Gå til innhold

Test: Tråd vs Trådløs mus i spill


Anbefalte innlegg

Mye mistro om trådløse mus på dette forumet, og jeg vil nå prøve å avlive myten litt om at trådløs mus er ubrukelig for en "gamer", i allefall når det gjelder toppmodellene til Microsoft. Har både 3.0 og Intellimouse Explorer, og har derfor hatt muligheten til å teste over lengre tid. Den optiske leseren er lik på begge modellene, og det vil si at den leser underlaget 6000 ganger i sekundet (!). Bruker Func 1030 musmatte til disse, som fungerer utmerket.

 

Forskjellene iflg MS:

 

Den trådløse er lik på alle punkter, bortsett fra en batteri-spare funksjon som slår inn når musen ikke er i bruk. Straks man rører musen, aktiviseres den igjen. Kan dette skape unødvendig "delay" under spilling?

 

I bruk:

 

Ingen merkbar forskjell. Batterisparefunksjonen er ikke merkbar. Testet med å la musen ligge stille midt i et spill i hele 5min. for å bråsnu personen i spillet. Ingen "delay" der. Testet begge musene på raske 180 gradere med sikte på forskjellige ting, og klarte ikke å merke forskjell.

 

Ulemper?:

 

Ja, batterivarighet. Ved daglig bruk i noen timer, må man skifte en gang i mnd. Men til gjenngjeld så når først batteriene blir så dårlige at det er merkbart, har du maks 5min igjen. Slapp av, programvaren sier i fra 1 uke i forveien, og antal dager bruk du har igjen står på oppgavelinjen.

 

Prisen var den samme på begge modeller når jeg kjøpte de. (lefdal)

 

Konklusjon:

 

Smak og behag. Bryr du deg ingenting om den ledningen, og syntes batteriskift en gang i mnd er værre enn ledning, så tar du den trådbaserte. Vil du har en ren kontorpult og slippe unødvendige ledninger, velger du trådløst.

 

Bakrunnen på testen ble gjort over ca. 6mnd. I tillegg til vanlig programvare, ble flere spill prøvd blant annet SOF 2, Battlefield 1942, MOHAA, C&C Generals, Warcraft, CS, Splinter Cell, Delta Force, UT +++

Har med den trådløse ligget 2-3 timer blant de 2 beste på listen i både DF/MOHAA og CS med følsomhet på full. MEGET raskt hodeskudd med barret (sniper-rifle) på DF: Black hawk down på 985m, og de som har prøvd dette vet at man må være ganske stø på hånda og ha en meget følsom og nøyaktig mus for at dette skal la seg gjøre på kort tid.

 

Kan ikke uttale meg om trådløse Logitech produkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The first thing we wanted to measure was the mouse’s reporting rate. The reporting rate of a mouse is the frequency with which is reports its current position. The windows default rate for a PS/2 mouse is 40Hz, which is quite noticeably NOT smooth. An average USB mouse reports around 120-125Hz. Using PS/2 Rate Plus’ rate checker, the MS Wireless IntelliMouse reported an average rate of around 83-85Hz.

 

Tatt fra en annen test.

Dette tilsier at denne trådløse musa er bedre enn de fleste gamle.

Du skjønner, mytene, som du så pent kaller det, er ikke myter.

Det er fakta. En USB-kobling skal skape oppdatering på 120-125Hz, noe som bare 1 trådløs pr idag (til min kjennskap, mulig at BT ifra MS er like rask) har så rask overføring, og det er Logitech MX700 (testet selv til 120Hz av meg). Det tilsier at javisst er 80Hz bra, men ikke fullgodt som en trådmus. Og så var det den ekstra vekta da... Mange liker lette muser.

 

Nei, du... reine spillmuser er enda de med tråd for meg ja.

 

Ja, og en ting til ifra den testen, noe jeg også har lagt merke til på trådløse muser med batterisparingsfunksjoner (MX700 kjører full guffe hele tiden) er at de er trege på å starte opp igjen ifra sparemodus. Noe du ikke legger merke til... utrolig...! ;)

 

Just as discouraging is the occasional lack of response and decreased precision in tasks that require small, precise mouse movements. We found that when the mouse stops moving, sometimes it fails to detect the start of movement right away. A perfect example of the magnitude of this problem was the frustration we had when editing graphics. We found that we could sometimes move the mouse as far as ¼ of a centimeter before it realized we wanted the cursor to do something.

