Gå til innhold

Lite pene tall for Sony og Nintendo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Offisiell utsalgspris er fortsatt €250 i Europa og $250 i USA. Faktisk kostet den 1990 kr. på Elkjøp på lanseringsdagen i desember 2006. Tror ikke jeg har sett den billigere i Norge.

 

1990,- var tilbud første dagen. Jeg kjøpte en selv (møtte opp kl 05.00). Like etter ble den 2498,- som resten av landet. Forsåvidt solgte elkjøp tilbehøret til blodpriser i laaaang ettertid. Regner med de gjør det den dag i dag. :thumbdown:

Da Wii kom ut hadde den greie priser sammenlignet med konkurrentene, men 2,5 år senere så burde prisen vært vesentlig lavere. Forøvrig er det ingen hemmelighet at Elkøp konsekvent kjører blodpris på en del varer. F.eks. en skriver har en ok pris, mens kabelen, blekket, osv. koster veldig mye. Eller TVer kan være på tilbud, men alt tilbehør som du trenger er svindyrt. Det lønner seg i de fleste tilfeller å undersøke og handle på nettet.
Lenke til kommentar
Kottila:

Zelda porten fra Gamecube solgte i bøttevis for Wii ja, hvem har fornektet det? (personlig ble jeg skuffet av porteringen).

De burde fulgt opp straks med et fornyet Zelda til Wii!Det har vært snakk om dette lenge nå og hvis det kommer vil det selge godt!

Hva er vitsen med å lage to spill i samme serie rett etter hverandre?
Hvem i alle dager sa "rett etterhverandre". Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Microsoft er ikke med i artikkelen, så sammendrag for Q1 2009:

 

Nintendo:

 

Profitt ned med 60%, til 2,8 milliarder NOK.

Nedgang i salg av Wii på 40%

Nedgang i salg av spill på 25%

 

 

Sony:

 

TAP på 1,7 milliarder NOK

Nedgang i salg av PS3 på 6,8%

Nedgang i spill til PS3 på 65%

 

 

Microsoft:

 

Nedgang i profitt på 3%, men tjente likevel over 1 milliard NOK

Økning i salg på 29% av X360

Spillsalget var ikke kommentert i artikkelen på spillverket.no

 

 

 

Kilder: spilleverket.no

 

 

Overraskende at Nintendo har så stor nedgang. At Sonys spillavdeling bruker mye rødt blekk har vi visst lenge. Det har lenge vært spekulert i en nedgang i prisen på PS3 og det vil nok åpenbart hjelpe på salget, men det spørs om Sony har lav nok produksjonskostnad til at det er gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Ikke rart Nintendo selger lite når de bare selger trening saker og andre casual ting for å få et nytt publikum. Får håpe de innser snart at de må starte å melke Mario/Zelda igjen.

 

Det er fortsatt ingen gode spill på den dyre PS3-en, blir desverre nødt til å vente til det nye FF, men det kommer på 360 også så...

Lenke til kommentar
Nintendo må lage spill for Wii og ikke ta spill fra andre plattformer og lage Wii utgaver, enkelt og greit.

 

Er jo ikke Nintendo som porterer spill til sin egen konsoll.

Nintendo lager bare spill til sine egne maskiner (Wii og DS). De lager ikke spill til noen andre konsoller eller plattformer.

Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke en overraskelse.

Å modde en Wii er jo tross alt barnemat og man kan fort laste ned så og si det man ønsker av spill til den.

 

At Sony har blodrøde tall er noe de rett og slett fortjener, håpløs markedsføring og liten evne til å tilpasse seg markedet gjør at de muligens går utfor stupet med PS3 konsollen.

 

Er ganske så overrasket over at en konsoll som Microsoft sin gjør det såpass bra, men der de ikke har hardware så har de fått på plass knallgode bruker muligheter for både nettspilling og mer til.

Lenke til kommentar
Det er nå 360 som dominerer på piratnettverk, så den sammenhengen ser jeg ikke helt.

