Gå til innhold

– Jailbreaking er en stor trussel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere burde ikke le av Apple. Apple driver bare på med helt lovlige metoder for å tjene mest mulig på sine kunders bekostning.

 

Dere som ikke kjøper Apple produkter burde heller ledd av de som kjøper varene til Apple å lar dem fortsette med sine forbrukerfiendtlige produkter.

 

:tease:

Lenke til kommentar

Kan virke sånn. Som mange sier så er eneste grunnen til at mange velger iphone at du kan jailbreake den. At da apple går så imot at man skal få jailbreake telefonen er imot min forståelse. Mener folk selv skal kunne velge hva de vil med telefon de selv har kjøpt (Og mange andre ting også som jeg ikke skal gå inn på her).

Apple spenner rett og slett ben på seg selv.

Men for å se saken fra en annen side, så skjønner jeg tankegangen med at alt skal være trygt og enkelt med apple sine produkter, men de vil treffe ett mye større segment av kunder ved å tillate og kanskje til og med tilrettelegge at noen vil fikle litt mer med produktene deres..

Lenke til kommentar

Det var da veldig mange her inne som har full oversikt over ulike lover og regler innen telekommunikasjon.

 

Det har seg slik at det ikke uten videre er lov å koble enn mobiltelefon til mobilnettverket. Det er en rekke krav som må innfris og sertifiseringer som må passeres før telefoner klareres for bruk. Skulle det være slik at man gjennom jailbreak/modifisering av firmware har mulighet til å tukle nok med telefonen til at den gjeldende godkjennelse for bruk ikke lenger er verdt noe, så er det ikke usannsynlig at å bruke en jailbreaket telefon er ulovlig.

 

Nå er jeg langt fra noen ekspert innen området selv, men jeg har brukt en del telefoner som ikke er klarerte for bruk på nettverket. Med "brukt" mener jeg i et skjermet, virtuelt nettverk. Under klar instruks om at telefonen ikke under noen omstendighet skal kobles til normale mobilnettverk. Inntil en e-mail ramler inn i innboksen min om at nå er telefonen klarert, så man kan begynne å bruke vanlige SIM-kort i den.

 

Apple er nok grådige, uten at jeg nødvendigvis er sikker på at de har tapt veldig mye penger på jailbreakede telefoner. Men de har nok veldig mye mer peiling på hva som gjelder enn flertallet av de som kommenterer i denne tråden.

Lenke til kommentar

vel det er ganske uforsiktig av apple å legge sikringen mot tukling med mobilradioen og tukling med låsing mot operatør og programvaremuligheter under ett.

 

spesielt om en kan gå inn å styre mobilradioen såpass at den er en fare for operatørenes systemer...

 

ikke det, en har jo slikt som firmware på ett eller annet merke analogmobil på 80-tallet som kunne stilles slik at en kunne lytte på andre samtaler. Hurra for security by obscurity...

 

men men, er vel flere produsenter av wlan-brikker som låser kanalene en kan bruke i firmware, så sparer dem litt i produksjon av selve brikkene...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Dette er en av grunnene at jeg er svært imot iphone/apple sine produkter.

 

En hver normal person forstår jo selvsagt at dette handler om økonomiske grunner for apple og ikke kriminelle grunner for event tredjepart som de begrunner.

At aplle vil beskytte sine interresser og produkter er i for seg forståelig.

 

Men jeg er ikke med på å betale for et svært dyrt produkt der jeg er "Grisebundet" til bruken av produktet der apple setter begrensninger over hva/hvilken andre programmer jeg kan tilføre denne enheten.

 

Synes at apple er svært bruker fiendtlig og vil tape på dette i lengden. Et eksempel på dette er som tråden som dette startet med at over 1 million enheter er jailbreaket.

Jeg støtter denne metoden 100% fordi den ganske så opplagt åpner for friere bruk av produktet.

 

Vil også nevne at jeg hadde en iphone for en kort periode der jeg "testet" den og forvidt om jeg likte den som en mobiltlf.

Det første jeg møtte med bruk av tlf er da jeg skulle legge inn et gratis program fra Yr.no sitt værprogram.

Her måtte jeg legge inn opplysninger om kredittkort, adresse etc, som på samme måte som et kjøp av et program.

I og med at jeg faktisk ikke har et kredittkort (jeg nekter å anskaffe det!!!!) så fikk jeg da ikke lastet ned/innstalert dette GRATIS programmet fra YR.NO.

 

Dette er igjen et glimrende eksempel på styrt bruk av apple sine produkter som burde forbys her i landet når du ikke fritt kan få bruke dem til det det du selv vil bruke dem til.

 

Fy apple, Fy dere. :mad: .....dere er forbannet i all evig tid ....fra meg i allefall :thumbdown:

Lenke til kommentar

Og ingen har fått med seg at hele denne famøse saken egentlig kun dreier seg om et svar på et brev med en rekke konkrete spørsmål fra US Copyright Office. Det hele bunner i at EFF reiste en sak for å få _unntatt_ jailbreaking av iPhone fra den beskyttelsen som allerede eksisterer i henhold til generell Copyright-beskyttelse og DMCA.

Denne teoretiske muligheten for angrep på mobilnettet er altså kun en liten del av en lengre redegjørelse som Apple skrev i sitt svarbrev, for å opprettholde sine lovbeskyttede rettigheter i forhold til egen intellektuell eiendom.

Lenke til kommentar

Apple`s utsagn om at jailbraking kan knele nettet er bare tull. Det er bare å jailbrake så my man orker, bare man vet hva man gjør. De skal ha full kontroll over all programvare som blir kjøpt, og de skal ha HELE kaka. Bare kult at andre også slipper til. Jeg er lei av Apple`s regime, og lurer egentlig på om den er lovstridig. At de skal ha monopol på alle programmer som blir kjøpt, minner meg om regimet til Microsoft. Apple har omsider sluppet kopilåsen fra iTunes. Da burde de også gjort noe med programsperren.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...