 

Mvh kjello2, som har hatt;

MS v3

MS Intellimouse v1

Logitech Dual Optical

Logitech Cordless Optical

Logitech MX700 (trådløs denne også, beste hittil, men for tung for min smak)

Boomslang 1k

Boomslang 2k

og x antall andre Logitech muser.

 

Bruker idag; MX500 med fjernet vekt (det er et lite lodd inni når du kjøper den).

 

Kort sagt, bedre lykke neste gang du skal avlive en myte...

Lenke til kommentar

 

Den trådløse er lik på alle punkter, bortsett fra en batteri-spare funksjon som slår inn når musen ikke er i bruk. Straks man rører musen, aktiviseres den igjen. Kan dette skape unødvendig "delay" under spilling?

 

I bruk:  

 

Ingen merkbar forskjell. Batterisparefunksjonen er ikke merkbar. Testet med å la musen ligge stille midt i et spill i hele 5min. for å bråsnu personen i spillet. Ingen "delay" der.  Testet begge musene på raske 180 gradere med sikte på forskjellige ting, og klarte ikke å merke forskjell.  

 

Og batteri-spare funksjonen gjorde Microsoft IntelliMouse Explorer Wireless, ubruklig for min del. Spesielt når jeg irriterte nesten vettet av meg når sparefunksjonen slo inn. Noe som tilslutt gjorde at jeg tok meg en tur innom nærmeste butikk for å kjøpe en Logitech MX700, som ikke har den samme trege batterisparefunksjonen pluss at jeg slipper å bytte batteri stadig vekk. Selv om jeg klarte kun å bruke opp et batteriskifte før nok var nok.

 

Anbefaler klart Logitech MX700 verus Microsoft sitt alternativ, hvis dere skal ha en trådløs mus vel og merke.

Lenke til kommentar

The first thing we wanted to measure was the mouse’s reporting rate. The reporting rate of a mouse is the frequency with which is reports its current position. The windows default rate for a PS/2 mouse is 40Hz, which is quite noticeably NOT smooth. An average USB mouse reports around 120-125Hz. Using PS/2 Rate Plus’ rate checker, the MS Wireless IntelliMouse reported an average rate of around 83-85Hz.

 

Tatt fra en annen test.

Dette tilsier at denne trådløse musa er bedre enn de fleste gamle.

Du skjønner, mytene, som du så pent kaller det, er ikke myter.

Det er fakta. En USB-kobling skal skape oppdatering på 120-125Hz, noe som bare 1 trådløs pr idag (til min kjennskap, mulig at BT ifra MS er like rask) har så rask overføring, og det er Logitech MX700 (testet selv til 120Hz av meg). Det tilsier at javisst er 80Hz bra, men ikke fullgodt som en trådmus. Og så var det den ekstra vekta da... Mange liker lette muser.

 

Nei, du... reine spillmuser er enda de med tråd for meg ja.

 

Ja, og en ting til ifra den testen, noe jeg også har lagt merke til på trådløse muser med batterisparingsfunksjoner (MX700 kjører full guffe hele tiden) er at de er trege på å starte opp igjen ifra sparemodus. Noe du ikke legger merke til... utrolig...! ;)

 

Just as discouraging is the occasional lack of response and decreased precision in tasks that require small, precise mouse movements. We found that when the mouse stops moving, sometimes it fails to detect the start of movement right away. A perfect example of the magnitude of this problem was the frustration we had when editing graphics. We found that we could sometimes move the mouse as far as ¼ of a centimeter before it realized we wanted the cursor to do something.

 

Mvh kjello2, som har hatt;

MS v3

MS Intellimouse v1

Logitech Dual Optical

Logitech Cordless Optical

Logitech MX700 (trådløs denne også, beste hittil, men for tung for min smak)

Boomslang 1k

Boomslang 2k

og x antall andre Logitech muser.

 

Bruker idag; MX500 med fjernet vekt (det er et lite lodd inni når du kjøper den).

 

Kort sagt, bedre lykke neste gang du skal avlive en myte...