 

Fordi det "lønner seg" å eie et Xbox 360 spill, dvs gode onlinemuligheter og man slår hardt ned på de som prøver å spille med et "hacket" spill.

 

Dette er i alle fall min teori.

 

Isåfall burde ikke spillene dominere på piratnettverk? Om det virkelig er tilfellet at x360 dominerer her, så hjelper det jo ikke å forklare hvorfor det ikke skulle vært pop med piratkopierte spill på 360, er det pop så er det pop.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som sagt, det er de gode onlinemulighetene som er med som drivkraften for de gode salgstallene til Xbox360 , men det finnes nok andre gode grunner til at denne konsollen ser såpass gode tall.

 

At brukerne av konsollen blir mer selektive på grunn av piratkopiering (man har muligheter for å teste spillet før kjøp) er godt mulig, men et stort antall solgte konsoller samt en gruppe med økonomisk greit situerte spillere (mener aldersgruppen til xbox360 eiere lå i snitt på 20 - 30 ) gjør xbox360 til et veldig atraktivt marked for spillutviklere.

 

Man må heller ikke glemme at MS tar seg betalt for online-spillings delen, og dermed så er det veldig mange av de som har en xbox360 som sørger for en månedlig inntekt til MS.

Lenke til kommentar

Det kunne vært interessant med en alderspoll på alderen til 360, Wii og PS3 eiere i dette forumet.

 

under 16

16 til 23

23 til 30

over 30

 

Jeg tror man vi se at 360 har gode salgstall fordi det er den foretrukne konsollen for ungdom fra 12 til 25 og det er tross alt de som er den største kundegruppen ift. spill i dag. Man får en 360 Arcade boks til 1000,- mens PS3 såvidt har kommet seg under 3000,- lappen på tilbud selv i dag, det gjør det helt naturlig at kundegruppen blir mindre.

 

Jeg tror salgstall vil jevne seg ut nå som Sony regner med å kutte produksjonskostnader med opptil 70% på PS3. Men det vil ikke snu over natten fordi man kjøper som regel det venna har.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er straks 29 og har ingen begrensninger på hvor mye penger jeg bruker på underholdning. Mitt valg falt på Xbox og jeg angrer ikke på det. Spillutvalget til Wii tiltaler meg ikke og PS3 har få eksklusive titler som jeg bare _må_ ha. GT5 kunne vært en dealmaker, samtidig som jeg liker Buzz. Men med all infoen ute om Forza 3 er ikke GT5 så viktig og jeg har ingen planer om å kjøpe PS3 nå.

Lenke til kommentar

Det voksne publikum (25 eller 30+) som bruker mye penger på spillunderholding er en begrenset gruppe og finnes i alle leire, men de er en vesentlig mindre skare på 360 enn på PS3.

 

PS3 har mange andre ekslusive og storslåtte titler enn GT serien. Dessuten må jeg si at G25 som er laget for PS3 og PC overgår alt på 360. GT5 blir en herlig tittel å spille meg G25 når den kommer.

 

Forza 2 fristet meg, men jeg droppet å kjøpe det fordi 360 ikke støttet G25 rattet. Forza 3 frister ennå mer men klarer fint å avstå det og heller spille alle de enormt gode bilspillene på PC og PS3 med det meget gode G25 settet. Skulle MS komme på bedre tanker å støtte G25 på 360 vil jeg kjøpe Forza 3.

 

EDIT:

Å argumentere med "titler jeg MÅ ha" blir helt meningsløst. Det er ingen titler jeg MÅ ha på noen plattformer, men jeg har omtrentlig 15-30 spill på alle tre. Det var Fable2 som fikk meg til å ville teste 360, men veldig mange andre titler som fikk meg til å kjøpe PS3. Så det blir en meningsløs argumentasjon.

