Gå til innhold

Microsoft gir ut Linux-drivere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke akkurat merkelig at MS slipper drivere til linux, som gjør slik at linux går fortere under MS..! Da får de bedrifter over på MS sine løsninger mye enklere.

Koden er gitt ut under GPLv2, og tror ikke Linux Foundation hadde gått med på å legge inn hva som helst i Linux-kernel'en.

 

Dette er vel en del av resultatet med det sammarbeidet MS og Red Hat måtte gå inn i grunnet press fra forbrukerne for en tid tilbake siden.

 

Det at MS velger å hjelpe til på visse området kan gjøre det enklere for mange å velge Linux der Linux tidligere ikke har vært like atraktivt, og det at det kommer nyheter hvor det står at MS hjelper til med Linux kan også gjøre det mer betryggende for andre å gå over til Linux når selskapet bak det de tidligere har (om det er MS) brukt blir assosiert med Linux.

Lenke til kommentar

Viktig å skjønne hva dette egentlig er; Når Linux kjøres i Hyper-V (MS sin virtualiseringsløsning, ala VMWare ESX) så virtualiseres noen komponenter (tenk diskkontroller). Det er disse virtuelle komponentene dette er drivere for. Ikke noe mer fancy enn som så.

 

Dette har vært tilgjengelig i binærformat i lengre tid, da i samarbeid med Novell og Red-Hat (tror jeg). Det som er nytt nå er att de har gitt ut koden i GPL format og ønsker att driverene skal komme med i Linux Kernel, slik som andre open-source drivere er. Da vil altså Linux out-of-the-box støtte Hyper-V virtuelle komponenter. Hurra! :new_woot:

Lenke til kommentar

La oss si at noen har lyst å prøve linux, eller lar seg overtale.

 

1. Skal de reinstallere pc'en?

Neppe - Er du gal?

 

2. Skal de kjøre dualboot på samme filsystem?

Neppe(vet ikke om det lar seg gjøre på ntfs, uansett ikke bra)

 

3. Skal de kjøre dualboot i egen partisjon med dertil utfordring å skjønne hva faen det er for noe, og hvordan man gjør så?

Neppe

 

4. Live CD med begrenset nytte?

Neppe

 

5. Skal de virtualisere med wmware, og hvem er wmware lissom??

Neppe

 

6. Skal de virtualisere med MS sin egen sak?

...

 

Jeg ville valgt wmware siden jeg kjenner dem, har player, og vet å få tak i image. Men det kan være lettere for noen å kjøre med MS eget opplegg siden det allerede er et kjent firma.

 

Men nå er dette for bedrifter. Wmware er dyrt, og da tenker man fort alternativer. MS sin er ikke så gærn så lenge du roter med MS produkter. Men nå kan man plutselig blande hummer og kanari på en enklere måte.

 

Men fanboys liker ikke hva MS gjør uansett. MS er ondskap. Novel er ondskap siden de er kompis med noe ondt. Apple, Google, Adobe er snille. Mens linux er best til absolutt alt.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skjønner dette rett, er dette altså drivere som tillater paravirtualisering.

 

Eller har jeg misforstått? Evt. om Microsoft kaller paravirtualisering noe annet? (Jeg er mest kjent med VMware og Xen)

 

Det er ei stund sidan eg var borti VMware (Workstation), men slik eg forstår det er dette det same prinsippet som "Virtual machine components" eller kva VMware kallar det - det som får gjeste-OS-et til å hakke mindre (i alle fall slik det fungerte med WinXP som gjeste-OS).

Lenke til kommentar

Er ikke denne pen da?

 

------------------------------------------------------------------

*

* Copyright © 2009, Microsoft Corporation.

*

* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it

* under the terms and conditions of the GNU General Public License,

* version 2, as published by the Free Software Foundation.

*

------------------------------------------------------------------

 

Håper det ikke er siste gang vi ser en slik.

Lenke til kommentar
Merkelig at UANSETT hva MS gjør, får de ALLTID kritikk på det forumet her...

UANSETT hva de gjør.

 

Ikke fra dette holdet. Over her er det status quo for denne saken. De frigir noe for virtualisering, under GPL'2.

De tjener på det, vi tjener på det.

Ikke fra dette holdet heller. Vil alltid være noen som er skeptiske til alle nyheter, og i og med at MS ikke alltid er kjent for å være konkurranse-vennlige, kan jeg fint skjønne at det går litt skepsiss ute hos noen.

 

Kritikk vil det også alltid være, både når det gjelder nyheter som omhandler Linux, Windows, OS X, osv. som i mange tilfeller ser ut til å være fanboy-basert. Kritikk og skepsiss kan være sunt det, om det kommer frem gode poenger for å argumentere mot.

Lenke til kommentar
Wow. kritikk av MS uansett hva de gjør.

 

Bra tiltak av MS uansett syns nå jeg, de kunne bare ha lansert filene som egne drivere men valgte å slippe dem løs slik at andre kan lese og lære litt om hvordan lagene fungerer innen virtualiseringen.

 

 

Hvorfor skal folk absolutt kritisere MS når de faktisk gjør noe bra? Dette er bra og noe MS burde få skryt for, ikke skjenn. Og ja, utgi med GPL lissens er ikke det samme som å donere.

 

 

Merkelig at UANSETT hva MS gjør, får de ALLTID kritikk på det forumet her...

UANSETT hva de gjør.

Kan noen peke til hvor MS blir kritisert? Blåbær: Din post er rettet mot artikkelen, så du skal få fikke kritikken der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...