 

Tester av hvordan ting oppfører seg teknisk, er ikke alltid lik hvordan ting fungerer i praksis... :wink:

 

Når tester på datautstyr varierer med resultat nesten like mye som det er mange som tester produktet, velger jeg å satse på egen erfaring. Smaken er også forskjellig. Jeg syntes en litt tyngre mus, som kjennes ut som det faktisk er noe i hånda og ikke en 29,- mus fra biltema. Samme som de mindre Logitech musene passer best for folk med "barne" hender, passer MS sin meg bedre. Smaken er som baken, den...osv....

 

Når det gjelder det jeg skrev, står jeg fortsatt på det. Har ingen grunn til å skrive det jeg skrev hvis jeg ikke mente det. "sove" funksjonen merker jeg INGENTING til, og jeg gjentar det jeg sa, hvorfor skulle jeg fleipe om det? Har jo en trådbasert også.

 

Jeg regner meg selv som en relativt god allround FPS-spiller (skryt skryt), og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har noen problemer med typiske hodeskudd og hektiske nærkamper.

 

Men tror man en ting er dårlig, har det lett for å bli det... :)

 

Velger i allefall å beholde min trådløs. I allefall så lenge jeg ser "wtf" kommandoen fra fienden dukker opp på skjermen. :)

Lenke til kommentar
Noen som har MS trådløs som har testet hvilken Hz musen klarer. Tester min MX 500 til 125Hz. Så lenger oppe at en skrev de skulle ligge på 85Hz.

 

Selv tror jeg ikke det er veldig sannsynlig at du merker forskjell, men de mest ivrige gamerne vil vel påstå at de merker forskjell.

 

Kan bruke dette programmet for å teste musa.

 

Var ingen som sa at det skal ligge på 85Hz. Venligst les gjennom innleggene helt om du skal si hva noen sa, så du ikke sier hva du trodde noen sa, som ovenfor.

 

J.Knox...

Du kan ikke bare komme her og komme her. Teknisk sett så er MX700 overlegen MS Wireless - det er fakta.

MX700 har mer hypping oppdatering av musepekerens plassering - det er fakta.

 

Derfor kan du ikke drepe "myten", som egentlig er fakta, at trådløse mus ei er like egnete til spill som de med tråd - i hvert fall ikke sånn generelt. MX700 er den best egnede musen for spillere, som en trådløs mus, fordi at den gjør ingen kompromisser. Den kjører full guffe hele tiden, noe ingen annen trådløs mus har gjort før den! Og du skal overbevise oss at en mus ifra 2001 noen gang skal være DET overlegent også - og dermed drepe en "myte" i samme slengen? Tror ikke det...

 

Forresten ser jeg lengre oppe at du begynner å sammenligne Logitech med 29,- mus ifra Biltema, veldig saklig? Jeg har prøvd - og likt - tyngre mus også, men synes det er helt unødvendig å ha vekter inni musene, derfor fjerner jeg dem. Det er nok med museskader pga ergonomi allerede.

MS sin v3 er ikke akkurat tung heller, om du ikke har lagt merke til det, da MS ikke har lagt lodd inni noen av sine enda, i hvert fall ikke til min kjennskap. Og angående den kommentaren angående "barnehender" er slikt helt unødvendig, du kunne lest hvilke mus jeg har brukt (og mange har jeg likt godt også) så hadde du skjønt at jeg ikke er en "lett og liten"-musbruker. Boomslang musene er f. eks. noe av det største som er. De er også skikkelig tunge og lave - kombinert med høy oppløsning gjør dem ypperlige for snikskytere.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Har prøvd MX 700 Mye, fordi kompissen min har den.

Joa, den er grei og sånt, men greier ikke å spille med noe så tungt!

Wireless explorer hadde jeg først, var grei nok den (MX700 bedre), men batteriene måtte byttes annnenhver uke, som ble dyrt og kjedelig :evil:

Solgte Wireless Explorer og kjøpte Explorer 3.0 :D +Icemat :D

Syns dena kombinasjonen er knall :)

Lenke til kommentar
Har prøvd MX 700 Mye, fordi kompissen min har den.

Joa, den er grei og sånt, men greier ikke å spille med noe så tungt!

