Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura for lånt kamera...?


Dragonforce99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når denne ansvarlige derimot kommer på døra med trusler om faktura for kamera og for "tapt arbeidstid" (les: skrive 3 sms) som han kjefter til ut til moren så hun blir helt rystet og som ødelegger ferien totalt for kompis, skjønner jeg litt at han gjorde som han gjorde.

Stakkars jævel (nei, ikke 'kameraten' din). Det sier litt om hele situasjonen når han må gå til det skritt å faktisk oppsøke 'kameraten' din hjemme. Han hadde selvfølgelig ikke gjort det hvis ting hadde blitt tilbakelevert eller han hadde fått fornuftig svar via mail eller telefon med lovnad om umiddelbar tilbakelevering.

 

Har selv vært utsatt for å få drittkjeft fordi jeg har lånt bort ting på vegne av et firma for å være grei mot tredjepartsom har misligholdt avtalen slik at jeg blir sittende med et problem og fått megakjeft fra min sjef med spørsmål om hvorfor jeg har vært så 'grei' med folk som ikke holder det de lover.

 

Og jeg har også blitt pålagt å skaffe tilbake gjenstandene umiddelbart. Det man da gjør er selvfølgelig å oppsøke folk hjemme (på min fritid etter jobb...) når de ikke er interessert i å ta kontakt selv - og jeg kan love deg at jeg var forbannet!

 

Jeg er full av sympati ovenfor stakkaren som var så dum å stole på at en elev skulle gidde å overholde en avtale. Så jævlig det må være å ha en jobb der en må forholde seg til slike snyltere.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar
vel skolens policy er som regel greie, og hadde de konfrontert han om kameraet ved skolestart på en høflig måte og det viste seg at kameraet var borte så regner jeg med at han selvsagt betalt i både kroner og øre. Når denne ansvarlige derimot kommer på døra med trusler om faktura for kamera og for "tapt arbeidstid" (les: skrive 3 sms) som han kjefter til ut til moren så hun blir helt rystet og som ødelegger ferien totalt for kompis, skjønner jeg litt at han gjorde som han gjorde. det finns 4-5 ansvarlige for forskjellige ting han har lånt fra skolen, og denne mannen er den eneste som reagerer brutalt og agresivt (reagerer i det hele tatt). Selvsagt burde min venn tatt opp låneforholdet med han tidligere, men det synes jeg ikke forsvarer disse mafialignende metoder. Som sagt, han kunne ventet til ferien var over, og sendt fakturaen om det viste seg at kameraet var borte. Enkelt og greit.

 

Dette skulle ikke være en ventil for frustrasjon, men en tråd som oppklarte noen juridiske spørsmål.

 

Da var det plutselig "kompisen" din igjen, ja. Interessant at du har slik innsikt i din "kamerats mors" reaksjoner på det hele, og det er utvilsomt prisverdig at du bruker så mye krefter på å avklare din "kamerats" juridiske posisjon.

 

Det er litt underlig at du "skjønner ... at han gjorde som han gjorde" siden den ansvarlige kom på døra og etterlyste kameraet. Du mener altså at det var greit å vente enda lenger med å levere tilbake kameraet fordi det ble etterlyst? Et slags absurd, infantilt hevnprinsipp?

Lenke til kommentar
Du mener altså at det var greit å vente enda lenger med å levere tilbake kameraet fordi det ble etterlyst? Et slags absurd, infantilt hevnprinsipp?

ja :)

 

det er utvilsomt prisverdig at du bruker så mye krefter på å avklare din "kamerats" juridiske posisjon.

priceless å lese innleggene til moralens voktere. bare for å fyre opp mer kan jeg si at kameraet ble kjøpt kun for at kameraten min skulle bruke den, og nei, tubxtra, han er en selvstendig næringsdrivende som har litt for lite å gjøre i ferien. ;)

 

3 SMS og litt (sjefen til tubxtra-)kjeft er mafialignende metoder som ødelegger ferien totalt? Skjøre kamerater du har.

FORELDRE :)

Endret av Great Aftabeh
Lenke til kommentar
kan jeg si at kameraet ble kjøpt kun for at kameraten min skulle bruke den

Spesialskole? Det forklarer jo litt og maset fra den ansvarlige var i så fall utidig hvis vedkommende som kameraet ble kjøpt til ikke er oppegående nok til å skjønne sammenhenger :)

 

