Gå til innhold

Test: Nokia N86 8MP


Anbefalte innlegg

Hvorfor har Nokia N86 en "utdatert" skjerm med dårlig oppløsning, når bl. a. Sony Ericsson W995 har en "stor og skarp" skjerm når de har samma oppløsning og samme størrelse?

 

Nå har jeg sett skjermen på w995, og den er virkelig stor og skarp. Har ikke sett skjermen på N86, så den kan jeg ikke uttale meg om, men ser du på hva andre smart telefoner leveres med i dag, så er dette helt klart for dårlig. N86 er jo tross alt en proffmobil der avansert tekstbehandling er en av funksjonene, så da er vel en skjerm med rimelig god oppløsning på sin plass? Likeså fulltastatur og/eller trykkfølsom skjerm.

 

Hvilken kategori havner så egentlig N86 i? Et kvasiprodukt som hverken er det ene eller det andre, spør du meg....

Skal ikke ljuge på meg at jeg har sett skjermen til N86 heller, men jeg mener det er totalt irrelevant å sammenligne med hva som er i resten av telefonen. Skal da alle smarttelefoner ha høyere oppløsning enn "dumme" telefoner, fordi de kan drive med avansert tekstbehandling? Blir feil av Amobil å si at den ene skjerme har dårlig oppløsning, mens den andre er veldig god, når de så og si er identiske, sånn bortsett fra at N86 har AMOLED.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan i alle dager kan denne telefonen få anbefalt stempel? Til en pris på over 4000 kroner blir den slått ned i støvlene på f.eks skjermoppløsning av telefoner som koster bare halvparten. Dere presterer også å klage på lydkvaliteten i musikkspilleren for så å oppsummere at den har glimrende musikkegenskaper. Motsigelse til tusen.

 

Hvis du leser underholdningsavsnittet en gang til så er det skilt mellom lydkvalitet og lydegenskaper. Sistnevnte er ment å gjelde funksjoner og muligheter, ikke selve lyden. Så er det skillet gjort. Forøvrig fins det også dyrere telefoner med dårlig skjerm, akkurat som det fins billigere telefoner med bedre skjerm. Det er nevnt i konklusjonen, men trekker ikke ned nok til at telefonen ikke fortjener et Anbefalt-stempel.

 

 

Dere sier at epost-klienten suger strøm ut av telefonen.

Men det er vel mulig å deaktivere den/Ikke bruke epost, hvor mye gevinst på batterilevetiden vil dere antar man får da?

:)

 

Jeg vil tippe at det øker batterilevetiden ganske mye fordi telefonen da ikke bruker Wi-fi eller datatilkobling konstant. Ang. andre som har kommentert så skal ikke telefonen knele fordi du bruker alle de ordinære funksjonene noe.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det øker batterilevetiden ganske mye fordi telefonen da ikke bruker Wi-fi eller datatilkobling konstant. Ang. andre som har kommentert så skal ikke telefonen knele fordi du bruker alle de ordinære funksjonene noe.

 

Her har du tippet helt riktig.

En ny HTC touch pro, Samsung eller hva som helst av mobil med epost vil også tømme seg på under 5 timer om den kontinuerlig søker etter epost. Dette er igjen avhengig av mottakerforhold, temperatur, bruk av 3G, edge eller wlan mm.

Det kan på Nokia, Xperia og HTC og sikkert også Samsung sine telefoner settes opp hvor ofte en ønsker at telefonen skal koble seg til server for å sjekke epost. I tillegg kan man sette egne topptider og "lavtider" slik at man faktisk kan velge bort å sjekke jobbmail på natten og i helgene. Dette er en MEGET praktisk funskjon ikke alle er kjent med.

Min 2,5 år gamle n82 står på sjekk hver halvtime på dagen og 4 time utover dette + manuell på helgene. Da holder den på strømmen i 2 gode dager, dette med 2,5 år gammelt batteri som ikke har vært pent behandlet.

Selvsagt har jeg også testet ut dette på bl.a Xperia og Touch Pro om noen skulle lure, fungerer toppers!

 

Så det er ikke vanskelig å få mobilen til å bedre standbytid fra noen timer til noen dager nei, helt riktig!!!!

