Gå til innhold

Spm om bruk av VR-funksjon på Nikon-objektiv


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et veldig nybegynner-spørsmål som jeg håper å få svar på.

 

Jeg har Nikon D5000 med dette objektivet : "16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR"

 

På objektivet er det en knapp for å aktivere VR-funksjonen. Jeg har forstått det slik at denne funksjonen gjør at bilder blir skarpere i dårlig lys fordi man kan bruke kortere lukkertid.

 

Når man bruker kameraet i "auto-modus" , vil da kameraet automatisk tilpasse/redusere lukkertiden når det oppdager at VR-funksjonen på objektivet er aktivert, eller må jeg endre dette manuelt selv når jeg har aktivert VR ?

 

På forhånd, takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet endrer ikke lukkertida som følge av at du skrur av eller på VR-funksjonen. Kameraet stiller bare inn den lukkertida (og ISO, blender osv) som er nødvendig for å få passe lyse bilder.

 

VR reduserer derimot virkningen av kamerabevegelser slik at et bilde som får bevegelseuskarphet på f.eks 1/10 sekund blir betydelig skarpere på 1/10 sekund.

 

Derfor vil bevegelige motiver (bil i fart etc) bli like uskarpe med VR som uten. En bil i 60 km/t kjører 1,67 meter i løpet av lukkertida 1/10 sekund. Bygninger vil derimot bli skarpere fordi de står i ro og kamerabevegelsen blir kompensert. En annen og ennå mer effektiv måte å redusere kamerabevegleser på er å bruke stativ.

Lenke til kommentar

Kan være en idé å slå av VR på objektivet om du benytter stativ (tripod). Ellers er det bare å la den stå på uten å tenke noe mer over den. Husk at VR aktiveres ved utløserknappen, og du vil få best resultat av VR om utløserknappen holdes halvt nede i 0.5-1 sekund før bildet tas (de fleste bruker halv-trykk på utløser knapp for fokus, og da bør dette gå veldig automatisk).

 

Edit:

Ser på det som designfeil av Nikon at ikke VR aktiveres ved AF-ON knappen. Har klaget for lenge siden, får se om de gjør noe med det ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har et veldig nybegynner-spørsmål som jeg håper å få svar på.

 

Jeg har Nikon D5000 med dette objektivet : "16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR"

 

På objektivet er det en knapp for å aktivere VR-funksjonen. Jeg har forstått det slik at denne funksjonen gjør at bilder blir skarpere i dårlig lys fordi man kan bruke kortere lukkertid.

 

Feil. VR er virbrasjonsreduksjon (om en skal oversette til engnorsk). Det kompenserer for at du skjelver på hånda f.eks.

 

Normal VR er for normalt burk, Active VR er for om du sitter i en bil f.eks. Sjekk den lille boka som fulgte objektivet.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Ja NAS er fint for å barbere bort toppen på lønnskontoen!

Ikke helt fakta, alt jeg har kjøpt har jeg kjøpt fordi jeg hadde behovet der og da, men ikke noe poeng å legge skjul på at ingen trenger mer enn 1 objektiv. Flere kan hjelpe i forskjellige sammenhenger/oppdrag. 70-200mm f/2.8 har jeg reellt behov for, men ikke veldig ofte behovet er der, så kunne sikkert fint ha leid det i stedenfor å kjøpe.

 

Skal legge til at absolutt alt utstyret benyttes fra 5-n ganger i året.

 

Klødde litt i fingrene etter AF-S 300mm f/2.8 VR etter feriepengene kom, men klarte styre meg grunnet behovet ikke var der akkurat der og da. Samme grunn jeg la D3x på is, jeg er rett og slett ikke flink nok til å ta med stativ, og da faller hele gleden med D3x og oppløsningen bort.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
TGB, jeg ser du har 2 VR objektiv (tror jeg regnet rett:)), savner du VR på noen av de andre?

Jeg har bare ett med VR, 70-300mm, og det er kanskje derfor at jeg ikke hopper i taket av den funksjonen.

Enkelte ganger hadde det vært praktisk med VR på 85mm f/1.4 og 105mm f/2.0 DC. Utenom har jeg ikke savnet det på noen andre, men ville aldri kjøpt noe objektiv med 200mm eller mer tele uten VR.

 

TGB, er du pro?

Foto er ikke min hovedinntekstskilde, så nei. Målet med tid er å kunne tjene nok til å slippe å bruke "egne penger" på utstyr. Er ikke flink nok til å se den umiddelbare muligheten til å tjene mer på foto enn min vanlig jobb forøvrig :)

Lenke til kommentar

VR funker. Test på denne måten - håndholdt kamera selvfølgelig, VR på:

1) Finn et fly på himmelen e.l. og fokuser/halvtrykk utløser

2) zoom til maks tele

3) slipp utløser noen sekunder, følg målet

4) fokuser igjen, hold fokus

 

Ser du forskjellen i "dansingen"? Jeg skjelver kanskje mye på hånda, men hos meg er det en slående forskjell. Om det funker på bilder? Ja, det tipper jeg...

Lenke til kommentar
VR funker. Test på denne måten - håndholdt kamera selvfølgelig, VR på:

1) Finn et fly på himmelen e.l. og fokuser/halvtrykk utløser

2) zoom til maks tele

3) slipp utløser noen sekunder, følg målet

4) fokuser igjen, hold fokus

 

Ser du forskjellen i "dansingen"? Jeg skjelver kanskje mye på hånda, men hos meg er det en slående forskjell. Om det funker på bilder? Ja, det tipper jeg...

Ingen tvil om at objektiv uten VR og brennvidde på 200mm eller mer tele er rimelig lite brukervennlig med mindre man tar bilder midt på dagen og det er blå himmel og sol.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...