Gå til innhold

100MBit blir 1000MBit gjennom svitsj ?


Anbefalte innlegg

Jeg har et foreløpig kabelstrekk på 30 meter fra router til pc med en cat5 kabel.

 

Der viste hastiheten 100MBit på status.

Og målte linja til ca 1MBit nedlasting og 4Mbit opplast. Ping over 100.

 

Så koblet jeg svitsjen(Netgear GS108) på etter de 30 meter med cat5, og fra svitsj en kort cat6 kabel videre til pc.

 

Nå viser hastigheten 1GBit på status, og målingen ligger på 10MBit ned og 14 Mbit opp.

Ping er 0!!

 

Jeg har en 10/10 linje fiberoptisk fra EB. (For å sette ting litt i perspektiv)

 

Hvordan har det seg at linja blir så bra bare ved å koble til en svitsj?

Er det noe slags signalforsterker i den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en switch kan fint fungere som en signalforsterker. Dersom kabelen du har er dårlig, ødelagt og/eller laget på feil måte så vil det kunne oppstå pakketap/kollisjoner som drar ned hastigheten.

 

Men, det du opplever med at status endrer seg i fra 100Mbit til 1Gbit går på hvilken hastigheter de forskjellige enhetene støtter. Nettverkskortet i maskinen din er mest sannynlig på 1Gbit(og samtidig støtter den også 100Mbit og 10Mbit), mens routeren kun støtter 100Mbit. Direkte kobling i mellom disse gir derfor høyeste mulige hastighet som begge støtter, dvs 100Mbit. Når du kobler switchen din inn her så støtter pluttselig både switch og datamaskin 1Gbit, og tilkoblingen blir derfor 1Gbit, mens mellom router og switch er den fortsatt på 100Mbit(dette kan du se på noen lys som er på switchen).

 

Så hastigheten din mot internett er ikke endret. Hvordan er det du kommer frem til disse målingene?

Lenke til kommentar
Ja, en switch kan fint fungere som en signalforsterker. Dersom kabelen du har er dårlig, ødelagt og/eller laget på feil måte så vil det kunne oppstå pakketap/kollisjoner som drar ned hastigheten.

 

Men, det du opplever med at status endrer seg i fra 100Mbit til 1Gbit går på hvilken hastigheter de forskjellige enhetene støtter. Nettverkskortet i maskinen din er mest sannynlig på 1Gbit(og samtidig støtter den også 100Mbit og 10Mbit), mens routeren kun støtter 100Mbit. Direkte kobling i mellom disse gir derfor høyeste mulige hastighet som begge støtter, dvs 100Mbit. Når du kobler switchen din inn her så støtter pluttselig både switch og datamaskin 1Gbit, og tilkoblingen blir derfor 1Gbit, mens mellom router og switch er den fortsatt på 100Mbit(dette kan du se på noen lys som er på switchen).

 

Så hastigheten din mot internett er ikke endret. Hvordan er det du kommer frem til disse målingene?

 

Med Speedtest.net, men testet med TPtest nå og da fikk jeg lik målinger med og uten svitsj.

Så da var det nok bare en feil med speedtest.net isted.

Ser ut som det holder med Cat5 kabel da. eller vil det uansett lønne seg å ha Cat6? I tilfelle hvorfor? Jeg får jo den hastigheten jeg betaler for.

Har forresten 12Mbit ned og opp trådløst med router fra EB. Ikke værst :)

 

 

Kabelen må være feilkoblet når du får en slik forskjell. Cat5e støtter Gbit på 100M lengde.

 

rj45-straight-568-B.gif

Dette var Cat5, men som sagt ser det ut som det holder med Cat5.

 

 

Du skal heller ikke se bort i fra småfeil med nettverksutstyr.

Har du prøvd å koble til en annen PC i enden?

Prøvde med en LG R200 isted. Nå en Lenovo X301 også. De måler likt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dette var Cat5, men som sagt ser det ut som det holder med Cat5.

 

Kabel som er merket Cat5 er som regel egentlig Cat5e i dag.

Hva faen. 1gbit, skjerp dere! hvilken abonemang er det?? høyeste du kan få med de fleste bredbånn nå er 50 mbit

 

Tror ikke du følger helt med.. Det er snakk om hastighet over LANet, ikke mot internett. Han sier uansett at han har "10/10 linje fiberoptisk fra EB"

 

 

Hvis det er en Switch du har satt opp som et mellomledd og det er en gigabit switch så måler windows hastigheten til 1Gbit, Windows kan da nemlig ikke "se" utenfor switch'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...