Endret av geirandreo
Lenke til kommentar

Gikk fra HTC Touch Pro til N86 og det var som en drøm. Her er noe av det jeg liker best med telefonen: Solid bygget, rask og responsiv, beste mobilkamera på markedet, gode menyer, super musikkspiller og smart oppsett av taster. Jeg har igrunn ingen ting og utsette på telefonen. Jeg skjønner ikke kritikken av batteriet. Jeg bruker ikke wifi og epost sjekker jeg når jeg har behov for det. Batterilevetid er overhodet ikke noe problem for meg, og ved normal bruk, hvor jeg hører på musikk 1-2 timer om dagen, varer den i flere dager. Alt i alt svært fornøyd med telefonen! :cool:

Lenke til kommentar

"Den blanke forsiden er kanskje elegant, men du reagerer fort på at den tiltrekker seg mange fettflekker. Det hjelper lite at telefonen er lekker når den også suger til seg fingeravtrykk og fett, og dette ligger som et fint lite lag over skjerm og taster. Til dette kunne Nokia i det minste lagt ved en pusseklut"

 

Hva har "lekker" å gjøre med fettflekker? Bilen min er ikke lekker, fordi den blir fort møkkete. Dessuten er ikke denne lekker. Hva slags smak har dere jornualister? Telefonen er jo direkte stygg å se på. Den ser glossy, fet og gravid ut. Hadde den vært mer lekker hvis Nokia hadde lagt ved en pusseklut???

Lenke til kommentar

Endelig sitter jeg med en N86 8gb mellom hendene. Her har Nokia lært av alle til nå barnesykdommer. Den ligger knallgodt i hånda, merker ikke noe spesiellt til fettflekker sammenlinknet med den W995 jeg hadde i to dager.

 

Slideren på denne er bare helt konge, like fast og fin som E65 og den ikke like gode E66. Langt bedre enn både N95 8gb, N95 m.fl.

Sammenlikner litt med disse fordi de er de jeg mener har de beste slidermekanismen.

Den føles skikkelig god, robust og godt sammenskrudd, jeg er vanligvis megakresen, men denne er jeg trygg på.

 

Har så vidt trykket litt på den, tastene er en drøm, også for meg med litt større fingre enn tenåringer, rett og slett de beste jeg har prøvd til nå. At ikke den lille "c" er merket med lys, hva gjør det? Menyknappen eller de to valgknappene har heller ingen tekst rundt seg som lyser opp, eller for den saks skyld den røde eller grønne er også uten tekst. Hovedpoenget er at alle knkapper er meget godt og jevnt belyst på telefonen.

 

Så har kanskje skjermen ikke den beste oppløsningen, men absolutt den beste lysintensiteten, jeg vet hva AM-OLED er for noe, har arbeidet mye med den type display i jobb.

 

Nå er det tilbake til N86 for å sette den opp mot hotmail kontoen min, deretter exchange kontoen. Her må man være varsom på innstillingene, default er at den kontinuerlig skal være tilkoblet nett, dette burde vært endret i neste sw versjon.

 

Ellers så kan alle program fra N82/E66 m.fl brukes. Det betyr at largetime, handyclock lar seg installere uten problemer. Nå skal det sies at N86 har skjermsparer med klokke og dato som lar seg lese i strømsparermodus, slik dat var på Nokia S60 for en tid tilbake, man trenger ikke trykke på noe for å få den frem, den er der!!

Endret av geirandreo
Lenke til kommentar
Er det noen av dere som har N86 som har hatt N82 tidligere og kan si noen ord om hvordan de er opp i mot hverandre?

 

HAr hatt N82 i 2,5 år nå. N86 har mye bedre skjerm, enda mer logisk menyoppsett, nesten like bra kamera i mørke omgivelser. Den er mye mer kompakt, bedre kvalitetsfølelse.

 

Den var fulladet 0630 i morges og har ikke gått ned noe på batteriskalaen til nå.

 

HAr hatt 8 samtaler på tilsammen 45 minutter, tatt opp 4 minutter video, brukt 1 time FM sender og musikkspiller + noe nettsurf, + noe sms og mms. Hotmail logger seg på hver time og sjekker mail.

Men man må være varsom med hvilke tema man benytter, OLED har stor variasjon i forhold ti lhvilke farger som benyttes i tema og bakgrunnsfarger. Med helt gul std skjerm sluker den strøm i forhold til hel sort skjerm. Andre farger finner du mer om ved søk på am-oled.

Generellt bruker OLED mye mindre strøm enn TFT skjermersom de aller fleste mobiler bruker. Desverre har ikke utviklingen av oledkommet med bedre oppløsning på denne størrelsen ennå, men det kommer nok, det er en forholdsvis ny teknologi i form av 2. generasjon og i aktivmatrise oled.