 

Titler som finnes til både 360, PS3 og PC kjøper jeg alltid til PC med veldig få unntak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Å argumentere med titler man "må ha" er så relevant som det blir. Masse store titler er multiplatform så da er det de eksklusive titlene som avgjør hva man kjøper. Er det ikke nok eksklusive titler til å forsvare kjøp av konsollen så lar man jo være. Det er naturligvis spillene som avgjør kjøp av en SPILLEkonsoll...

 

Ang. bilkjøring så er Logitechs G25 ganske flaue saker sammenlignet med utstyret fra Fanatec så det er ikke et spesielt godt argument for PS3en.

 

Edit: Ser at du uttaler deg feilaktig om G25. Det er ikke opp til Microsoft å støtte G25en, det er 100% helt og holdent Logitech sitt bord. Logitech har gjort det klinkende klart at de ikke vil gi ut en 360-kompatibel versjon av G25.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
Er det ikke nok eksklusive titler til å forsvare kjøp av konsollen så lar man jo være
PS3 har mange store ekslusive titler og er på ingen måte dårligere enn 360 i å tilby et stort antall slike.

 

Ang. bilkjøring så er Logitechs G25 ganske flaue saker sammenlignet med utstyret fra Fanatec
En flau påstand spør du meg. Gi oss litt kjøtt på det benet er du snill ;).

 

Ser at du uttaler deg feilaktig om G25. Det er ikke opp til Microsoft å støtte G25en, det er 100% helt og holdent Logitech sitt bord.
Jeg ser du uttaler deg ganske så unøyaktig og sterkt pro360 på dette.

Det var snakk om lisenser MS krever per enhet for at Logitech skulle få tilgang til kretsinformasjon og gjøre rattet kompatibelt med 360. MS har med vilje laget propritære sperringer mot at man fritt kan lage ratt til plattformen!

 

Vil man lage ratt som også fungerer med 360, ja da må man betale avgifter til MS. Latterlig! Så nei, dette var nok ikke helt og holdent opp til Logitech slik du liker å portrettere det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det ikke nok eksklusive titler til å forsvare kjøp av konsollen så lar man jo være
PS3 har mange store ekslusive titler og er på ingen måte dårligere enn 360 i å tilby et stort antall slike.

 

Jeg nevner i fleng:

 

Boku no Natsuyasumi 3: Hokkoku Hen: Chiisana Boku no Dai Sougen (Her fanger man insekter)

Ryū ga Gotoku Kenzan!

Demon's Souls (japansk rollespill)

Aquanaut's Holiday: Hidden Memories

Megazone 23: Aoi Garland

Derby Time Online (en veddeløpssimulator)

G1 Jockey 4 2007 (en veddeløpssimulator til)

Tears to Tiara Gaiden: Avalon no Nazo

Imabikisō (sjangeren er "visuell novelle", hva enn det skal bety, antar det er noe slags interaktiv film)

Atelier Rorona: Alchemist of Arland (et slags rollespill med ei animejente kledt i rosa på coveret)

Katamari Forever

Mahjong Kakutou Club (mahjong, brettspillet)

Mahjong Taikai IV (You guessed it, mahjong igjen)

Disgaea 3: Absence of Justice (enda et japansk rollespill)

Afrika (fotografering og safari-simulator?!)

Warriors Orochi Z

Toro to Morimori

Eyepet (Som en tamaguchi eller hva det nå heter)

Everybody's Golf 5 (golfsimulator som virker kurant, men har tegneseriefigurer (inkl. sack boy) som golfere, foretrekker Tiger Woods)

Mist of Chaos (rollespill)

MLB og NBA-seriene (hhv. baseball og basketball)

Singstar (Lips er bedre)

I tillegg endel FPS/action adventure-titler som KQ2, Quantum Theory, Resistance-serien og Uncharted)

 

 

Kan ærlig si at ingen av titlene over tiltaler meg. Totalt er det 159 eksklusive PS3 titler iflg. listen på wikipedia. Mange av de er sære japanske titler eller spill som har "unknown" utgivelsesdato. Jeg er ikke imponert etter å ha sett på ihvertfall 100 av de 159 eksklusive titlene.