Wireless explorer hadde jeg først, var grei nok den (MX700 bedre), men batteriene måtte byttes annnenhver uke, som ble dyrt og kjedelig :evil:  

Solgte Wireless Explorer og kjøpte Explorer 3.0 :D +Icemat :D  

Syns dena kombinasjonen er knall :)

 

Ganske enig. Han som kjøpte min MX700 spiller mest spill hvor man ser det ovenfor og i 2d/3d, ala Baldurs Gate og slikt, derfor skjønner han ikke hvorfor jeg solgte den pga tyngden, da han aldri kjenner hvor tung den kan føles.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Noen som har MS trådløs som har testet hvilken Hz musen klarer. Tester min MX 500 til 125Hz. Så lenger oppe at en skrev de skulle ligge på 85Hz.

 

Selv tror jeg ikke det er veldig sannsynlig at du merker forskjell, men de mest ivrige gamerne vil vel påstå at de merker forskjell.

 

Kan bruke dette programmet for å teste musa.

 

Var ingen som sa at det skal ligge på 85Hz. Venligst les gjennom innleggene helt om du skal si hva noen sa, så du ikke sier hva du trodde noen sa, som ovenfor.

 

J.Knox...

Du kan ikke bare komme her og komme her. Teknisk sett så er MX700 overlegen MS Wireless - det er fakta.

MX700 har mer hypping oppdatering av musepekerens plassering - det er fakta.

 

Derfor kan du ikke drepe "myten", som egentlig er fakta, at trådløse mus ei er like egnete til spill som de med tråd - i hvert fall ikke sånn generelt. MX700 er den best egnede musen for spillere, som en trådløs mus, fordi at den gjør ingen kompromisser. Den kjører full guffe hele tiden, noe ingen annen trådløs mus har gjort før den! Og du skal overbevise oss at en mus ifra 2001 noen gang skal være DET overlegent også - og dermed drepe en "myte" i samme slengen? Tror ikke det...

 

Forresten ser jeg lengre oppe at du begynner å sammenligne Logitech med 29,- mus ifra Biltema, veldig saklig? Jeg har prøvd - og likt - tyngre mus også, men synes det er helt unødvendig å ha vekter inni musene, derfor fjerner jeg dem. Det er nok med museskader pga ergonomi allerede.

MS sin v3 er ikke akkurat tung heller, om du ikke har lagt merke til det, da MS ikke har lagt lodd inni noen av sine enda, i hvert fall ikke til min kjennskap. Og angående den kommentaren angående "barnehender" er slikt helt unødvendig, du kunne lest hvilke mus jeg har brukt (og mange har jeg likt godt også) så hadde du skjønt at jeg ikke er en "lett og liten"-musbruker. Boomslang musene er f. eks. noe av det største som er. De er også skikkelig tunge og lave - kombinert med høy oppløsning gjør dem ypperlige for snikskytere.

 

Mvh kjello2

 

"Så lenger oppe at en skrev de skulle ligge på 85Hz."

 

Hvorfor kverulere på den setningen? Tror ikke DU helt skjønte hva han mente... han skrev heller ikke "skal", "skulle" blir brukt for å vise at info`en kommer fra 3.person (som i "det skulle vistnok være")

Sånn, så har jeg fått min daglige dose kverulering.. :woot:

 

Hehe.... klarte jeg å provosere deg litt nå.. så bra... :wink:

 

Hvis du skal være teknisk å komme med "fakta" må du også komme med fakta. MS wireless oppdateres 6000 ganger i sekundet. Hva Logitech ligger på aner jeg ikke, men å bare komme med en påstand uten å bakke den opp med fakta er ganske håpløs.

 

At musen er fra 2001 og automatisk er dårlig tilsier hvor lite teknisk innsikt du har... husk dette er ingen CPU, selv om jeg er enig at generelt går utviklingen fremover...

 

Hvis du hadde klart å lese deg til deg jeg faktisk skrev, så kommenterte jeg vekten som sammenligning til en biltema mus, ikke sammenlignet Logitech med Biltema... Hvis du klarer å få museskade av den stakkars lille "vekta" som ligger i musa, tror jeg du burde holde deg til senga...

 

Og det er ingen grunn til å føle seg truffet og såret om det med barnehender... :wink: Jeg trenger ingen foredrag om hvor store hender du egentlig har...

 

Men til syvende og sist er det hele en smaksak...

Lenke til kommentar

Må du virkelig sitere ALT jeg sier?

Jeg skriver 40 linjer, du siterer de og skriver 10 = 90 linjer.

Ganske mye unødvendig scrolling, er du ikke enig?

Uansett...

 

"De skal hoppe høyt."

"Så lengre oppe at en sa at de skulle hoppe høyt."

