Gå til innhold

Lodding av kondensatorer for og få plass til cpu blokk?


Anbefalte innlegg

Håper dette ikke er feil post....

 

Jeg får vannkjølingen min i dag... og kjøleblokka er for stor og noen kondensatorer vil kommmei veien. jeg har tenkt og RIVE dem ut og "forlenge" dem vis dere skjønner. bruke to ledninger til og lodde hovedkortet og kondensatorene sammen igjen liksom. er det noe viktig je burde huske på...(har aldri gått elektro lære så jeg får litt hjelp av fatter som kan "litt" om eliktonik)....

 

er det noen viktige spesielle ting jeg må huske på, regner med at det blir litt delikat arbeid.

 

P.s det er et a7n8x dlxhovedkort, og det er waterchill cpu blokka det gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det skal vel gå helt fint det.

Bare husk å ha sånn greie for statisk elektrisitet på deg og bruk skjermede ledninger(slike med plast rundt) de bør heller ikke være for tynne. Husk at dette kan føre til at hovedkortet ikke vil fungere skikkelig etterpå, eller ikke fungere i det hele tatt.

 

Du bør også forhøre deg i en elektronikkforetning.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig Navyshark. Har du en jord-feil skader du mer en du beskytter. En ESD-sikring skal avkobles med en bestemt mortsand.

 

Angående moden. hvis jeg har fortått det riktig skal du bare forlenge bena med noen ledninger (?!). Da må du bære veldig forsiktig med hvor kondisen havner hen. Kommer den bare til å henge i lednigene? I så fall er det stor fare for at den kan skape kortslutning. Du sier du bare skal "rive" den av. Hvordan har du tenkt å demontere dem av HKet? Kondisene er jo gjerne loddet tett mor kortet og det er ikke så mye bein som synes, så det er vel ikke så lett å klippe dem av heller. Så du burde planlegge veldig nøye hvordn du har tenkt å gjennomføre det, så får du ha lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om sylinderformede elektrolytter, så er jo de lodda helt nedtil kortet, og må loddes ut fra baksiden. Man bør ha en tinnsuger, er kanskje mulig uten men det er vel en viss sjangs for at du kan bruke for mye varme og ødelegge kortet hvis du ikke er vant med denslags. Hvis du må holde loddebolten inntil kortet mer enn 5 sekunder så gjør du noe feil.

Btv, enig med Xell, Navyshark har ikke helt forstått det med statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar

en slik antistatisk dings/ledning kan du kjøpe på biltema eller clas ohlson. Den er helt glimrende(og ikke hør på dem som sier at disse er dårlige, de funker helt glimrende til slike ting)

 

Husk at ledningene bør ikke være over 3-5cm eller så kan kondensatorene ligge etter kortet og det vil bli ganske ustabilt.(en kammerat av meg som opplevde dette og det var ganske dårlig når han skulle overklokke, dette kan jo variere fra mb til mb, han hadde et ASUS A7A266-E som han ville ha bedre kjøling på kondensatorene)

Lenke til kommentar

Oiii!!! skummelt... trudde ikke det skulle være så vanskelig:( jeg får se hvor mange kondensatorer det gjelder. høres ut som om jeg heller burde bare kutte litt i cpu blokka, og heller får invistert i en ny neste gang jeg kjøper pc(som blir clawhammer etter sommeren). Huff... hadde jeg bare hatt økonomien på min side nå hadde det vært morsomt og prøve, men det hørtes u som mer kunne gå galt enn jeg trudde:( vannkjølings settet kom ikke i dag alikevel. Så jeg får se hvor modig og impulsiv jeg er i morra:) fikk faktisk tak i en elektrikker som kunne gjøre det for meg, men det hørtes komplisert ut.

 

Blir vel til at jeg drar frem baufila og kutter litt plexiglass eller hva nå enn det er.

Lenke til kommentar
BTW. Statisk eletrisitet: Då tek du ein leidning. Avisolerer den surrar den rundt beine armen eller likn. Og så festar du andre enden i ei stå lampe eller likn. Du kan og surre den rundt kabinettet. Men då må støpselet vere i.

Dette er helt feil da...

 

Slik skal det gjøres:

bruk en vanlig strømkabel som brukes til å montere lamper i stuen.

avisoler endene og surr den ene endens terminaler til venstre og høyre lår.

Det lønner seg å fukte lårene med litt saltvann for å få best kontakt.

før du åpner maskinen: stikk de to andre endene i et vegguttak.

Husk å holde endene der i minst 3-5sekunder.

Lykke til!

 

 

PS! dette er en spøk. :-D kjeder meg litt nå. sorry hvis denne spøken virker støtene på noen...

Lenke til kommentar
BTW. Statisk eletrisitet: Då tek du ein leidning. Avisolerer den surrar den rundt beine armen eller likn. Og så festar du andre enden i ei stå lampe eller likn. Du kan og surre den rundt kabinettet. Men då må støpselet vere i.

Dette er helt feil da...

 

Slik skal det gjøres:

bruk en vanlig strømkabel som brukes til å montere lamper i stuen.

avisoler endene og surr den ene endens terminaler til venstre og høyre lår.

Det lønner seg å fukte lårene med litt saltvann for å få best kontakt.

før du åpner maskinen: stikk de to andre endene i et vegguttak.

Husk å holde endene der i minst 3-5sekunder.

Lykke til!

 

Satan til vondt det gjorde! Fikk de svimerkene på låra. Fattern sa det var flaks jeg ikke kreperte. Du må skrive større advarsler! Jeg så ikke at det var en spøk!

Lenke til kommentar

Må være litt forsiktig med det der..

 

Jeg har lest at kondensatorene på et hk er loddet til flere av printlagene på hovedkortet, i tiden da et firma i Taiwan lagde defekte kondensatorer som abit og asus brukte.

 

Bytte disse kondensatorene var ikke helt enkelt forsto jeg..

 

Menmen.. bare å prøve det :D

Lenke til kommentar
Må være litt forsiktig med det der..

 

Jeg har lest at kondensatorene på et hk er loddet til flere av printlagene på hovedkortet, i tiden da et firma i Taiwan lagde defekte kondensatorer som abit og asus brukte.

 

Bytte disse kondensatorene var ikke helt enkelt forsto jeg..  

 

Menmen.. bare å prøve det :D

 

Har ingen ting å si om det er koblet til flere av lagene på kortet. Antar at det er hullmonterte kondensatorer det er snakk om og da er hullene gjennompletterte. Så for den som lodder har dette svært lite å si, helt til du skal begynne å reparere banene.

 

Har du ingen loddeerfaring kommer dette mest sannsynlig til å gå galt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...