 

Sammenliknet med N82 som på dette tidspunkt hadde gått ned en eller to streker på display. Nå pleier LiPo batterier å bli bedre etter 5-10 ladinger, så jeg forventer og tror den fint matcher N82 på batterikapasitet. N82 fikk også forbedret batterikapasitet etter flere oppladninger. Det er slip LiPo batterier er!

 

Jeg selger nå min N82, har ikke funnet noe bedre det siste året.

Lenke til kommentar

Jeg må si denne telefonen ser interessant ut!

 

Batteritiden bør være helt grei, så lenge telefonen ikke sjekker e-post ofte, og wifi-er avslått. Det er jo logisk.

 

Skjermens oppløsning vil på den positive siden bety at den er lettere å lese, det vil si at tegnene ikke blir bittesmå. Dessuten vil klokken i standby og som skjermsparer lettere å lese.

 

Har sett en del bilder av telefonen, og den virker å ha en bra finish. Når det gjelder fingermerker, er det helt vanlig. De fleste mobiler vil få godt synlige fingermerker. Og det er vel veldig få mobiler som ikke tiltrekker seg skjemmende fingermerker på skjermen, eller hva?

 

Vekten er ganske høy, det er jeg helt enig i. Jeg foretrekker en mobil som ikke er for tynn og lett, fordi den da ligger bedre i hånden. Det er dessuten lettere å få inn et godt kamera i en telefon som ikke er altfor tynn. Men jeg synes vekten på denne mobilen er vel høy. Får håpe det samtidig vil si at byggekvaliteten er meget god.

 

Lurer på om skjermen er ekstra ripebestandig. Noen som vet?

 

 

Summa summarum, er dette en telefon jeg i utgangspunktet skulle kunne leve med, men den veier i meste laget.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Har kjøpt denne selv og er egentlig ganske fornøyd. Selvfølgelig er vekten litt høy, men den tar igjen med kvalitetsfølelsen.

Største minuset jeg har oppdaget så langt er at skjermen bortimot uleselig i sollys, men det skal jeg heller greie å leve med da den innfrir til forventningene ellers :)

Lenke til kommentar
Har kjøpt denne selv og er egentlig ganske fornøyd. Selvfølgelig er vekten litt høy, men den tar igjen med kvalitetsfølelsen.

Største minuset jeg har oppdaget så langt er at skjermen bortimot uleselig i sollys, men det skal jeg heller greie å leve med da den innfrir til forventningene ellers :)

 

Nå er vel ikke akkurat lesbarhet i sollys noen av skjermenes, tft eller oled. Men, dersom man bruker Indigo tema og setter opplyssstyrken får man deriomt meget bra lesbarhet i direkte sollys, prøv selv!!

 

Sammenliknet med andre SE W995 eller C905, eller for den saks skyld touch pro eller xperia blir N86 overlegen igjen, igjen, det er min oppfatning ettersom jeg har testet litt nå i solsteiken på Hvaler.

 

Når man vet man skal være mye ute velger man dette tema. På vinterstid med lite sollys kan man heller velge noe mer fancy. Det er ikke for ingenting at Nokia har laget temaene Nokia white og Indigio som std på telefonen.

Lenke til kommentar

Amobil angående W995:

– Stor og skarp skjerm

 

Amobil angående N86 8MP:

Skjermen på N86 er stor og fin i fysisk forstand, men har en oppløsning vi trodde hørte 2007 til.

 

For en telefon i denne prisklassen er 240 x 320 punkters oppløsning ikke akkurat mye å danse rumba over, tvert i mot.

 

 

Skjermene har nøyaktig samme størrelse og samme oppløsning, mens N86 8MP benytter en mer ny og mer fargesterk skjermteknologi av typen AMOLED. N86 har også en fargedybde på 16 millioner mot 256 tusen i W995. Tester man skjermene mot hverandre i ulike forhold ser man kvalitetsforskjell i favør N86 8MP.

 

Jeg har tidligere påpekt store variasjoner i testprosedyrer mellom test til test. Igjen ser det ut til at en telefon får skryt på et punkt hvor en annen mobil gjør det bedre, men blir kritisert.

 

Simen J. Willgohs og Marius Valle, kommentar?