 

Ang. bilkjøring så er Logitechs G25 ganske flaue saker sammenlignet med utstyret fra Fanatec
En flau påstand spør du meg. Gi oss litt kjøtt på det benet er du snill ;).

 

* G25 har bare to knapper på rattet (pluss hendler for sekvensiell giring), Fanatec-rattene har 14. Mer kontroll uten å ta hendene av rattet.

 

* G25 rattet er 270mm, Fanatec 300mm. Bigger is better, selv om ingen av dem når opp mot "standardstørrelsen" for bilratt, 350mm.

 

* Fanatec-rattet har et fancy multisegment-LED-display som kan vise diverse info fra spillet (støttes i Forza 3), lar deg kjapt bytte mellom forskjellige oppsett (uten å gå til kontrollpanelet), endrer sensitivitet, mengden av rattutslag (900 grader er f.eks ugunstig om du kjører F1), osv. G25 har ikke display.

 

* G25 har force feedback-støtte med doble motorer. Fanatec har en kraftig FF-motor (Mabuchi 550) men også to vibrasjonsmotorer i rattet for enda mer feedback om hva bilen holder på med.

 

* Begge settene har pedaler i aluminium (Fanatec har en rimeligere utgave også, med pedaler i plast). Begge har gass, brems og clutch. Fanatec-pedalene har i tillegg justerbar hardhet på pedalene og vibrering i bremsepedalen (!!) for å simulere effekten fra hard nedbremsing på en bil med ABS, eller for å markere når hjulene låser seg på en bil uten ABS. Vibrering i bremsepedalen støttes av FM3.

 

* Girskiftet på begge rattene kan være enten 6-trinns H-gir med revers eller sekvensielt forover/bakover.

 

 

Fanatec-rattet er definitivt mer avansert men koster også litt mer.

 

Ser at du uttaler deg feilaktig om G25. Det er ikke opp til Microsoft å støtte G25en, det er 100% helt og holdent Logitech sitt bord.
Jeg ser du uttaler deg ganske så unøyaktig og sterkt pro360 på dette.

Det var snakk om lisenser MS krever per enhet for at Logitech skulle få tilgang til kretsinformasjon og gjøre rattet kompatibelt med 360. MS har med vilje laget propritære sperringer for at man fritt kan lage ratt til plattformen!

 

Vil man lage ratt som også fungerer med 360, ja da må man betale avgifter til MS. Latterlig! Så nei, dette var nok ikke helt og holdent opp til Logitech slik du liker å portrettere det.

 

Det er helt klart opp til Logitech om de velger å gjøre produktet 360-kompatibelt eller ikke! Det er tross alt deres produkt og MS kommer naturligvis ikke til å endre på produktene til tredeparts hardware-produsenter.

 

Hvilket som helst firma som lager spillhardware kan få lisensiert sitt produkt for tilkobling til 360en, men det koster noen kroner i sertifisering. Slik sørger MS for at produkter kompatible med deres konsoll holder en viss kvalitet og de står naturligvis fritt til å velge en slik løsning om de vil. Den ekstra kostnaden kan umulig utgjøre så mye uansett med tanke på at en 360-kontroller koster 279,- og en Dualshock-kontroller til PS3 koster 399,- (priser fra hardware.no)

 

Hvis et lite selskap som Fanatec (911 Turbo S-rattet f.eks (PC/360/PS3-kompatibelt) produseres bare i 2000 eksemplarer) klarer å få sertifisert sitt produkt med 360en så burde absolutt et stort selskap som Logitech få det til.

 

Hvorfor gjør de det ikke? Vel, Logitech sier at markedet for bil-ratt er for lite. Så det er altså salgbart (naturligvis) og det er uproblematisk rent teknisk men de gidder altså ikke fordi de ikke tjener nok. Skal man klage på noe her så må det være at Logitech driter i 360-spillere fordi de ikke betaler nok eller kjøper mange nok ratt...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...