Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig, PingEnt! Hvem bruker micro-USB i dag? Jeg lurer virkelig på hva som er årsaken... Kan kameraet ha vært klart for lansering for noen år siden, kanskje? Så har man bare dyttet på det som følge av skifte av fabrikklokasjon etc.

 

Dessverre er det mange som fortsatt bruker Micro USB. Hvorfor Olympus gjør det er ikke godt å si. E-M1 II har USB-C og det er flere år gammelt. Mulig Olympus har et restlager som skal brukes opp. Uansett synd, men ikke det helt store problemet synes jeg. Forrige mobil hadde Micro USB og den ble ladet hver dag i nesten tre år uten at kontakten ble utslitt. Mulig lading ville vært raskere med USB-C, men det får vi aldri vite sikkert.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dessverre er det mange som fortsatt bruker Micro USB. Hvorfor Olympus gjør det er ikke godt å si. E-M1 II har USB-C og det er flere år gammelt. Mulig Olympus har et restlager som skal brukes opp. Uansett synd, men ikke det helt store problemet synes jeg. Forrige mobil hadde Micro USB og den ble ladet hver dag i nesten tre år uten at kontakten ble utslitt. Mulig lading ville vært raskere med USB-C, men det får vi aldri vite sikkert.

 

En USB-C er nok mer robust, men det er ikke hovedmotivasjonen min for å ønske USB-C. Den er symmetrisk, som gjør den mer behagelig å bruke, men mest av alt: USB-C har nå blitt universalkontakten. Jeg kan bruke det til å lade alt fra Laptopen til mobiltelefonen, men altså ikke kameraet. Det er kjipt å fortsatt måtte drasse med seg micro-USB-kablene, når USB-C-kabelen ville vært nok.

Lenke til kommentar

Ja, er kolossalt irriterende at det skal ta så lang tid å få byttet ut den pluggen. Alle telefoner kommer nå med USB, de fleste laptoper kan lades med det, og selv iPad er der nå. Switch bruker C, og jeg vil nesten anta at neste generasjon PS/XB gjør det og. Av en eller annen grunn kommer det stadig kameraer, høyttalere og hodetelefoner med Micro, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor. Blir veldig nølende med å kjøpe et sånt produkt, spesielt hvis tanken er å ha det i 5-6 år, kanskje enda lengre.

Lenke til kommentar

..... Det er kjipt å fortsatt måtte drasse med seg micro-USB-kablene, når USB-C-kabelen ville vært nok.

 

Fortsatt helt enig i at USB-C er fremtiden, men kan ikke se at jeg blir kvitt Micro USB nærmeste fem årene. Til det har jeg alt for mange enheter som bruker det. Jeg har normal ikke mer enn en kabel, men et adpater som veier et par gram i tillegg. Har allerede fått 3-4 av disse med diverse enheter. 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med det objektivet? De testene jeg har lest, er litt lunkne.

 

Litt lunkne er vel en underdrivelse. Men tester tester gjerne alle objektiv mot samme standard og da faller superzoomlinser gjennom. Har sett/hørt en del brukere av objektivet som er superfornøyd. Skal du ha bra skarphet fra hjørne til hjørne tror jeg du bare kan glemme 12-200, men har du stort sett motivet, eller i hvert fall de viktiste delene av motivet sånn passe i midten vil jeg tro dette fungerer helt topp. Har aldri prøvd det selv, men har brukt diverse superzoomlinser som har fått tilsvarende anmeldelser og de har fungert helt flott til hobbybruk. Må si 12-200 frister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt lunkne er vel en underdrivelse. Men tester tester gjerne alle objektiv mot samme standard og da faller superzoomlinser gjennom. Har sett/hørt en del brukere av objektivet som er superfornøyd. Skal du ha bra skarphet fra hjørne til hjørne tror jeg du bare kan glemme 12-200, men har du stort sett motivet, eller i hvert fall de viktiste delene av motivet sånn passe i midten vil jeg tro dette fungerer helt topp. Har aldri prøvd det selv, men har brukt diverse superzoomlinser som har fått tilsvarende anmeldelser og de har fungert helt flott til hobbybruk. Må si 12-200 frister.

