Gå til innhold

Innkjøpsliste av kamerautstyr


Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden kjøpte jeg Pentax smc DA* 16-50mm f2.8 ED AL [iF] SDM og Pentax K20D. jeg har tittet litt på andre linser for å være bedre rustet til å ta flere typer bilder. (jeg er blant annet ikke helt fornøyd med objektivet når jeg har tatt bilder av blomster men det er kanskje ikke så rart siden det ikke er et macro-objektiv).

Jeg har derfor satt opp en liste med hvilke objektiver jeg vurderer i forskjellige kategorier og vil gjerne ha tilbakemelding på dette.

Macrolinse:
Sigma 180mm F/3.5 EX APO Macro DG for Pentax og/eller


Telezoom:
Sigma 150-500mm Sigma 150-500mm F5-6,3 (anskaffet) og/eller
Pentax smc DA* 60-250mm f4 ED IF SDM

Vidvinkel eller normalzoom:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (anskaffet)
Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM for Pentax (anskaffet)

Blitz:
Pentax AF-540FGZ og/eller
Sigma Electronic Macro Flash EM-140 DG (ringblitz) (anskaffet)

Annet:
Pentax batteigrep med ekstra batteri (anskaffet)
Lowepro Flipside 300 sekk (anskaffet)
Think Tank Retrospective 20 (anskaffet)
Manfrotto 055PROB tripod (fått)
Manfrotto 498RC2 kulehode (anskaffet)
Manfrotto 785SHB tripod (anskaffet) - bygget om og brukes som tripod til blitz
Manfrotto 709b (anskaffet) - bordstativ

Kamerahus
Pentax K-5 II (anskaffet)
Fujifilm FinePix X20 (anskaffet)
Canon PowerShot G9

Endret av ilpostino
Oppdatert informasjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med et ypperlig kameravalg!

Jeg sikler også på Sigma 30mm f/1.4, hadde dette i olympusfatning tidligere, og var svært fornøyd med det (bortsett fra størrelse og vekt, naturligvis).

Angående makro ser jeg at mange går for Tamron 90mm f/2.8. Har ingen erfaringer med dette selv, men prisen er hyggelig og mange virker fornøyde med det.

Lenke til kommentar

Jeg både 55-300mm og 60-250mm har fått en del skryt av Pentax brukere (bare se i Pentaxtråden her på forumet ;) ), så tror du blir fornøyd uansett hvilken av de du velger. Når det gjelder makro, vil jeg også anbefale Tamron 90mm, litt billigere, og omtrent like bra. Pentax kommer forresten med 30mm, men når den kommer er ikke avgjort, så jeg tror jeg villle ventet litt med kjøp av Sigma 30mm.

Lenke til kommentar
30mm er ikke vidvinkel på K20D, det er en normal. Jeg har selv den Sigmaen (30 f/1,4) og den er helt super, (men ikke vidvinkel). Står på kameraet mitt hver gang jeg går ut og ikke vet helt hva jeg skal fotografere.

 

ja, du har vel rett i at det er feil betegnelse. fant dog ikke noen videre som var mer lyssterk.

Lenke til kommentar

Det er klart at 60-250 banker 55-300 i støvet. Det være seg både rent mekanisk og optisk. Ulempen er selvfølgelig at 60-250 er en god del tyngre.

 

Men. Svaret på det spørsmålet avhenger egentlig mye av bruken. Skriver du kun ut i lite format, eller kun viser bildene på weben, så er forskjellene ikke så synlige i praktisk bruk. Om du beskjærer så stiller det seg anderledes, bilder fra 60-250 vil tåle mye mer beskjæring.

 

For å se hva jeg mener med webvisning, kan det være en ide å ta seg en tur på Pentaxphotogallery.com. Velger du "Browse all photos by" "IMAGE DATA" kan du studere bilder tatt med bestemte objektiver. Det er ikke lett å kåre en vinner ut fra disse bildene.

Lenke til kommentar
Med unntak av lysstyrken - hvor stor forskjell er det egentlig på Telezoom-linsene jeg har satt opp?

