Gå til innhold

Hvor lange årer til robåt? Hvilken lakk?


Anbefalte innlegg

Har fått et par uferdige årer på 3,8 meter (17cm omkrets), og lurer på hvor lange jeg skal kutte de til.

 

Bredden på båten er 155 cm fra åregaffel til åregaffel, og det er ca 40 cm fra vannet og opp til åregaflene. Om dere vil vite flere mål, bare spør.

 

Jeg ønsker å ro fortest mulig. Båten brukes i sjøen, men jeg har et par årer på ca 2,4 m som jeg tenker å bruke om det blir for mye vind.

 

Bare kom med det dere tror er passelig. Jeg tenker det er bedre med for lange enn for korte. Kan kutte de kortere senere om de blir for lange.

 

Edit: Lurer også på hvilken lakk/olje som er best til årer som skal brukes, ikke bare være til pynt.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har kappet de til 3.3 m i sommer, og tester de neste år når jeg hår oljet de.

 

Men svar på spørsmålet:

De årene jeg har på 2,4 m er for korte, men jeg tenker jeg kan bruke de som reservepar, til trange farvann og om det blir for mye vind. Derfor vil jeg ha de nye årene merkbart lengre, men er redd de kan bli for tunge å løfte opp fra vannet pga. tykkelsen på årene.

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde vel også gjort som deg (kappet de ned litt for å se om det passer!)

Lager du nye håndgrep også? Altså slipe ned rundt der du skal holde slik at du får et korrekt anatomisk grep.Det er fint å ro ja. Stille og fredelig og bra gymnastikk :-)

 

Jeg har en 8 fots pioner lettjolle og en 15 fots trebåt som det var innenbordsmotor på, men som desverre har hatt påhengsmotor de siste 15 år. Det er best å ro med trebåten synes jeg, men ville helst ha hatt en egen robåt. Er på jakt etter en ny motor til trebåten nå, men innenbords bensinmotorer lages vel ikke lengere?

 

God kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...