 

edit: Noterer at kraftpapir er subjektivt uenig angående inntrykket av skjermen. Helt greit, det :)

Endret av genser
Lenke til kommentar
Skjermene har nøyaktig samme størrelse og samme oppløsning, mens N86 8MP benytter en mer ny og mer fargesterk skjermteknologi av typen AMOLED. N86 har også en fargedybde på 16 millioner mot 256 tusen i W995. Tester man skjermene mot hverandre i ulike forhold ser man kvalitetsforskjell i favør N86 8MP.

 

Morsomt at du skulle skrive akkurat dette i dag. Jeg og noen andre testet disse to opp mot hverandre i går, og det er ingen tvil. SE sin skjerm er flere hakk skarpere og klarere i fargen enn Nokia sin. På papiret er det vel motsatt, men i virkeligheten var det noe helt annet. Tilogmed han som hadde N86 måtte innrømme dette...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde N86 i butikk i dag, og så var jeg solgt...

 

Liker det meste med den, men tastene som sitter på "displaydekslet" er ikke noe å rope hurra for.

 

@ geirandreo:

Jeg synes fargetemaene er veldig greie, og det er positivt at de er såpass ulike, slik at man kan få best mulig lesbarhet ved ulike lysforhold.

 

Selv om skjermen er ganske stor til ikke å være trykkskjerm, går noe av vinninga bort, i og med skjermoppløsningen, men jeg synes det er greit at tegnene da blir større og mer lesbare.

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd med fonen så langt. Har foreløpig kun synket den med Outlook, gjort en del personlige innstillinger og lagt inn kart for Europa.

Lenke til kommentar
Må faktisk støtte det poe sier her. I mine øyne så faktisk skjermen på W995 bedre ut.

 

Jeg har også kjørt en sammenlikning. Innstilling av lysstyrke gjør mye for skarpeheten i bildene og instillingsnivåene induviduellt kan vanskelig sammenliknes. Jeg er også mektig imponert over skarpheten til W995, men når det gjelder kvaliteten på bilder man har tatt syntes jeg den havner litt etter N86.

 

Men det som er sikkert er at AMOLED har et helt annet sortnivå på skjermen. Når den skal vise fargen sort, viser den fargen sort. Med tft som på W995 får du et lysere sortnivå i og med at skjermen har baklys som lyser opp displayet, noe AMOLED ikke trenger for å vise sort.

AMOLED teknologi kan sammenliknes med den nye LED teknologien i nye flatskjermer, som igjen skal være overlegen dagen

 

Kort om AMOLED så produsers ikke 2,6" med bedre oppløsning enn 240x320 pdd, desverre, men så er den til gjengjeld rask og har et alvt strømforbruk.

De kunne brukt en 2,8 eller 3" men disse har i dag foreløpig et helt annet prisbilde.

Lenke til kommentar
Selfølgelig er sortnivået bedre på en AMOLED-skjerm, men jeg synes allikevel at skjermen til W995 virker skarpere. Kan selvfølgelig kanskje ha noe med at skaleringen av de grafiske elementene er bedre på A2-operativsystemet enn S60.

 

Tja, ikke bare det vil jeg tro. Tipper skjermen i w995 er en hel del mer lyssterk. Denne skjermen, er ifølge de som har den på jobb, overraskende bra ute i sollyset, noe jeg leser at N86-skjermen ikke er. W995 er blitt en meget populær telefon, og det hadde den neppe blitt hvis skjermen hang etter konkurrentene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke at skjermen i N86 skal være sååå fantastisk. Den er skarp og fin, og den bruker mindre strøm enn en tilsvarende TFT-skjerm. Men den er ikke så veldig tess i sommersola. Jeg har faktisk fått testet det ved et par anledninger, der sola fikk slippe til.

 

Merker at - som med N85 - får skjermen et brunskjær dersom man stiller ned lysstyrken. Det ser ikke spesielt pent ut, selv om man da sparer mer strøm. Men på de to øverste trinnene er det ikke noe brunskjær.

Lenke til kommentar

I denne testen på Symbianworld står det at N86 8MP har displayglass med ripebeskyttelse.

 

http://symbianworld.org/1689-nokia-n86-8mp...art-1-hardware/

 

Dette er jo i så fall hyggelige nyheter, for jeg finner ikke noe om dette i brukerhåndboken eller på Nokias produktomtale/tekniske data på deres norske eller europeiske hjemmeside. Ved å google litt, ser det likevel ut til å stemme.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...