Gå til innhold

17 år gammel lærling. Vil ta billån på 100-150.000,- som skal betales på 1 år


Anbefalte innlegg

Halloen!

Har lyst å ta opp et billån og kjøpe meg en amcar som jeg har ønsket meg så lenge jeg kan huske. Regner med å bruke i allfall 150.000,-

Inntekta kan man regne i snitt 12.000,- utbetalt hver måned.

 

Det jeg lurer på er, hva bør jeg vite, og med hvem er det best at jeg låner med akkurat nå? Og hvor mye må jeg regne med å tape i renter om jeg låner 150.000 og betaler det ned i løpet av 1 år?

Og en ting til: Hvordan er det med å ta lån om jeg importerer en bil fra USA? Er det samme greia?

Endret av Mad_man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være kjip, men å ta et lån på 150 000 til bil som 17 åring med kun lærlinglønn blir ikke lett.

 

Hvis du låner av Elcon f.eks(som har ganske gode betingelser), så er det Kr 13 347,- i måneden ved 1 års løpetid. Og Kr 6 936,- om du tar 2 år. Det er om renten holder seg stabil.

 

Det du også må tenke på er at ingen utlånere vil låne det 100% av bilens verdi, du må stille med en del i egenandel, normalt ca 20-25%.

Lenke til kommentar

Mad_man bør også tenke på at det koster rundt 4 kr pr kilometer å ha bil. Kanskje enda mer med en gammeldags amerikaner som han ønsker seg. Og lønn bør først og fremst gå til nødvendige ting og ikke slikt man ønsker seg med så lav inntekt.

 

Hvis du ikke vil havne i luksusfellen bør du starte med å sette opp et budsjett. Så vil du sikkert finne ut at du bør utsette guttedrømmen noen år.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Er ganske bestemt på å få det til, skal ikke gå i noen luksusfelle, men skal hvertfall spare så mye det lar seg gjøre og så jobbe ekstra så mye det lar seg gjøre, så venter jeg og ser hvordan det ligger an :)

 

 

Men tenker bare på å ha bilen et par år, for så å selge den videre med minimalt tap.

Lenke til kommentar

Som det nevnes her; en bil koster deg i løpet av et år langt mer enn selve kjøpesummen.

 

Og når du først har begynt å tjene litt 'ordentlige' penger så er et vel moro å kunne unne seg litt andre ting også? Og drar man inn godt over 10.000 i måneden etter skatt er det vel nærmest en selvfølge at man betaler ihvertfall etpar tusen for seg i måneden hvis man bor gratis hjemme.

Lenke til kommentar

Dette er vel ganske en av de mer optimistiske planene jeg har hørt! Går ut i fra at du bor hjemme, så du har trolig ikke noen utgifter og alle pengene dine går faktisk til deg selv. Men igjen, jeg har ikke møtt NOEN ungdommer som ikke går på kino, tar seg en by tur, kjøper klær og kanskje litt mat av og til.

 

Allerede her kan du vel regne med at det forsvinner rundt 1-3000,- i mnd (spess hvis du kjøper klær) Da har vi allerede kommet oss ned under 10k tallet. Så skal du ha bensin, samt avgifter og godkjenninger, må heller ikke glemme forsikring. Det er også veldig gøy å ha litt "slingring" i økonomien til den dagen du må bytte bremser eller du må kjøpe ny dekk, det er veldig kjedelig å betale for en bil du ikke kan kjøre.

 

Forsikring, kan du trolig sette på foreldrene dine. Dette vil nok senken den utgiften betraktelig, men fremdeles vil jeg tro at du må se på en 3-5000,- per år, trolig mer.

 

Årsavgift og EU-godkjenning tør jeg ikke å gjette på. Men en ting som er skummelt med å kjøpe en bil fra utlandet, er at du ikke har peiling på hvordan den ligger an i forhold til EU-godkjenning. Og import fra USA?! Frakten vil trolig koste mer enn selve bilen, import er best hvis du kjøper en bil som koster litt. Nå vet jeg ikke prisen på en amcar, men tror du fort kommer forbi 150k før du får den godkjent på veien.

 

SååEH, 3 problemer. Du vil trolig ikke få vanlig banklån til dette (17 år, lav inntekt og lite/ingenting å sette pant i), du har ikke råd til å betale lån, være ungdom OG holde bilen vedlike. Det og få bilen til Norge og godkjent alene, koster deg nesten din planlagte lånesum.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Halloen!

Har lyst å ta opp et billån og kjøpe meg en amcar som jeg har ønsket meg så lenge jeg kan huske. Regner med å bruke i allfall 150.000,-

Inntekta kan man regne i snitt 12.000,- utbetalt hver måned.

 

Spar penger i ett år eller to, jo mere du sparer jo bedre bil kan du kjøpe deg når du har råd:

 

5 000 i mnd => 60 000 i året

10 000 i mnd => 120 000 i året

12 000 i mnd => 144 000 i året

 

Da vil du også få erfaring med hvor mye penger "du ikke trenger til mnd forbruk", dvs. hvor mye penger du kan spare eller bruke til å betale ned lån i fremtiden.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å gå ned i 100.000,- klassen..

 

Altså, lønningen blir slik:

Lærling over 2 år, starter på 12 tusen i måneden, slutter på 28 i måneden.

Samtidig jobber jeg OFFSHORE, så jeg er altså fri en hel måned hjemme, og da kan jeg jo ta ekstrajobb :)

Så om jeg sparer 50 og låner 50 så er vel dette gjennomførbart :)

Skal også nevnes at jeg bor hjemme, men har tenkt å bidra litt også..

Endret av Mad_man
Lenke til kommentar

Jeg tror vi alle en gang har drømt om slike ting,men jeg vil virkelig fraråde deg å gjøre dette.

Dessuten tror jeg ikke du har lov til å ta deg opp lån? (correct me if i`m wrong)

 

Jeg foreslår at du venter til du er ferdigutdannet,og har fast jobb.Så sparer du i mellomtiden.

I og med at du er lærling nå så er det vel ikke lenge til du er ferdig med utdanning?

 

 

Dessuten greier du uansett ikke å betale ned lånet ditt på 1år med en årsinntekt på 140-150 000kr.

 

Tror du må bite i det sure eplet og vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...