Gå til innhold

Komler, komper, raspeballer, ball, klump, potetballer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor jeg kommer fra, som er en liten kommune utenfor Stavanger, sier vi "komla". Den tradisjonelle Rogaland-komla er bare selve "potetmassen" formet som baller/klumper som deretter er blitt kokt. "Kompe" regner vi i Stavanger som komler med dott (kjøttfyll inni). Raspaballer og komler har faktisk en svært vesentlig forskjell. I komler er potetene malt opp til mos, og man finner ikke spor etter hele poteter i komlene. I raspaballer derimot, er det som navnet tilsier, raspet potet som er en av hovedingrediensene. Hvorvidt raspaballer inneholder kjøttfyll eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. Ordene "klump" og "potetballer" har jeg ikke hørt i matsammenheng :p

Lenke til kommentar

Jeg fant en artikkel om temaet på klikk.no

Den grå juvel!!!

 

Sitat Kompe-Kurt:

I dag finnes det kompe i så mange varianter som det finnes byer og bygder på Vestlandet og Sørlandet.

 

Jeg konkluderer med at det er forskjell og jeg fortsatt liker Rogaland varianten best. Forresten så jeg midt mellom Stavanger og Kristiansand så jeg er vant til begge.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Revet potet i ostehøvel. Saltes og dreneres over 2 timer.
Rødskallete poteter er foretrukne. Beate, lettvint å få has på.

Bland sammen med 10% potetmel 20% hvetemel og 70% byggmel. Ratio, men bruk minst mulig mel overhodet, derfor er det viktig å få saltet til å drene vannet fra potetene først i 1-2 timer. Potetmelet gjør det mer sticky. ( hvis du har kar under dreneringen og tar vekk potetvannet så har du kansje litt flytende potet sevje som er flytende potetmel, ta slikkepott og tilsett dette også.

Bruk gjerne eltekrok i mix master.

form tennisball størrelse.

Legg i kokende vann.
Er circa ferdig etter 30-60 min, alt ettersom vannet koker skikkelig eller om en senker varmen på slutten. Og stølrrelse på klompen.

 

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp diskutert om dette er det samme eller om det er forskjeller. Jeg mener det forskjell på det komler og komper, men hva mener dere?

 

Er det forskjell på komler, komper, raspeballer, ball, klump og potetballer?

Hva er i så tilfelle forskjellen?

 

Jeg mener det er akkurat det samme bare med forskjellig navn. Finner for eksempel ikke forskjell på komlene (som jeg kaller det) fra Fjordland eller dem de serverer på sykehus.

 

Hva med å opprette avstemning?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette var noe av det beste jeg fikk servert som barn, mors hjemmelagde  :)

 

Her i Salten/Nordland forekommer også et lokalt navn: Potet-tjuk i tillegg til det mer vanlige Raspeball. Min mors variant er med tørket lammekjøtt og salt svinekjøtt inne i "tjuka". Det er også varianter med kjøtt ved siden av, samt den mer underlige versjonen med brunost og kjøtt  :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...