Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

P7n starter ikke (gåen PSU?)


Anbefalte innlegg

Oppdatering lenger ned.

 

PC-en sluttet plutselig å virke her om dagen, og var umulig å starte opp igjen før dagen etterpå. Da røk det imidlertid fra en chip like under minneportene, og det er tydelig at den er så svidd at hovedkortet er gåent.

 

Er det sannsynlig at strømforsyningen også har gått? Tror maskinen sluttet å virke pga støv inne i maskinen, har skjedd en gang før, men da startet den opp igjen etter litt støvsuging.

 

Er snakk om et S757 hovedkort (P5N-E 32 om jeg husker riktig) og en Thermaltake 750W PSU. Kjekt å slippe å bytte PSU-en også, men samtidig kjipt å ødelegge et nytt hovedkort, så om noen har noen kloke tanker på dette setter jeg pris på hjelpen.

Endret av Ultrag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sjekke om PSU'en er gåen kan du gjøre følgende:

  1. Ta PSU ut av kabinettet og selfølgelig koble fra alle tilhørende kabler.
  2. Skaff deg et multimeter (voltmeter), litt ledning og gjør som vist her
  3. Koble til noe som bruker strøm, men som du tåler kan bli ødelagt (hvis psu svikter). F.ex en stor vifte med molex kontakt
  4. Koble til PSU og mål spenningene ut med voltmeter.
  5. evt prøv å sett voltmeteret i AC volt modus. Der burde tallet være tilsvarende null (rippelspenning)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, har testet med en P7n hovedkort fra MSI, vil fortsatt ikke starte. Kommer et lite rødt glims fra HK-et, vet ikke om det er en LED? når strømkablen kobles til, men den vil ikke starte. Tør ikke teste veldig lenge i frykt av å ødelegge mitt nye HK. Sannsynligvis gåen PSU altså?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...