Gå til innhold

Skal jeg velge Canon eller Nikon?


Anbefalte innlegg

Selv er jeg særdeles lite nøytral og har ingen erfaring med annet enn 350D og 40D hos Canon av nyere modeller, men det vanlige tipset er jo at du drar til en fotobutikk og spør om å få bruke begge kameraene litt.

Bildekvaliteten mellom de to er det nok ikke stor forskjell på. Det viktigste er ofte den følelsen du selv får av å bruke kameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har egentlig bare et tips: Ikke hør på en eneste person her inne som ikke har erfaring over lang tid med begge kameramerkene. ;)

 

Det er jo ikke sånn det funker. Man velger seg et merke litt randomly og så sier man bare at det er best hele tida uansett.

 

Forresten så skjønner jeg ikke hvordan noen kan være så lojal til et stort fremmed firma. Hver gang det kommer ut en modell fra et hvilket som helst firma burde det vekke interesse hos "gear heads"..

 

Btw, det er ikke bildekvaliteten som først skiller min 5D og Oly E-510.. Trådstarter bør velge kamera ut i fra hvilke objektiver han/hun vil ha, hvilke funksjoner kameraet har og hvordan det er i bruk. Det er det viktigste. Dårlige bilder tar man med alle kameraer uansett..

 

Det er litt som fanboygreiene Audi/BMW, egentlig like forunderlig hver gang å se hvor merkefrelste noen kan bli, og hvor godt de alltid kjenner til "fiendens" svakheter og ofte uten å egentlig vite i praksis.

 

Å starte en tråd der noen setter de to store opp mot hverandre får frem mange snodige og forunderlige argumenter, dog føler jeg vel at Nikonfansen er kjappest og høyest ute stort sett. Litt sånn der mac/pc hvor begge har best avgud og ingen inrømmer noen svakheter, bare påpeker den andre sine, hehe

 

(seff har jeg Canon :tease: )

 

Tor

Lenke til kommentar
Selv er jeg særdeles lite nøytral og har ingen erfaring med annet enn 350D og 40D hos Canon av nyere modeller, men det vanlige tipset er jo at du drar til en fotobutikk og spør om å få bruke begge kameraene litt.

Bildekvaliteten mellom de to er det nok ikke stor forskjell på. Det viktigste er ofte den følelsen du selv får av å bruke kameraet.

 

Det der har alltid forundret meg litt, hvilke butikker låner ut kameraer/objektiver slik at kundene får prøvd de? Har sett endel som snakker som om det de bare tar seg en tur og lånprøver et kamera og leverer det tilbake etter dager/uker for så å lånprøve et annet. Vet ikke om noen butikker her jeg bor som praktiserer dette, og her er det mange butikker med fotoutstyr.

 

Å holde i de i butikken etpar minutter sier ikke så mye da man behøver noe mer tid og ro mener nå jeg, det er ikke så stor forskjell på husene som pærer og meloner heller, men du antyder jo lengre "bruk", må jo være det etter utsagnet ditt(?)

 

Men hvor? Eller snakker vi her om kompisgreier? Hvor noen kjenner noen i en butikk osv osv, for da er det i såfall uinteressant. Jeg spurte forleden hos Japan Foto her i nærheten om det var noe byttemuligheter dersom jeg angret, men nei, de hadde ikke det engang..

 

Tor

Lenke til kommentar

Er selv en hobbyfotograf med fetish for speilrefleks. :p

 

Har kun hatt ett speilreflekskamera før jeg investerte i nytt nå for en uke siden.

 

Kjøpte et analog canon EOS500 i 1998, og det fungerte knirkefritt, bokstavelig talt, i 5 år. En dag jeg var ute og skulle ta noen bilder av sønnen min, skvatt jeg til da det plutselig kom en sinnsyk hyle/knirkelyd fra linsa. Viste seg å ha blitt slakk i drevene til autofokusen slik at de hyler når kameraet skal fokusere.