Men utdanning i den retningen er jo i så fall totalt bortkastet slik mye er i skolesystemet; er det et yrke der man må holde avtaler og gjøre ting i tide så er det fotografyrket nå i dag der veldig mye av 'nye' kunder kommer som referanser fra tidligere kunder en har hatt.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar
Du mener altså at det var greit å vente enda lenger med å levere tilbake kameraet fordi det ble etterlyst? Et slags absurd, infantilt hevnprinsipp?

ja :)

 

Jussen har jeg alt skrevet om, og jeg tillater meg da en OT kommentar: Det er veldig lite respektabelt å drite i avtaler man har inngått, og da især når avtalen går ut på at man får låne andres ting. Skolen har latt deg (eller "kameraten din") få låne kameraet i tillit til at du leverer det tilbake i tide, men den tilliten velger du faen meg å utnytte helt uten motforestillinger. Og når skolen reagerer på dette, skal det liksom være synd på deg? Jeg antar du ikke forventer å bli tatt seriøst når du tenker så umodent.

Lenke til kommentar

Dette er helt greit for skolen ellers (rektor, mellomledere). det har han faktisk prøvd å forklare ansvarlig, men siden han er en privat næringsdrivende har han ikke særlig respekt for skoleledelsen. gjør ting på egen måte. Men man kan ikke komme face to face og true med å kreve ting som ikke dekkes av loven.

 

Den fakturaen kunne sikkert godt venta med til rektor kom tilbake fra ferien, han ville gladelig tatt imot utstyret. Men når det dumper en regning på 6000 kr i postkassa til foreldrene deres, tror ikke jeg at dere får det lett heller. Med fulgte det et brev der han sutret til det uendelige om hvor dårlig han hadde hatt det. Regning ble sendt tilbake med et svar fra oss og vi har ikke hørt fra han siden. :)

Lenke til kommentar

For å kunne gi riktig svar på slike spørsmål er det viktig at den som spør gir korrekte opplysninger. Her veksler det på om det er du eller en kamerat som har kameraene, om det er du eller en kamerat som skal ha dem, om det er mulig å få tak i folk eller ikke, om det er gitt klarsignal for å beholde dem eller ikke...

 

Du bør nok først velge hvilken historie du ønsker å bruke, og så holde deg til den. Så får du svar ut fra hva du oppgir av opplysninger.

Lenke til kommentar
Du mener altså at det var greit å vente enda lenger med å levere tilbake kameraet fordi det ble etterlyst? Et slags absurd, infantilt hevnprinsipp?

ja :)

 

det er utvilsomt prisverdig at du bruker så mye krefter på å avklare din "kamerats" juridiske posisjon.

priceless å lese innleggene til moralens voktere. bare for å fyre opp mer kan jeg si at kameraet ble kjøpt kun for at kameraten min skulle bruke den, og nei, tubxtra, han er en selvstendig næringsdrivende som har litt for lite å gjøre i ferien. ;)

 

3 SMS og litt (sjefen til tubxtra-)kjeft er mafialignende metoder som ødelegger ferien totalt? Skjøre kamerater du har.

FORELDRE :)

 

 

Hvis han ble 18 ETTER at skolen sluttet, slik du svarte meg - hvorfor er han selvstendig næringsdrivende...han er ikke myndig....forklaringen din er rimelig hullete.

 

Du har hittil påstått følgende:

 

en elev som er under 18 år er selvstendig næringsdrivende - skolen kjøper kamera til han som han skal bruke, men når han ikke leverer tilbake innen lovet tid, så får han stress - hans holdning er å gi f i hele skolen nærmest, så han hevner stresset for egen latskap med å trenere tilbakeleveringen.

 

 

Vi sitter altså med en skole som kjøper kamera til en enkelt elev - en slik økonomi for en vgs er ganske ukjent for meg, vi sitter også med en elev som i følge deg er under 18, men visstnok er selvstendig næringsdrivende - noe som ikke er mulig siden han ikke er myndig, med mindre han startet enk etter han ble 18 da? Men da kan han ikke vært enk når han gikk på skolen siden han fylte etter at skolen sluttet`?

Lenke til kommentar
Dette er helt greit for skolen ellers (rektor, mellomledere). det har han faktisk prøvd å forklare ansvarlig, men siden han er en privat næringsdrivende har han ikke særlig respekt for skoleledelsen. gjør ting på egen måte. Men man kan ikke komme face to face og true med å kreve ting som ikke dekkes av loven.