 

J.Knox skrev;

Jeg syntes en litt tyngre mus, som kjennes ut som det faktisk er noe i hånda og ikke en 29,- mus fra biltema. Samme som de mindre Logitech musene passer best for folk med "barne" hender, passer MS sin meg bedre. Smaken er som baken, den...osv....

 

Om du skal sammenligne vekta, hvorfor da ta med prisen? Uansett, blir lett å misforstå det der, beklager for det som det førte til.

 

J.Knox skrev;

Hvis du skal være teknisk å komme med "fakta" må du også komme med fakta. MS wireless oppdateres 6000 ganger i sekundet. Hva Logitech ligger på aner jeg ikke, men å bare komme med en påstand uten å bakke den opp med fakta er ganske håpløs.

 

Hørt om regla angående "det svakeste ledd"? Uansett, trodde dette var en tråd angående trådmus vs trådløse. Hvorfor skal du da begynne å krangle om Explorer ER bedre eller dårligere enn MX700. Det ligger allikevel ikke bare i oppdateringsfrekvensen på det OPTISKE, men også oppdateringsfrekvensen mellom musa og basestasjonen. Så har vi hvor høy oppløsningen optikken har, det har mye å si. De blir sammens et produkt som forteller hvor mye informasjon de klarer å behandle. Ved små rørelser KAN det være en fordel med høyere oppløsning da du da må røre musa kortere vei for å komme lengre - noe som kan hemme utviklingen av musesyke.

 

Dette er hva Logitech sier om sin teknologi;

MX™ Optical Engine Maximum Performance Specifications

• Image Processing: 4.7 mega pixels/sec

• Resolution: 800 dpi

• Acceleration: 10g

• Speed: 40 inches/sec

 

Dette er hva Microsoft sier;

IntelliEye technology was developed by Microsoft from the ground up to improve the optical mousing experience, delivering the fastest and most accurate mouse performance. Today, all other optical mouse manufacturers use the same chip, provided by the same supplier. These mice can only capture up to 2,500 pictures per second, while Microsoft's IntelliEye optical sensor captures an unprecedented 6,000 pictures per second - delivering the smoothest, most precise and fastest tracking speed to-date.

 

Fant ikke så mye informasjon ifra Microsoft (hehe), men TechTV fortalte;

Microsoft claims its new optical technology can track hand movements up to speeds of 37 inches per second.

 

Usability research data provided by Microsoft indicated that computer users were capable of mouse movements in excess of 30 inches per second -- gamers with quick reflexes are well aware of the "lost" cursors and tracking problems associated with current optical mice designs.

 

Dette i seg selv er ikke dårlig, men når radioteknologien ikke klarer å opprettholde stilen, vel, du skjønner sikkert hva som skjer...

 

Og angående at du ikke legger merke til at musa "sover";

Intelligent Touch – The mouse knows when you're there and when you're not. Unique sensors recognize the presence of your hand and immediately engage the optical technology. When your hand is removed, the mouse reverts to a sleep mode, conserving battery power. The benefit is that when you're there, the mouse is on – when you're not, it rests.

 

Prøv å dytte på musa uten å ha hånda på den. De fleste har ikke hånda HELT på musa når de begynner å bevege den. Og angående tunge mus, du vet at spillere vil ha raske og nøyaktige bevegelser, vel, om du har hatt fysikk vet du at desto tyngre mus, desto mer energi må til for å bevege den. Dette er i mine øyne unødvendig for trådmus, hva andre liker bryr jeg meg lite om, er bare glad for at det går å fjerne vektene i trådmusene (for det meste).

 

Og her er en test hvor de har akkurat samme resultat som jeg har vist før angående oppdateringsfrekvensen mellom musa og basestasjonen. Les gjerne hva de skriver angående forsinkelse mellom bevegelse på musa og musepekeren på skjermen... Og angående radiostasjonens oppdateringsfrekvens.

Bit-tech

 

Og her er enda en;

TechTV

 

Fant forresten noe mer informasjon angående MS sin i en review av MX700;

Even though Microsoft has since upgraded the optical sensors in its optical mouse product line to take 6000 pictures per second, which translates into a maximum speed of 30 to 37 inches per second at 400 dpi, they still are not as good as the MX sensor used by Logitech’s MX series mice.