Fordelene til 55-300mm er vekt, størrelse og pris, mens fordelene til 60-250mm f4 er lysstyrke, byggekvalitet, bedre fokus- og zoomring, værtetting, stativfeste, AF og nærgrense. Så hvis du har råd, så ville jeg gått for sistnevnte.

Lenke til kommentar
For ikke så lenge siden kjøpte jeg VPentax smc DA* 16-50mm f2.8 ED AL [iF] SDM og Pentax K20D. jeg har tittet litt på andre linser for å være bedre rustet til å ta flere typer bilder. (jeg er blandt annet ikke helt fornøyd med objektivet når jeg har tatt bilder av blomster men det er kanskje ikke så rart siden det ikke er et macro-objektiv).

 

Jeg har derfor satt opp en liste med hvilke objektiver jeg vurderer i forskjellige kategorier og vil gjerne ha tilbakemelding på dette.

 

Macrolinse:

(Den jeg kjøper kommer mest til å bli brukt til blomster, innsekter osv)

Pentax smc D FA 100mm f2.8 macro eller

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Pentax

 

Telezoom:

Pentax smc DA 55-300mm f4-5.8 ED eller

Pentax smc DA* 60-250mm f4 ED IF SDM

 

Vidvinkel:

(Greit å ha et lyssterkt vidvinkel til dårlige lysforhold)

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM for Pentax

 

Blitz:

Pentax AF-540FGZ

Sigma Electronic Macro Flash EM-140 DG (ringblitz) eller

PENTAX AF160 FC macro flash (ringblitz)

 

Annet:

Pentax batteigrep med ekstra batteri

Lowepro Flipside 300 sekk

 

 

edit: la til em vanlig blitz.

edit 2: la til sekk

Macro objektiver som du bør vurdere i tilegg er Sigma 70mm og Pentax 50mm. Begge er testet med fremragende resultater. Du velger egentlig ikke galt uansett hvilket macro objektiv du velger. Alle, uansett merke regnes som meget bra. Det er arbeidsavstanden som er forskjellen. Hvis du er veldig inntresert i innsekter kan du jo vurdere Sigma 180/3,5.

Ringblitser er supert til macro. Gir litt flatt lys. Selv bruker jeg løs blits med ledning, blitssko-blits for å få litt mer naturlig lys.

60-250 er et fantastisk objektiv, skarpt fra største blender. Kjøp den hvis du har råd! Den har blitt mitt favorittobjektiv.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
(jeg er blandt annet ikke helt fornøyd med objektivet når jeg har tatt bilder av blomster men det er kanskje ikke så rart siden det ikke er et macro-objektiv).

Jeg ser du vurderer lengre brennvidde. Til blomster vil jeg anbefale noe i området 70-90 mm. Til insekter er derimot 150 og oppover helt glimrende. De rundt 100mm er mer til kombinert blomster og insekter.

 

Mye av hensikten med lengre brennvidde er å få lengre arbeidsavstand mellom fronten på objektivet og insektet. Blir det kort avstand så har insektene en tendens til å stikke av.

 

Lengre brennvidde vil gjøre det litt vanskeligere å holde kameraet stabilt når man skal ta blomsterbilder. Makrobilder generelt tar man ofte med veldig liten blenderåpning (f/8-f/22) for å få mest mulig dybdeskarphet og da kan lukkertida bli et problem.

 

Tamron har et objektiv jeg har siklet litt etter i det siste. Det er en 60mm og dermed glimrende brennvidde for blomster. Dette har to veldig fine egenskaper:

- f/2.0 er glimrende for portretter

- Uvanlig lang arbeidsavstand: 100 millimeter mellom objektiv og motivet på 1:1 forstørrelse. Dette er mer enn de fleste objektiver rundt 100mm brennvidde har. Det vil si at det passer fint for litt sky insekter også.

 

Det er bare en enrom hake ved dette: Det finnes ikke til Pentax ennå, men etter lanseringen for Canon/Nikon så annonserte Tamron at det kom en utgave for Sony også. Jeg har derfor håp om at de lanserer en utgave for Pentax snart også.

 

Tamron Develops SP AF60mm F/2.0 Di II MACRO 1:1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...