Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Strekke nettkabel mellom 2 Hus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Max lengde på kabelen er 100 meter for å sikre at kommunikasjonen blir feilfri.

 

Hvis kabelen får henge uforstyrret og ikke er i umiddelbar nærhet av strømførende kabler/ledninger, kan du bruke vanlig kat5 UTP. Kat5 STP er dog å anbefale.

 

Jeg har benyttet flere kat5 UTP kabler ute i 2 vintre nå uten problemer, men de blir stive når kvikksølvet er lavt. Derfor må de ikke røres for mye.

Lenke til kommentar
Max lengde på kabelen er 100 meter for å sikre at kommunikasjonen blir feilfri.

 

Hvis kabelen får henge uforstyrret og ikke er i umiddelbar nærhet av strømførende kabler/ledninger, kan du bruke vanlig kat5 UTP. Kat5 STP er dog å anbefale.

 

Jeg har benyttet flere kat5 UTP kabler ute i 2 vintre nå uten problemer, men de blir stive når kvikksølvet er lavt. Derfor må de ikke røres for mye.

Den er tenkt hengende sammen med en vanlig antennekabel som henger mellom husene nå.

En antennekabel vil kanskje forstyrre? Skjermer en Cat5 STP evnt for disse forstyrrelsene?

Lenke til kommentar
En vanlig cat5 kabel vil sprekke opp og ødelegges iløpet av en vinter eller to.  Du trenger en cat5 kabel som ligger inne i en gummihylse fylt med en gelé lignende masse.  Dessverre husker jeg ikke hva denne type kabel heter.

 

sikker på at den vil sprekke opp, en jeg snakka med hadde lagt dette ute, både over og under jorda i rør og den har holdt fint i flere år.

Tror det holder bra med valig utp hvis den for ligge stille.

Jeg har lagt kat 6 ned husveggen i kanal og fuget igjen alle mulige åpninger så da er kulda den eneste fienden som jeg ikke har no tro på vil ødelegge den med det første.

Er verdt et forsøk uansett mener nå jeg, om jeg ikke husker feil så vaselinfyllt kabel mye penger ca 14kr meteren (husker ikke om det var kat 6 eller 5), men når da kat 6 kabelen jeg ellers skulle bruke kosta 4kr meteren så var ikke valget vansklig. Prøv først å se om det holder, men blir det mye bevegelse i kabelen og den henger relativt ubeskyttet til så bruk utendørskabel, p åvegg bør det holde med utp.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at lengden ikke overskrider 100meter som skrevet over. Har selv ogsaa lagt dette flere steder, og dersom du legger den i roer i bakken ligger den trykt og godt. Dersom du skal vaere helt sikker kan du legge den frostfritt, noe som varierer med hvor du er i verden :smile: En fin maate og legge mellom 2 hus er aa foelge bed og lignende, disse er ikke noe problem og grave i uten at naboen blir gal :wink: En cat5 kabel er ikke dyr,saa om kabelen bare varer i 2 aar er det fortsatt oekonomisk aa legge denne i forhold til en dyr kabel med kapsling rundt. (selv tror jeg at kabelen vil vare lengre enn det dersom det bare er vaer og vind som paavirker denne). Paa jobben hos oss er dette (standard cat5) en av de billigste kablene vi selger..

Lykke til :yes:

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha luftspenn, kjør på med billig kabel. Kjøp så plastbelagt stålwire fra biltema, og en pose strips, koster ikke mange kronene. Tvinn nå kabelen rundt wiren ca 1 omdreining pr. meter, og strips hver meter, gjerne ennå tettere. Spenn fast wiren så stramt du klarer i mellom husene. Nå har du et solid luftspenn. Det er svært viktig at du bruker en wire (eller kabel ferdig med wire) hvis du skal ha såpass langt luftspenn. Kabelen alene holder ikke! Og værtfall ikke en uskjermet. Den ytterste PVC isolasjonen på kabelen holder i minst 5 år, og da har det sikkert kommet noe nytt på markedet :roll: eller så har en av dere flyttet :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...