 

Det er ifra denne:

EarthV.com

 

Sitat:

The Technology

The RF cordless technology used in the MX700 has been greatly improved by Logitech to match the speed of a USB connection and allows you to use the mouse within a six foot radius of the receiver. For a cordless mouse, the refresh rate is always directly related to the performance – the higher the refresh rate, the smoother the mouse movement. Unlike the older RF technology which could only transmit signals at 40Hz, equivalent to the speed of a PS/2 port, the new RF technology used in the MX700 can transmit signals at a much faster rate of 125Hz, equivalent to the maximum speed a USB port can handle. This means that there is virtually an "invisible" USB cord between your mouse and the receiver. You will no longer experience "laggy" mouse movement that scared many users away from some of the older cordless mice, and you won't miss out on a bit of the optical performance or accuracy.

 

Leste også ifra andre tester at RF-teknologien egentlig overfører 140Hz, men at USB bare kan håndtere 125Hz (noe som stemmer, alltså det angående USB, angående musa og basestasjonen er dette ikke noe jeg har hørt ifra Logitech, men det høres sannsynlig ut).

 

Om dette stemmer betyr det at Logitech har fjernet flaskehalsene i musa, det er veldig bra.

 

Uansett, tror de fleste er enige i at MX700 er MS Explorer Wireless overlegen på de fleste områdene, i alle fall alle angående hardware.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

At musen er fra 2001 og automatisk er dårlig tilsier hvor lite teknisk innsikt du har... husk dette er ingen CPU, selv om jeg er enig at generelt går utviklingen fremover...

 

Jeg sa ikke at den ER DÅRLIG, men jeg skrev;

MX700 er den best egnede musen for spillere, som en trådløs mus, fordi at den gjør ingen kompromisser. Den kjører full guffe hele tiden, noe ingen annen trådløs mus har gjort før den! Og du skal overbevise oss at en mus ifra 2001 noen gang skal være DET overlegent også - og dermed drepe en "myte" i samme slengen? Tror ikke det...

 

Nå må du begynne å lese gjennom saker du også. Du siterte til og med det over her. Hehe :p

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

At MS Explorer "føler" om hånden er der, fikk jeg testet ut. Helt korrekt som du sier kjello, MEN at det går ut over bruken er jeg fortsatt veldig i tvil om. Testet å flytte musen med noe annet enn hånda, og den reagerer faktisk ikke i det hele tatt. Testet så med mer eller mindre kontakt med hånda på musen, og klarte ikke å provosere frem samme reaksjon. Musen reagerte straks hånden kom i nærheten av musen. Selv med bare en finger, reagerte den straks... Ergo, musen sparer på batteriene, men straks hånden kommer nærmere enn 10cm (ca) reagerer den spontant uten forsinkelse. Hvis man spiller med hånden så langt unna musen, og allikevel klarer å ta tak i musen på 1/10 sec og merke en 1/10 forsinkelse (noe jeg IKKE klarte å merke) har man en ganske merkelig spillestil. Så jeg tror jeg vil konkludere med at batterisparefunksjonen kun er bra å ha... :)

 

Når det gjelder vekten, skjønner jeg poenget deres, men jeg står fortsatt på de med smaksak. Jeg har null problem med mus med litt vekt, og klarer fint å få mange frags, selv om min erfaring med urgamle CS er litt begrenset.

 

Totalt sett klarer jeg, personlig IKKE å merke forskjell på trådbasert og trådløs MS mus. At logitech sin modell muligens har bedre specs, betyr ikke nødvendigvis at er merkbart i bruk, og at det er andre ting som KAN spille inn mer ved valg av mus. Da tenker jeg på batteritid, ergonomi og som du sa vekt... Dette gjelder selvfølgelig ikke billigere modeller, da jeg vet at mange av disse er totalt håpløse i spill.

 

Jeg går tilbake til min første post, og skal forklare deg hva jeg mente med å "avlive" myten. Myten er nemlig ikke at trådløst er litt dårligere, den er åpenbart at trådløs mus er nærmest umulig å bruke i spill, og det var derfor jeg ønsket å dele MIN erfaring med andre.