Etter dette har kameraet stort sett ligget på hyllen, helt til nå når jeg bestemte meg for å kjøpe digitalt speilrefleks (litt lei av å ta bilder med mobiltelefonen :D ).

 

Begynnte vel for ett par måneder siden å lete på nett. Valget var egentlig mellom Nikon og Canon.

Har en onkel som er fotograf, og han har i alle år sagt stort sett det samme som deg SHPhoto. Men siden jeg allerede hadde Canon, så ble det et vanskelig valg, helt til at jeg kom over et brukt Olympus E-300 på finn.no

Startet da å lete etter mer info om dette kameraet, og kom frem til at E-420 kanskje var tingen. Men etter å ha funnet en video på youtube av E-520, var saken klar. Her var kameraet for meg.

 

Sjekket prisene hos Japan Photo, og dermed var bestillingen på vei.

Kit med ett objektiv og tilbehør samt 4GB CF minnebrikke kom på 4518,- inkl. frakt.

 

Til nå er jeg superfornøyd med kameraet. Enkelt i bruk og menyene er lett å finne ut av.

Om det absolutt ikke er et must å kjøpe canon eller nikon, så vil jeg anbefale en titt på olympus. Tror du finner like bra kamera der, til en rimeligere penge.

Endret av ED209
Lenke til kommentar

FWIW, Tor, så var det motsatt før. Da hadde vi Nikonister en stri tørn med all Canon-fanboysen som skrek og hoiet om hvor overlegne de var. Tidene har helt klart forandret seg...

 

Selv om jeg aldri ville vurdert et systembytte, så mener jeg helt oppriktig at det er komplett irrelevant hvilket system man kjøper seg inn i som nybegynner. Man vet stort sett fint lite om hva man egentlig ønsker seg, og alle systemer tilbyr alt man trenger som "hverdagsfotograf". Derfor - mener jeg - skal man se på to ting som førstegangskjøper:

* Ergonomi - føles kameraet godt i hånden (det eneste du realistisk sett kan gjøre deg opp en mening om i butikken - menyer ol. er forvirrende i starten uansett)

* Tekniske egenskaper ved de aktuelle kamerahusene/objektivene - det er mulig å si at et kamerahus er mer avansert enn et annet. Kjøp det mest avanserte du har råd til uten å kompromisse på optikken. Man angrer sjelden på at man kjøpte noe som hadde for mange funksjoner. De tekniske egenskapene ved en sensor er kanskje ikke kjempeviktige så lenge alt går bra, men når man driter seg ut og må fikse ting i post, da kan forskjellene være enorme.

 

Ikke lås deg til Canon og Nikon. Det er idioti. Om Pentax, Sony eller Olympus kan tilby noe som er minst like godt, så er det ingen som helst grunn til ikke å vurdere det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Av Nikon og Canon vil jeg si Nikon.

 

Har håndtert Canon 40D og Nikon D300. Personlig synes jeg Canon er mindre brukervennlig enn Nikon.

 

Jeg har Pentax og skal bytte system. Ikke p.g.a. av at Pentax er dårlig, det er andre årsaker. Jeg står fritt til å velge hva jeg vil.

 

Valgene mine er Nikon D700 og Olympus E-serie. Jeg klarer ikke å bestemme meg p.g.a. de store forskjellene på systemene og kameraene.

Skal heldigvis bruke lang tid på å bestemme meg. Men akkurat nå står Olympus som førstevalg. I mellomtiden skal jeg bruke ett kompaktkamera, Panasonic LX3.

Lenke til kommentar
Er selv en hobbyfotograf med fetish for speilrefleks. :p

 

Har kun hatt ett speilreflekskamera før jeg investerte i nytt nå for en uke siden.

 

Kjøpte et analog canon EOS500 i 1998, og det fungerte knirkefritt, bokstavelig talt, i 5 år. En dag jeg var ute og skulle ta noen bilder av sønnen min, skvatt jeg til da det plutselig kom en sinnsyk hyle/knirkelyd fra linsa. Viste seg å ha blitt slakk i drevene til autofokusen slik at de hyler når kameraet skal fokusere.