 

Den fakturaen kunne sikkert godt venta med til rektor kom tilbake fra ferien, han ville gladelig tatt imot utstyret. Men når det dumper en regning på 6000 kr i postkassa til foreldrene deres, tror ikke jeg at dere får det lett heller. Med fulgte det et brev der han sutret til det uendelige om hvor dårlig han hadde hatt det. Regning ble sendt tilbake med et svar fra oss og vi har ikke hørt fra han siden. :)

 

Men hittil har han krevd penger for en gjenstand dere ikke ønsker å levere tilbake - så han har jo berettigelse til det?

Dere har jo begått underslag inntil dere faktisk leverer gjenstanden tilbake...men jeg forstår ikke det samme som de andre her, hvorfor har dere to så vanskelig for å gjøre opp for dere med å levere tilbake, fremfor å spy ut vikariende unskyldninger?

Lenke til kommentar

Om ansvarlig for kameraet har sent 3 purringar på sms så er det ikkje rart at han måtte gå til det steget å oppsøke kammeraten din heime. Er vel heller tvilsomt at ei fjerde purring ville ha hjulpet.

 

Når du låner ut ein ting og du ikkje får det tilbake til avtalt tid og heller ikkje etter 3 skriftlige purringer plus eit personleg oppmøte så må det da være rimelig å rekne kameraet som tapt?

Lenke til kommentar
Om ansvarlig for kameraet har sent 3 purringar på sms så er det ikkje rart at han måtte gå til det steget å oppsøke kammeraten din heime. Er vel heller tvilsomt at ei fjerde purring ville ha hjulpet.

 

Når du låner ut ein ting og du ikkje får det tilbake til avtalt tid og heller ikkje etter 3 skriftlige purringer plus eit personleg oppmøte så må det da være rimelig å rekne kameraet som tapt?

 

Hvis jeg hadde rådgitt skolen underveis her, ville jeg anbefalt kjøp av nytt kamera på trådstarters regning. Skolen måtte gjort det før kameraet ble levert tilbake, naturligvis.

 

Jeg skjønner godt at trådstarter er frustrert, han er åpenbart ikke vant til å ta konsekvensene av egne handlinger. Det kan være en utfordring for noen og enhver.

Lenke til kommentar
Du mener altså at det var greit å vente enda lenger med å levere tilbake kameraet fordi det ble etterlyst? Et slags absurd, infantilt hevnprinsipp?

ja :)

 

det er utvilsomt prisverdig at du bruker så mye krefter på å avklare din "kamerats" juridiske posisjon.

priceless å lese innleggene til moralens voktere. bare for å fyre opp mer kan jeg si at kameraet ble kjøpt kun for at kameraten min skulle bruke den, og nei, tubxtra, han er en selvstendig næringsdrivende som har litt for lite å gjøre i ferien. ;)

 

3 SMS og litt (sjefen til tubxtra-)kjeft er mafialignende metoder som ødelegger ferien totalt? Skjøre kamerater du har.

FORELDRE :)

 

 

Hvis han ble 18 ETTER at skolen sluttet, slik du svarte meg - hvorfor er han selvstendig næringsdrivende...han er ikke myndig....forklaringen din er rimelig hullete.

 

Du har hittil påstått følgende:

 

en elev som er under 18 år er selvstendig næringsdrivende - skolen kjøper kamera til han som han skal bruke, men når han ikke leverer tilbake innen lovet tid, så får han stress - hans holdning er å gi f i hele skolen nærmest, så han hevner stresset for egen latskap med å trenere tilbakeleveringen.

 

 

Vi sitter altså med en skole som kjøper kamera til en enkelt elev - en slik økonomi for en vgs er ganske ukjent for meg, vi sitter også med en elev som i følge deg er under 18, men visstnok er selvstendig næringsdrivende - noe som ikke er mulig siden han ikke er myndig, med mindre han startet enk etter han ble 18 da? Men da kan han ikke vært enk når han gikk på skolen siden han fylte etter at skolen sluttet`?

For å kunne gi riktig svar på slike spørsmål er det viktig at den som spør gir korrekte opplysninger. Her veksler det på om det er du eller en kamerat som har kameraene, om det er du eller en kamerat som skal ha dem, om det er mulig å få tak i folk eller ikke, om det er gitt klarsignal for å beholde dem eller ikke...

 

Du bør nok først velge hvilken historie du ønsker å bruke, og så holde deg til den. Så får du svar ut fra hva du oppgir av opplysninger.

 

les tråden en gang til, takk

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...