Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av Xenon-lyspære - har jeg blitt lurt?


bb79

Anbefalte innlegg

Jeg har en Renault Laguna 1,9 dCi 2004-modell med originale Xenon-lamper. Dette er ikke ettermonterte, og de har automatisk nivåjustering. Da den ene pæra røk, ba jeg om å få byttet begge pærene hos Bilia. De skulle ta 3200 kr for bytte av begge to. Selve pærene kostet 1400 kr stykket.

 

Da jeg ringte Mekonomen, ville de ikke bytte pære. De mente det måtte justeres noe etter bytte av pære, og at dette må gjøres hos merkeverksted. Jeg hadde også ringt Hellanor og fikk opplyst omtrent det samme. Prisen på 1400 kr sa de var vanlig.

 

Nå ser jeg at Biltema har Xenon-pære til 369 kr.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=155301

 

Jeg sjekket kvitteringen fra Bilia, og der står det at jeg har type D2R pære.

 

Så spørsmålet mitt er: kunne jeg fint ha byttet pære selv og spart 2500 kr? Må jeg etterjustere noe etter bytte av pære?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men det er nok forskjell på kvaliteten på de enkelte pærene. Nå vet jeg ikke om Xenon-pærene fra Biltema er like mye dårligere enn andre merker som vanlige H7-pærer er. I så fall er de ikke verdt den prisen du viser heller.

Lenke til kommentar

1400 kr for en xenon-pære er en helt normal pris. Kunne vært verre: tror det var nye Ford Mondeo som har pærer til 2500 kr stykket... Vet ikke hva som er så spessielt med dem, men pærene fra originale forhandlere koster flesk. Derfor mange velger halogenlamper, og ettermonterer "jall-xenon" (uoriginale xenon-kit) til 1500 kr istedet. Ulempen er jo selvfølgelig at de ikke er godkjent.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg ville satt inn en Biltema-pære i vertfall om jeg hadde hatt xenonlamper. De pærene skal jo holde såpass lenge at å betale 400kr for noe som i verste fall kan gi katastrofe vs. det å betale rundt 1000kr for skikkelige pærer fra Philips. Om det er intressant å kjøpe pære separat og bytte selv vil jeg anbefale å kjøpe dem fra Powerbulbs istedet. De selger Philips D2S/D2R 4200K for 45 pund, noe som vil utgjøre under tusenlappen med norsk mva. De selger også Philips sin 6000K-variant for noe dyrere om det er intressant.

 

(btw. når du ser folk som kjører med xenonpærer som enten lyser helt rødt eller blinker, så kan det være slike elendige kinapærer som f.eks sansynligvis er det Biltema selger)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe justering av spenning. Det er nok høydejusteringen som må kalibreres på nytt. Den må igjennon en eller annen prosedyre med diagnoseapprat tilkoblet for at den skal klare å lastjustere lykten korrekt dersom den er blitt frakoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...