Etter dette har kameraet stort sett ligget på hyllen, helt til nå når jeg bestemte meg for å kjøpe digitalt speilrefleks (litt lei av å ta bilder med mobiltelefonen :D ).

 

Begynnte vel for ett par måneder siden å lete på nett. Valget var egentlig mellom Nikon og Canon.

Har en onkel som er fotograf, og han har i alle år sagt stort sett det samme som deg SHPhoto. Men siden jeg allerede hadde Canon, så ble det et vanskelig valg, helt til at jeg kom over et brukt Olympus E-300 på finn.no

Startet da å lete etter mer info om dette kameraet, og kom frem til at E-420 kanskje var tingen. Men etter å ha funnet en video på youtube av E-520, var saken klar. Her var kameraet for meg.

 

Sjekket prisene hos Japan Photo, og dermed var bestillingen på vei.

Kit med ett objektiv og tilbehør samt 4GB CF minnebrikke kom på 4518,- inkl. frakt.

 

Til nå er jeg superfornøyd med kameraet. Enkelt i bruk og menyene er lett å finne ut av.

Om det absolutt ikke er et must å kjøpe canon eller nikon, så vil jeg anbefale en titt på olympus. Tror du finner like bra kamera der, til en rimeligere penge.

 

Vil støtte deg her, det finnes faktisk kameramerker som du kan ta strålende bilder med uten at de heter Canon.

 

Olympus E-420 kit 2999,-

Olympus E-520 kit 3999,-

Sony Alpha 200 kit 3499,-

Og Pentax osv..

 

Fordelen med f.eks E-520 er at den har bildestab. i huset slik at du da får bildestab. uansett objektiv. Den har også et støvrensesystem som virker (reklamasjon) om du får støv på sensor..

Lenke til kommentar
FWIW, Tor, så var det motsatt før. Da hadde vi Nikonister en stri tørn med all Canon-fanboysen som skrek og hoiet om hvor overlegne de var. Tidene har helt klart forandret seg...

 

Selv om jeg aldri ville vurdert et systembytte, så mener jeg helt oppriktig at det er komplett irrelevant hvilket system man kjøper seg inn i som nybegynner. Man vet stort sett fint lite om hva man egentlig ønsker seg, og alle systemer tilbyr alt man trenger som "hverdagsfotograf". Derfor - mener jeg - skal man se på to ting som førstegangskjøper:

* Ergonomi - føles kameraet godt i hånden (det eneste du realistisk sett kan gjøre deg opp en mening om i butikken - menyer ol. er forvirrende i starten uansett)

* Tekniske egenskaper ved de aktuelle kamerahusene/objektivene - det er mulig å si at et kamerahus er mer avansert enn et annet. Kjøp det mest avanserte du har råd til uten å kompromisse på optikken. Man angrer sjelden på at man kjøpte noe som hadde for mange funksjoner. De tekniske egenskapene ved en sensor er kanskje ikke kjempeviktige så lenge alt går bra, men når man driter seg ut og må fikse ting i post, da kan forskjellene være enorme.

 

Ikke lås deg til Canon og Nikon. Det er idioti. Om Pentax, Sony eller Olympus kan tilby noe som er minst like godt, så er det ingen som helst grunn til ikke å vurdere det.

 

 

Enig, man finner vel egentlig ingen dårlige speilrefleks i dag, og ofte får man kanskje mer for pengene som nybegynner ved å holde seg unna de to store. Det er tilbud ute og går i dag som man bare kunne drømme om for få år siden.

 

Slik sett er vel ditt svar her det beste man kunne gi i denne tråden. Og selv om jeg har 2 canon selv + objektiver så synes jeg ditt svar til en nybegynner er uslåelig.

 

Men.. jeg klarer aldri helt forstå "hvorfor fanboy" - og da slik at alt det andre er alltid underlegent selv om det beviselig ikke er. Spøk og erting er ok, men føler mange tar den "kampen" dødsseriøst. Jeg har canon nå - det er en kjekk dings, men neste gang har jeg gjerne noe annet dersom fornuften tilsier det osv osv..

