.  Dersom du ikke har fått routeren fra ISP'en din, kan du jo bare koble PC'en din direkte på internet linja utenom routeren din.

 

Fram til IPv6 begynner å bli utbredt, vil nok NATting være veldig vanlig på hjemmenettverk.

 

eneste jeg vil vite er hvordan jeg får spilt warcraft og starcraft online med en på laget mitt.. det går ikke med en på nettverket pga firewall. og jeg kan ikke motta DDC osv. jævla dritt egentlig.. hehe, lettere å forstå: jeg kan ikke "create" games online. og når jeg og en venn "joiner" det samme gamet så lagger det noe inni helvete. (denne vennen er også på routern)

Lenke til kommentar

Det som ingen har sagt men som de godt kunne ha gjort (sleivspark ja, er man lei av å forklare kan man heller la være å svare) er at forskjellige tjenester på nettet bruker såkalte porter.

 

www bruker port 80

ftp bruker port 20 og 21

telnet port 23

pop (email) 110

etc...

etc...

 

Hver IP har så en drøss slike porter, disse portene er standardiserte. Alle www-browsers "vet" at de skal gå på port 80 når de "besøker" en IP. Det samme med ftp program, email klienter etc...

 

Ditt hjemmenettverk har bare en IP utad, men en hel haug med porter. Hvis en maskin skal komme gjennom routeren og ut for å ta kontakt med en maskin der, er det ganske greit, det går bare en vei til den andre maskinen.

 

Men om en maskin vil komme utenfra og inn, er det ikke gitt hvilken maskin den skal gå til, det er sikkert flere å velge mellom, men IP'en kan ikke fortelle hvilken som trengs.

 

Løsningen ===>

 

Ved å konfigurere routeren kan du bestemme hvilke porter som skal gå til hvihlke maskiner.

 

Hvis du vil sette opp en web server bak routeren, må du forwarde alle port 80 forespørsler til denne maskinen. Lokalt har man typisk en 10.0.0.x eller 192.168.x.x IP, denne må du finne først! Hvis du har NGT har du 10.0.0.x IP

 

"hostname -i" i linux eller "ipconfig" i windows NT/2000/XP

 

Du må så telnet'e inn på routeren, "telnet 10.0.0.1" og finne ut hvordan du skal be den forwarde alle port 80 forespørsler til 10.0.0.2 for eksempel, hvis det er maskinen du vil kjøre webserver på

 

Dette kan også gjøres via web på nextgentel's web sider! husker ikke URL i farta, det er mulig du også må oppgradere routeren før du går gjort det.

Lenke til kommentar
huhei, stort bilde.

 

jeg tviler på at blizzardspill trenger routing og rot med NAT, da er det nok heller firewall som må disables

 

men som sagt, jeg har ikke spilt noen av spillene online, så jeg vet ikke.

 

du får muligens svar av andre som vet.

 

det er firewall jeg helst vil ha av ja

Lenke til kommentar

Firewall's har ingenting med dette å gjøre. Du må forwarde riktige porter til din lokale IP.

 

Etter 2 sekunders søking, fant jeg ut at port 6112 til 6119 brukes av Warcraft III og Starcraft. Ifølge blizzard.com, kan du fint hoste Warcraft III spill bak en NAT router, mens det ikke går i Starcraft (men du kan fint joine spill).

 

Så det du gjør på routeren din, er at du går til linje 3, taster inn 6112 i "Start port", 6119 i "End port" og taster inn din lokale IP i "Server IP address" feltet.

 

Din lokale ip finner du ved å gå ut i et dos prompt og skriv "ipconfig" (i Win9x går du til Startmenyen, run og skriver inn winipcfg).

Lenke til kommentar
Firewall's har ingenting med dette å gjøre. Du må forwarde riktige porter til din lokale IP.

 

Etter 2 sekunders søking, fant jeg ut at port 6112 til 6119 brukes av Warcraft III og Starcraft. Ifølge blizzard.com, kan du fint hoste Warcraft III spill bak en NAT router, mens det ikke går i Starcraft (men du kan fint joine spill).

 

Så det du gjør på routeren din, er at du går til linje 3, taster inn 6112 i "Start port", 6119 i "End port" og taster inn din lokale IP i "Server IP address" feltet.

 

Din lokale ip finner du ved å gå ut i et dos prompt og skriv "ipconfig" (i Win9x går du til Startmenyen, run og skriver inn winipcfg).

 

men det er jeg OG en venn som skal joine SAMME game! og spille det UTEN firewall lag. jeg klarer fint å joine games alene. men fortsatt ikke create

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...