 

Tester av dataprodukter, ender gjerne med 9 av 10 sider med specs på produktet og hva man faktisk klarer å måle ut av produktet med diverse programmer. Siste siden står det kort forklart hvordan produktet er i bruk. Grunnen til dette er at selv om specs mange ganger høres utrolige ut, klarer vi ikke å skille de før hoppet blir stort nok. Testen min var ikke basert på specs eller programvare-tester av produktet, men REN bruk over et halvt års tid. Mye spilling og programmer som stiller krav til nøyaktig mus har flere ganger stått i fokus, og MIN erfaring er at selv under den mest hektiske spillturneringen klarer man ikke å fremprovosere noen "feil" eller svakheter med musen.

 

Jeg anbefaler de som tviler på det jeg skriver å heller låne en slik mus og prøve den over en ukes tid for å så danne sin egen mening. Jeg tror mange skeptikere kan bli overrasket, hvis man ikke henger seg alt for mye opp i specs (noe jeg syntes faktisk er bra på MS explorer).....

Lenke til kommentar

Når det gjelder det med at musen kjører på full guffe hele tiden, og går tom for batterier etter et par ukers bruk skal være mer avansert enn en elektronikkbit som er lagt som et tillegg i musen for å spare batteri stiller jeg meg litt spørrende til... Når den biten i MS musen fungerer upåklagelig og reagerer umiddelbart når den "føler" at en menneskehånd er i nærheten, har jeg vansklig for å forstå at logitech sin skal være overlegen.

 

Sikkert 1000 andre elektroniske ting som jeg kunne sammenlignet dette med, men jeg regner med at du skjønner at en elektronisk ting som kjører på full guffe hele tiden og sluker unødvendig strøm ikke er noe teknologisk gjennombrudd.... :wink:

Lenke til kommentar
Når det gjelder det med at musen kjører på full guffe hele tiden, og går tom for batterier etter et par ukers bruk skal være mer avansert enn en elektronikkbit som er lagt som et tillegg i musen for å spare batteri stiller jeg meg litt spørrende til...

 

Hæh?

 

Når den biten i MS musen fungerer upåklagelig og reagerer umiddelbart når den "føler" at en menneskehånd er i nærheten, har jeg vansklig for å forstå at logitech sin skal være overlegen.

 

Slik stiller seg Logitech sin og MS helt forskjellig. Logitech har ikke tenkt å legge inn noe slikt, fordi deres syn på saken er en annen. MX700 er det første seriøse forsøket på en trådløs spillmus, ingen som kan gå imot det. Istedet for å spare på batteriet så satser de på at du kan lade greia full på en time eller noe slikt. Og - den kan lapplades!

 

Sikkert 1000 andre elektroniske ting som jeg kunne sammenlignet dette med, men jeg regner med at du skjønner at en elektronisk ting som kjører på full guffe hele tiden og sluker unødvendig strøm ikke er noe teknologisk gjennombrudd.... :wink:

 

Hvorfor ikke? Skal vi begynne å diskutere om saker som anses som revolusjonerende og sluker mer strøm/bensin (med andre ord, drivstoff) ikke burde bli kalt revolusjonerende pga det?

Hva med biler?

Vaskemaskiner?

Støvsugere?

Mobiltelefoner (alle skal absolutt ha så mange farver som mulig på skjermen)?

The list goes on!

Her må du se det i den sammenheng at om drivstoff/batteriteknologien hadde hatt en like eksplosiv vekst/ytelse/varighet hadde det aldri vært snakk om teknologiske kompromiss. Alltså - drivstoff/batteriteknologien har også en utvikling som vi må se det ann med.

 

For sitt syfte er MX700 den beste trådløse musa. Spør hvilken kravstor spiller som helst. Allikevel vil jeg fortsatt anse trådmus for bedre enn trådløsemus. I alle fall om ikke du har tilnærmet null friksjon mellom musematte og mus og noe mindre tyngdekraft.

 

Alltså, jeg benekter ikke at man KAN bruke trådløse mus til å spille, men det er søren meg ikke flere enn antall fingre på en vanlig hånd som kan brukes noe særlig, og bare et par kan gi mersmak!

 

Case closed?

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Det jeg fant ut var den største problemet med min trådløse mus var, at den var trådløs! Den kom bort! Seriøst! Jeg klarte å rote den bort! Etter 3 uker fant jeg den igjen i en skuff fordi jeg under påvirket tilstand hadde flyttet på den... :cry::cry:

 

Nå nei, d er nok vanlig trådmus her i gården ja! Den vet man alltid hvor er ! :woot:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...