 

Tor

Lenke til kommentar

Bare for å komme med litt konstuktiv kritikk til dere her som hoier opp nikon og canon, TorVilde og Anew er inne på noe her.

 

Jeg har i alle år fått høre at "nei, skal du ha kamera, så må du kjøpe Nikon/Canon!!".

Vel, ble ingen av delene. Ingen av disse folka har nevnt et ord om Olympus.

Som nevnt, så er jeg en helt vanlig familiefar som har lyst til å ta litt bedre bilder enn hva mobiltelefonen min kan levere. Altså en ren ubesudlet hobbyfotograf med erfaring lik null når det kommer til valg av kamera.

 

TorVilde nevner dette med fanboys av Audi/BMW. Skal jeg løpe ut å rive meg ut en BMW, bare fordi at "gutta" sier at det er det eneste som duger?

Pffff, ville ikke hatt en BMW eller Audi om de så hadde blitt kastet etter meg. Jeg er strålende fornøyd med min Citroen Berlingo 1,4. Den får meg fra A til B like godt som nevnte bilmerker.

Samme gjelder for kamera, mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Det spørs nok hvor forfengelig og merkefiksert man er dette. Jeg syns både Canon og Nikon klinger ganske godt. Og det er de eneste to merkene jeg syns det om. Har man det slik, vil en nok greie å finne på en unnskylding for å velge bort andre merker. Den personlige følelsen av å bruke av det beste betyr nok mye, uansett om det har fakta i seg. Det tar tid for en kameraprodusent å heve statusen til et merke. Sony tror jeg kan ha potensiale fordi de er en såpass tung produsent. Det samme med Samsung på sikt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Både 450D og D90 er gode kameraer. Som andre har nevnt, test ut hvilket grep som passer deg best. Tenk også på hvilke merke venner/familie har. Det kan være en fordel å "utnytte" folk du kjenner sin kjennskap til kamerasystemet og eventuelt få prøve andre mer spennende objektiver enn standardobjektivet. Faren med det er at du fort "må" oppgradere objektivparken din, fristelser kan være vanskelig å motstå :p.

 

Selv har jeg D90 og er godt fornøyd med det. Har venner med både Canon og Nikon, så har prøvd ut litt. Synes D90 har bedre grep for mine hender enn Canon 450D. Opplever D90'en som mer ergonomisk riktig, både når det gjelder grep, meny og plassering av knapper. Et annet pluss er scrollehjul både framme og bak på D90'en, noe som gjør manuell modus kjappere å bruke. Virker litt mer proft og hendig synes jeg. Begge kameraene har stor og god skjerm. Canon har varmere farger om du velger å kjøre standardinnstillingene. Nikons farger opplever jeg som mer reelle, men kanskje litt kalde i forhold til Canon. Skulle jeg valgt Canon måtte det ha blitt 50D da det er mer likt D90 i grepet og har flere muligheter enn 450D. Canon har flere kjekke objektiver i OK prisklasse, der har de et forsprang på Nikon. Ikke noe galt med Nikons objektivpark, men de interessante er dessverre forholdsvis dyre.

Lenke til kommentar

 

Om man ikke er opphengt i antall megapixel, så ville jeg valgt 520 fra Japan Photo. Eneste forskjell på 620 og 520, er 2 megapixel. Ellers er det akkurat samme kamera.

 

E-620 har en bedre sensor (ikke pga ekstra megapixler, men pga at Olympus omsider har fiksa banding på ISO over 800 samt at den yter litt bedre over hele fjøla).

E-620 har et mye mer avansert autofokus-system som også er bedre til å fokusere i dårlig lys.

E-620 har en litt større søker.

E-620 har en fullt ut roterbar skjerm.

 

Derimot er nok E-520 litt bedre å holde, E-620 er et sted mellom E-420 og E-520 i størrelse. Og bedre ergonomi skal man ikke kimse av.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...