 

Jo altså, den er ikke like spektakulær som 12-100/4 Pro, men det kan man ikke vente seg, men jeg fikk et inntrykk at at den er et knallgodt reiseobjektiv som i tillegg er værtettet, bildekvaliteten er gjennomgående som et vanlig kit-objektiv, om mulig noe bedre. Rett før produktdemoen traff jeg på Dag Spant i butikken, han hadde brukt 12-200 i hele sommer og fått utrolig gode resultater ut av den, fikk se på det han hadde fått ut av den, det overbeviste meg om at det var smart å slå til på pakka med det objektivet. Jeg kan da kvitte meg med 75-300 som jeg også har.  :)  Var litt usikker men fikk et ganske greit tilbud, har uansett god tid til å tenke meg om, preorder er ikke forpliktende.

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Panasonic G9 har kommet på knallsalg de siste par dagene her i USA. Det fristet litt med Adoramas tilbud som inkluderte en dugelig tripod og et minnekort, men jeg valgte å bestille fra B&H (m/minnekort og unyttig kameraveske) med hurtigfrakt så jeg har det i hende før Thanksgiving.

G9 til $998 fristet mer enn E-M5 Mk III til $1199 og jeg ble egentlig overbevist etter å ha prøveholdt G9 i ei lokal sjappe.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hvorfor er det feil tidspunkt? Formatet lever da i beste velgående fortsatt og hverken kameraene eller objektivene dør av at Olympus Image Division har fått nye eiere. Kos deg med 75mm, for meg er m43 det perfekte systemet i forhold til størrelse, vekt og funksjoner, uten å gå nevneverdig på kompromiss med bildekvaliteten.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er det jo for meg også, men er litt skummelt å investere i et system når interessen er dalende og produsentenes fremtid er usikker. Ingen av kameraene mine kommer til å dø sånn umiddelbart, men savner litt funksjonalitet og hadde håpt å kunne kjøpe et nytt i år. Har sittet og ventet på info om Pen F Mk. II en stund, men har mistet enda litt mer håp på den fronten nå, og Panasonic har vært tilsvarende stille rundt GX10. Verken G90 eller E-M5.3 frister så voldsomt, men det kan være de ender med å være de beste alternativene for meg likevel.

Ingenting jeg har sett av full frame har imponert meg noe særlig med tanke på pris og størrelse, og jeg er ikke voldsomt begeistret for Sony APS-C eller EOS M. Fuji kan kanskje seile opp som et alternativ hvis utviklingen på MFT bremser opp, men vi får nå se. Forhåpentligvis er G100 et tegn på at Panasonic vil fortsette å satse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Får håpe nye eiere kan få igang Olympus igjen. Jeg har også hatt en runde for å se om FF kan friste, men er ikke blitt helt overbevist (ennå ihvertfall). Pris er en ting, kameraene koster og skal man ha noen bra objektiver, så drar det seg fort oppover i pris. Størrelse også, de speilløse kameraene er greie, men objektivene er større og tyngre enn det jeg synes er greit.
I tillegg så tror jeg de fleste innser at det er veldig greit å ha et kamera som er værbestandig. 

Ser at EM-1 Mk.3 er testet på dpreview. Grei test, men mange hadde vel håpet på mer i forhold til mk.2. Personlig så synes jeg prisen er noe for høy, de burde kjøpt inn søkeren til Canon R eller Nikon Z6 og kjøpt software fra Huawei. Når man ser hva de (Huawei) får ut av mini brikker i telefoner, tenk hva de kunne fått til med MFT. 

Lenke til kommentar

Relativt høy pris kan jeg egentlig tåle (markedet krymper, kronekursen er småkjip, så blir vel fort sånn), siden jeg ikke kjøper nytt hus SÅ ofte, men skulle ønske det gikk an å kjøpe et kompakt kamera med skikkelig kvalitetsfølelse. GX7, GM5, Pen F og E-M5.2 har alle hus i magnesium og føles skikkelig solide, men GX9 og E-M5.3 er helt klart nedgraderinger byggkvalitetsmessig.

Det er jo en smakssak, men for meg som liker best en 35mm/85mm kombo av fastoptikk, blir svære kamerahus som G9 og E-M1 helt feil. Da kan jeg like gjerne gå til fullformat, spesielt når prisen er som den er.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...